Klucze do filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-OG-Fil-KdF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Klucze do filozofii |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs ten ma za zadanie dostarczyć studentom klucze do zrozumienia niektórych zagadnień filozoficznych i pozwolić im z tych kluczy skorzystać, tak aby naprawdę rozumieli omawiane koncepcje. Drogą do osiągnięcia tego celu będą dyskusje na podstawie prezentowanych informacji i wspólnych analiz fragmentów tekstów. |
Pełny opis: |
Krótkie kursy z filozofii mają często to do siebie, że zna się po nich nazwiska niektórych filozofów i hasłowo ich wybrane koncepcje, których jednak dobrze się nie rozumie. Celem tego kursu jest dostarczenie studentom „kluczy”, dzięki którym uda się im dogłębnie zrozumieć wybrane zagadnienia czy koncepcje filozoficzne i samodzielnie sprawdzić, jakie mają one znaczenie i jakie są ich konsekwencje. Dzięki tym zajęciom studenci poznają odpowiedzi m.in. na następujące pytania: 1. Czym właściwie jest etyka cnoty? 2. Formy – o co chodziło Platonowi? 3. Formy – o co chodziło Arystotelesowi? 4. Jak naprawdę oddzielono teologię od filozofii? 5. Dlaczego filozofia ma problem z Kartezjuszem? 6. Jak czytać Nietzsche’go? 7. Czy da się zrozumieć Hegla i Heideggera? 8. Myśl słaba i honor poszczególnego imienia – o co chodzi w postmodernizmie? 9. Zrozumieć idealizmy (Hume, Berkeley, Kant) 10. O co chodzi w metafizyce, czemu Arystoteles ją wymyślił? 11. Wolność i przeznaczenie – jak to pogodzić, jak to rozumieć, jak żyć? |
Literatura: |
Zalecana literatura: Platon, Fajdros Platon, Państwo (fragm.) Friedrich Nietzsche, Z genealogii moralności Jean-François Lyotard, Postmodernizm dla dzieci (fragm.) René Descartes, Rozprawa o metodzie Arystoteles, Metafizyka (fragm.) George Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego Immanuel Kant, Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka Tomasz z Akwinu, Summa teologii, q. 1-3 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: Wiedza: – student ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych kierunkach myśli filozoficznej i społecznej w perspektywie historycznej i współczesnej; Umiejętności: – student potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych; – student potrafi dokonywać analizy tekstów filozoficznych; Kompetencje społeczne: – student rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy; – student jest gotowy pracować w zespole i prezentować wyniki prac zespołu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: testy cząstkowe, własne opracowania studentów (esej, poster, wykonane zadanie itp.). Kryteria oceniania: na ocenę bdb wymagane jest wystarczające potwierdzenie osiągnięcia przewidzianych dla przedmiotu efektów uczenia się; osiągnięcie ich w niepełnym stopniu skutkuje odpowiednio niższą oceną. Zajęcia nie zostaną zaliczone w przypadku przekroczenia limitu nieobecności lub niepotwierdzenia w wystarczającym stopniu posiadania przewidzianych dla przedmiotu efektów uczenia się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Trepczyński | |
Prowadzący grup: | Marcin Trepczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Trepczyński | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.