MS1-Opieka i wychowanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MS1-PS-OW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1-Opieka i wychowanie |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele:Przygotowanie wychowawców do pracy z dziećmi w systemie edukacji (nauczyciele-wychowawcy w świetlicach, pedagodzy szkolni), w systemie pomocy społecznej (kuratorzy, wychowawcy w świetlicach środowiskowych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, specjaliści do spraw pracy z rodziną, asystenci rodzinni) Podstawowe definicje opieki, pomocy, wsparcia; źródła historyczne różnych form opieki, wychowanie w rodzinie i instytucjach wychowawczych |
Pełny opis: |
Przedstawienie podstawowych pojęć na podstawie literatury pedagogicznej i aktów prawnych. Tradycje i aktualne problemy opieki i wychowania w rodzinie, wychowanie w różnych typach rodzin. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki w Polsce i w Europie. Instytucje opieki w systemie oświaty, pomocy społecznej, zdrowia (tradycje, podstawy prawne, organizacja, zadania wychowawcze, dobór dzieci, tryb i procedura umieszczenia). Dzieci wymagające opieki i rodziny potrzebujące wsparcia – rozpoznanie potrzeb, identyfikacja problemów, opracowanie programów pomocy. Rola i zadanie wychowawcy, praca w zespołach interdyscyplinarnych. |
Literatura: |
(literatura do wyboru: jedna z kilku wskazanych pozycji lub inna, dowolnie wybrana przez studenta na wskazany temat) 1. Z dziejów opieki nad dziećmi Przygotowanie informacji o wybranej historycznej instytucji lub formie opieki Cz. Kępski Idea miłosierdzia a dobroczynność i opieka M. Kolankiewicz Porzuceni i powierzeni trosce M. Surdacki Dzieci porzucone w Szpitalu Św Ducha w Rzymie 2. Biografie i dokonania historycznych postaci opieki i wychowania: Ks. Gabriel Piotr Baudouin, Ks. Jan Bosko, Czesław Czapów, Kazimierz Jeżewski, Henryk Jordan, Janusz Korczak, Kazimierz Lisiecki, Aleksander Kamiński 3. Zdania mojej gminy i powiatu w zakresie pomocy rodzinie i opieki nad dziećmi Ustawa o pomocy społecznej + rozporządzenia Ustawa o wspieraniu rodziny i systemiepieczy zastępczej + rozporządzenia Ustawa o opiece nad małymi dziećmi Ustawa o systemie oświaty 4. Opieka i wychowanie w rodzinie Wychowanie w rodzinie Kępski C., „Opieka i wychowanie w rodzinie”, UMCS, Lublin 2003 Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń, Wyd. A. Marszałek, 2006 Plopa Mieczysław, Psychologia rodziny Teorie i badania (r. III rodzice a rozwój dziecka) M. Andrzejewski Prawa dziecka w rodzinie zdezorganizowanej 5. Dzieci ulicy, praca w śtrodowisku Anna Kurzeja „Dzieci ulicy”, Kraków 2008 Elżbieta Bielecka „Streetworking. Teoria i praktyka”, Warszawa 2005 Świetklice środowiskowe i ośrodki wsparcia dziennego 6. Reintegracja rodziny Praca z rodziną dzieci umieszczonych w placówkach i rodzinach zastępczych Sytuacja dziecka rozłączonego z rodziną i możliwości powrotu do domu Wybrane artykuły z „Problemów opiekuńczo-wychowawczych” Izabela Owczaruk „Odzyskać dziecko” 7. Przysposobienie Czym jest przysposobienie? Przygotowanie rodziców, przygotowanie dzieci, problemy dzieci adoptowanych Podstawy prawne (KRiO, Rozporządzenie Ośrodkach adop, KOPD, Konwencja haska o przysposobieniu zagranicznym) Marek Andrzejewski, Małgorzata Łączkowska (red.) Prawne i pozaprawne aspekty adopcji Błeszyński Jacek Jarosław, Kluczowe zagadnienia przysposobienia i funkcjonowania rodzin adopcyjnych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000 Ostrowska Krystyna, Milewska Ewa (red.) Adopcja – teoria i praktyka, CMPPP-MEN, Warszawa 1999. 8. Rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka Podstawy prawne KRiO, Rozporządzenie o rodzinach zastepczych Rodzaje, zadania rodzin zastępczych, przygotowanie rodziców i dzieci, współdziałanie rodziców i opiekunów w wychowaniu dziecka, problemy wychowawcze dzieci wychowywanych w rodzinach zastępczych Winogrodzka Lidia, Rodziny zastępcze i ich dzieci, UMCS, Lublin 2007 Kusio Urszula, Rodzina zastępcza jako środowisko wychowawcze, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998 Kolankiewicz M., Z tradycji rodzin zastępczych cz. 1 i 2 [w:] „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 2008, nr 1, s.36-44, nr 2; Charakterystyka rodzin zastępczych [w:] „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 2007, nr 10, s.17-23 9. Instytucjonalne formy opieki Instytucjaonalna piecza zastępcza (podstawy prawne, zadnia, charakterystyka dzieci, praca opiekuńczo-wychowawcza): - placówki opiekuńczo-wychowawcze, - domy pomocy społecznej, - ośrodki interwencji kryzysowej. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej + rozporządzenia; Ustawa o pomocy społecznej wraz z rozporządzeniami MPiPS o domach pomocy społecznej; Ustawa o zapobieganiu przemocy w rodzinie i rozporządzenie MPiPS o ośrodkach interwencji kryzysowej Placówki w systemie oświaty (podstawy prawne, zadnia, charakterystyka dzieci, praca opiekuńczo-wychowawcza): - specjalne ośrodki wychowawcze i szkolno-wychowawcze, - ośrodki socjoterapii, - ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze, rahabilitacyjno-wychowawcze - młodzieżowe ośrodki wychowawcze, Ustawa o systemie oświaty i rozporządzenie MEN w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych 10. Usamodzielnienie Co oznacza pojęcie usamodzielnienia wychowanków? Plan usamodzielnienia – jego cele i sposoby realizacji. Start w dorosłe życie osób opuszczających różne formy opieki Rozporządzenie Ministra Polityki w spawie udzielania pomocy na usamodzielnienie, A. Kwak, Z opieki zastępczej w dorosłe życie, wyd. Instytut Spraw Publicznych, J. Sokołowska, Na przekór losowi ; Tworzenie rodziny przez osoby osierocone, wyd. Impuls 2004 W. Wiśniewska: Przygotowanie wychowanków do samodzielnego życia w warunkach współczesnego domu dziecka, [w:] A. Siedlaczek-Szwed, I. Wagner: Rodzinne i pozarodzinne środowiska wychowawcze, Częstochowa 2002. 11. Dzieci i migracje - dzieci Polaków wyjeżdżających zagranicę, - dzieci cudzoziemskie bez opieki w Polsce, - uchodźcy, - handel dziećmi. Migracja – rodzina - dziecko Pedagogika społeczna nr 3/2008 Problem handlu dziećmi i dzieci cudzoziemskich bez opieki Kwartalnik Dziecko krzywdzone 12/2005 Handel dziećmi- wybrane problemy, red. Zbigniew Lasocik, Maryla Koss, Łukasz Wieczorek, Ośrodek badań Handlu ludźmi, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2007 12. Więź i rozłąka w koncepcjach teoretycznych; (dyskusja psychoanalityków z etologami na temat kształtowania się więzi, teoria przywiązania, psychologia społeczna) 13. Dzieci zaniedbywane i krzywdzone - rozpoznanie i pomoc |
Efekty uczenia się: |
Umiejętność interpretowania zachowań dziecka w kontekście jego sytuacji rodzinnej Zdobycie kompetencji pracy z dzieckiem i rodziną Umiejętność właściwego reagowania na sytuacje trudne dziecka Znajomość problemów społecznych i emocjonalnych dzieci Znajomość teoretycznych problemów stanowiących podłoże sytuacji opiekuńczo-wychowawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza z dziedzieny opieki nad dziećmi Umiejętność dostrzegania i interpretowania objawów dziecka przejawiającego trudności rozwojowe i zaburzenia więzi oraz planowania pomocy tym dzieciom |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kolankiewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kolankiewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.