Edukacja międzykulturowa: zrozumieć proces adaptacji do życia w nowej kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-OG-Mk-SA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja międzykulturowa: zrozumieć proces adaptacji do życia w nowej kulturze |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem warsztatów edukacji międzykulturowej „Między innymi” jest rozwinięcie przez studentów i studentki kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa tolerancji dla niejednoznaczności i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki i kierunków pokrewnych do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych z edukacją międzykulturową wśród różnych grup pokoleniowych, w szczególności wśród młodzieży i dzieci. Warsztaty edukacji międzykulturowej będą składały się z dwóch 8 -godzinnych modułów: 1. Wstęp do edukacji międzykulturowej 2. Stres akulturacyjny. Wspieranie procesu adaptacji do życia w innej kulturze. |
Pełny opis: |
Celem warsztatów edukacji międzykulturowej „Między innymi” będzie rozwinięcie przez studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa tolerancji dla niejednoznaczności i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki i kierunków pokrewnych do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych z edukacją międzykulturową wśród różnych grup pokoleniowych, w szczególności wśród młodzieży i dzieci. 1. Wstęp do edukacji międzykulturowej - wyjaśnienie pojęć takich jak „kultura”, „wielokulturowość” „międzykulturowość” i „edukacja międzykulturowa”, zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia sobie z nimi: różnice międzykulturowe, stereotypy, uprzedzenia, wymiary kultury. 2. Stres akulturacyjny. Wspieranie procesu adaptacji do życia w innej kulturze: wyjaśnienie mechanizmu procesu akulturacyjnego osoby, która uczestniczy w sytuacji kontaktu kulturowego; poznanie mechanizmu szoku kulturowego – jego znaczenia dla adaptacji do życia w innej kulturze; zdobycie wiedzy na temat migracji: emigracja z Polski i imigracja do Polski; zdobycie wiedzy na temat zmian w kulturze kraju przyjmującego, które mogą być wynikiem procesów migracyjnych; przyjrzenie się oczekiwaniom wobec migrantów/ek i migrantów/ek przez społeczeństwo przyjmujące; poznanie strategii akulturacyjnych; wspieranie procesu adaptacji do innej kultury – praktyka dnia codziennego. Ponadto szersze omówienie możliwości realizacji projektów międzykulturowych z wykorzystaniem środków Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży oraz programu „Młodzież w działaniu” |
Literatura: |
Borowiak, A., Szarota, P. (red.) (2004) Tolerancja i wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: PWN i Academica Cieślikowska, D., Kownacka, E., Olczak, E., Paszkowska-Rogacz, A., (2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania miedzykulturowe – Podręcznik, Warszawa: KOWEZiU Gadzinowska D., Lipska-Badoti G., Wojtalik M. (2012), Jak mówić o większości świata. Warszawa: IGO Matsumoto, D., Juang, L., (2007), Psychologia międzykulturowa, Gdańsk: GWP Inny w polskiej szkole – poradnik dla nauczycieli początkujących z uczniami cudzoziemskimi, Redakcja merytoryczna: Ewa Pawlic-Rafałowska, Miasto Stołeczne Warszawa Kodeks w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Poznanie i zrozumienie idei oraz celu edukacji międzykulturowej Poznanie i zrozumienie idei i wartości edukacji pozaformalnej Poznanie i zrozumienie najważniejszych pojęć związanych z edukacją międzykulturową Poznanie zjawisk występujących na styku kultur, zrozumienie ich wpływu na współpracę międzykulturową oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi Pogłębienie wiedzy dotyczącej własnych uwarunkowań kulturowych i ich wpływu na postrzeganie świata i zachowanie Zwiększenie poziomu wiedzy na temat możliwych nieporozumień w komunikacji międzykulturowej i strategii radzenia sobie z nimi Poznanie programów pozwalających realizować projekty międzykulturowe Umiejętności: Umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów kulturowych Umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych Umiejętność dostosowania swojego zachowania do kontekstu kulturowego, zdolność radzenia sobie w sytuacjach niejednoznacznych Rozwinięcie umiejętności efektywnej komunikacji w różnych kontekstach międzykulturowych (edukacyjnym, zawodowym, prywatnym) Zrozumienie i pogłębienie umiejętności analizowania wartości, norm i zachowań Umiejętność odczytywania komunikatów zgodnie z obowiązującym w danej kulturze kodem komunikacyjnym Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z nieporozumieniami i trudnymi sytuacjami w różnych kontekstach międzykulturowych Zdolność krytycznej refleksji dotyczącej m.in. własnych stereotypowych konstrukcji rzeczywistości Postawa Świadomość istnienia różnic kulturowych Uwrażliwienie na różnorodność kulturową Postrzeganie różnorodności jako potencjału Otwarta postawa wobec innych kultur Akceptacja odmiennych punktów widzenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zostanie wystawiona na podstawie obecności na całości warsztatów (możliwa nieobecność do 2 godzin dydaktycznych w czasie całego cyklu) oraz aktywności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.