MS1-Wywieranie wpływu na ludzi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MS2-PO-WYW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.9
|
Nazwa przedmiotu: | MS1-Wywieranie wpływu na ludzi |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu wywierania wpływu oraz umiejętności diagnozowania działań perswazyjnych i radzenia sobie z osobami wykorzystującymi techniki manipulacyjne. |
Pełny opis: |
Zagadnienia omawiane na zajęciach przygotują studentów do świadomej reakcji na oddziaływania mające charakter manipulacyjny oraz posługiwania się etyczną perwersją jako narzędziem wywierania wpływu. Omówione zostaną następujące tematy: • pojęcia podstawowe: perswazja i manipulacja, poznawczy i emocjonalny komponent oddziaływania na odbiorcę; • podstawowe reguły wywierania wpływu na zachowanie ludzi: wzajemność, zaangażowanie i konsekwencja, społeczny dowód słuszności, lubienie i sympatia, autorytet, niedostępność. Część warsztatowa pozwoli rozwinąć kompetencje społeczne służące diagnozowaniu działań perswazyjnych i radzeniu sobie z osobami wykorzystującymi techniki manipulacyjne. |
Literatura: |
• Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2002 • Dent F.E., Brent M., Wywieranie wpływu. Umiejętności i techniki przydatne do osiągnięcia sukcesu w biznesie, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009. • E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000. • E. Aronson, Człowiek - istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student wymieni i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu wywierania wpływu; - student opisuje reguły wywierania wpływu na ludzi: wzajemności, zaangażowania i konsekwencji, społecznego dowodu słuszności, lubienia i sympatii, autorytetu oraz niedostępności. Umiejętności: - student rozróżnia perswazję od manipulacji; - student diagnozuje typowe techniki wywierania wpływu i sofizmaty; - student wskazuje elementy procesu komunikacji, które wpływają na odbiorcę; Kompetencje społeczne: - student przejawia zachowania świadczące o radzeniu sobie z adwersarzami wykorzystującymi techniki manipulacyjne. |
Metody i kryteria oceniania: |
kontrola obecności, ocena ciągła (aktywność na zajęciach), prelekcja, kolokwium końcowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.