MS1-Moduł specjalnościowy: Polityka oświatowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MS1-PO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1-Moduł specjalnościowy: Polityka oświatowa |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zestaw przedmiotów w ramach Modułu specjalnościowego – Polityka oświatowa zapewni rozwój kompetencji menadżerskich studentów poprzez poznanie i utrwalenie podstawowej wiedzy umożliwiającej zrozumienie ogólnych założeń i mechanizmów polityki oświatowej realizowanej w wybranych państwach Europy i świata, a także przez najważniejsze międzynarodowe instytucje specjalizujące się w tej dziedzinie. Kompetencje menadżerskie zostaną uzupełnione o nabycie i rozwój umiejętności twórczego rozwiązywania problemów, które posłużą do opanowania umiejętności konstruowania projektów edukacyjnych. Ważnym uzupełnieniem kompetencji jest przygotowanie do wystąpień publicznych, które w praktyce zostanie zrealizowane podczas prezentacji zaprojektowanych projektów edukacyjnych. |
Pełny opis: |
1. Umiejętność rozumienia i wykorzystania wiedzy oraz mechanizmów odpowiedzialnych za prawidłową realizację polityki oświatowej w kontekście jej uwarunkowań i zasad. 2. Analiza współczesnych kierunków polskiej polityki oświatowej na przykładzie wybranych państw świata. 3. Globalny wymiar polityki oświatowej realizowany przez międzynarodowe instytucje oświatowe i ich wpływ na politykę oświatową wybranych państw Europy, Ameryki i Azji. 4. Wybrane współczesne teorie twórczości i twórczego rozwiązywania problemów. 5. Umiejętność twórczego rozwiązywania problemów w przygotowaniu projektu edukacyjnego. 6. Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych. 7. Przygotowanie mapy wiedzy i umiejętności związanych z projektowanymi kwalifikacjami. 8. Zasady wystąpień publicznych jako narzędzie menadżera oświaty w prezentacji projektu edukacyjnego. |
Literatura: |
Realizowana w ramach przedmiotów. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: a) opisuje źródła i mechanizmy polityki oświatowej w polityce państwa; b) wyjaśnia problematykę diagnozowania potrzeb i celów oświatowych; c) zna znaczenie socjologicznych i psychologicznych aspektów zarządzania i przywództwa oraz zna zasady zarządzania zasobami ludzkimi; d) wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu teorii rozwiązywania problemów oraz twórczego myślenia. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności: a) stosuje warsztat polityka oświatowego analizując mechanizmy zarządzania systemami i projektami oświatowymi; b) posiada umiejętność tworzenia oryginalnych projektów edukacyjnych, prognozuje ich przebieg i skutki oraz potrafi zarządzić zmianą. c) potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk z obszaru zarządzania oświatą; d) poprawnie diagnozuje przyczyny powstania problemu, precyzyjnie go identyfikuje i rozwiązuje; Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych): a) dokonuje krytycznej analizy uwarunkowań historycznych, ekonomicznych, demograficznych i społecznych dla potrzeb opracowania projektu edukacyjnego; b) ocenia kierunki reform oświatowych w skali globalnej w kontekście realizacji zadań własnych menadżera oświaty; c) wykazuje chęć samorozwoju w obszarze myślenia dywergencyjnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny na ocenę. Z dwóch tematów należy wybrać jeden. Forma egzaminu mini-esej. Wszystkie tematy mają charakter problemowy łączący w sobie zagadnienia polityki oświatowej, kompetencje menadżerskie i umiejętność twórczego rozwiązania problemu. Sprawdzają efekty kształcenia dotyczące zakresu wiedzy, umiejętności wykorzystania przyswojonej wiedzy i stopień opanowania kompetencji społecznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.