MNP-Pedagogika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MNP-PO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MNP-Pedagogika ogólna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaprezentowanie i przybliżenie studentom zagadnień z zakresu pedagogiki ogólnej, szczególnie cywilizacyjno-kulturowych uwarunkowań kształtowania się tożsamości pedagogiki, wielości perspektyw oraz złożonych relacji między teorią a praktyką pedagogiczną. |
Pełny opis: |
Analiza kondycji współczesnej pedagogiki jest przedstawiona w perspektywie napięć i sprzeczności nurtujących dzisiejszą refleksję (etyczną, społeczną, polityczną) i w znacznej mierze wyznaczających i warunkujących "niewspółmierność perspektyw" współczesnych koncepcji pedagogicznych. Uświadomienie studentom problematyczności i "nieoczywistości" podstawowych założeń koncepcji etycznych i pedagogicznych pozwoli uczestnikom zajęć: po pierwsze, na krytyczną analizę własnych, często jedynie intuicyjnych i bezrefleksyjnie formułowanych przekonań. Po wtóre, umożliwi próbę samodzielnego naszkicowania podstaw niesprzecznego wewnętrznie rozumienia celu i sensu wychowania. W trakcie zajęć będą analizowane cywilizacyjno-kulturowe uwarunkowania: powstania i ewolucji tożsamości pedagogiki; zmiany relacji między teorią a praktyką edukacyjną; wielości współczesnych pedagogii i zróżnicowania ich recepcji. Jako kontekst powyższych tematów pojawia się analiza pedagogicznych implikacji, fundamentalnych dla refleksji edukacyjnej zagadnień etycznych. |
Literatura: |
1. Platon, Państwo 2. Arystoteles, Polityka oraz Etyka nikomachejska 3. N. Machiavelli, Książę oraz Rozważania... 4. T. Hobbes, Lewiatan 5. J. Bentham, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa 6. J.S. Mill, Utylitaryzm 7. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności 8. R. Descartes, Rozprawa o metodzie 9. F. Tonnies, Wspólnota i stowarzyszenie 10. S. Hessen, Podstawy pedagogiki oraz O sprzecznościach i jedności wychowania 11. H.-G. Gadamer, Prawda i metoda 12. D. Benner, Edukacja jako kształcenie i kształtowanie 13. H. v. Schoenebeck, Antypedagogika w dialogu 14. L. Strauss, Prawo naturalne w świetle historii |
Efekty uczenia się: |
Student postrzega problematykę edukacyjną przez pryzmat funkcjonowania różnych systemów etycznych i politycznych. Potrafi dostrzec wieloaspektowe uwarunkowania współczesnej edukacji i złożoność jej zaplecza teoretycznego. Umie podjąć krytyczną analizę własnych poglądów dotyczących problematyki pedagogicznej umożliwiającą zajęcie refleksyjnej postawy wobec złożoności praktyki i teorii pedagogicznej. Potrafi formułować problemy i podejmować wysiłek ich rozwiązania zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym. Student dostrzega ważność wchodzenia w merytorycznie znaczące relacje komunikacyjne z innymi osobami zaangażowanymi w proces edukacji. Widzi wartość otwarcia się na inne stanowiska teoretyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu odbywa się w sali. Studenci pisemnie odpowiadają na trzy pytania bezpośrednio odnoszące się do treści prezentowanych podczas wykładu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Rutkowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Rutkowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.