MS2-Praca z dziećmi ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MS2-PWT-PD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2-Praca z dziećmi ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych i odmiennych. |
Pełny opis: |
Przedmiot bazuje na wcześniej zdobytych przez studentów wiadomościach oraz umiejętnościach pozwalających na organizowanie efektywnej pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych i odmiennych. Przedmiot dostarcza informacji na temat pracy z takimi dziećmi, przepisów prawnych regulujących niektóre sposoby postępowania oraz kształtuje umiejętności nawiązywania współpracy z różnymi instytucjami i negocjowania na rzecz wspierania rozwoju i edukacji dzieci z uwzględnieniem ich przynależności do specyficznych grup kulturowych i poszanowaniem praw osobistych. |
Literatura: |
J. Surima, E. Murawska, D.Apanel, G. Durka - Edukacja w obliczu przemian społecznych T. Lewowicki, A. Szczurek - Boruta, B. Grabowska - Kultura w edukacji międzykulturowej |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi charakteryzować różne środowiska społeczne i kulturowe, zna specyfikę ich funkcjonowania i potrafi adekwatnie do sytuacji wspierać dzieci pochodzące z tych środowisk. Student zna i interpretuje zasady pracy z dziećmi o odmiennych potrzebach ze względu na ich pochodzenie kulturowe na rzecz szeroko rozumianej integracji społecznej. Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu m.in. psychologii i socjologii oraz metodyk nauczania dla wspierania funkcjonowania edukacyjnego i poza edukacyjnego dzieci ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Jest w swoich działaniach empatyczny ale i racjonalny oraz otwarty i elastyczny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie studentów na podstawie prac określanych przez prowadzącego z uwzględnieniem aktywności podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.