Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja międzykulturowa: zrozumieć proces adaptacji do życia w nowej kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-OG-Mk-SA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja międzykulturowa: zrozumieć proces adaptacji do życia w nowej kulturze
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Celem warsztatów edukacji międzykulturowej „Między innymi” jest rozwinięcie przez studentów i studentki kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa tolerancji dla niejednoznaczności i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki i kierunków pokrewnych do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych z edukacją międzykulturową wśród różnych grup pokoleniowych, w szczególności wśród młodzieży i dzieci.

Warsztaty edukacji międzykulturowej będą składały się z dwóch 8 -godzinnych modułów:

1. Wstęp do edukacji międzykulturowej

2. Stres akulturacyjny. Wspieranie procesu adaptacji do życia w innej kulturze.

Pełny opis:

Celem warsztatów edukacji międzykulturowej „Między innymi” będzie rozwinięcie przez studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa tolerancji dla niejednoznaczności i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki i kierunków pokrewnych do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych z edukacją międzykulturową wśród różnych grup pokoleniowych, w szczególności wśród młodzieży i dzieci.

1. Wstęp do edukacji międzykulturowej - wyjaśnienie pojęć takich jak „kultura”, „wielokulturowość” „międzykulturowość” i „edukacja międzykulturowa”, zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia sobie z nimi: różnice międzykulturowe, stereotypy, uprzedzenia, wymiary kultury.

2. Stres akulturacyjny. Wspieranie procesu adaptacji do życia w innej kulturze: wyjaśnienie mechanizmu procesu akulturacyjnego osoby, która uczestniczy w sytuacji kontaktu kulturowego; poznanie mechanizmu szoku kulturowego – jego znaczenia dla adaptacji do życia w innej kulturze; zdobycie wiedzy na temat migracji: emigracja z Polski i imigracja do Polski; zdobycie wiedzy na temat zmian w kulturze kraju przyjmującego, które mogą być wynikiem procesów migracyjnych; przyjrzenie się oczekiwaniom wobec migrantów/ek i migrantów/ek przez społeczeństwo przyjmujące; poznanie strategii akulturacyjnych; wspieranie procesu adaptacji do innej kultury – praktyka dnia codziennego.

Ponadto szersze omówienie możliwości realizacji projektów międzykulturowych z wykorzystaniem środków Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży oraz programu „Młodzież w działaniu”

Literatura:

Borowiak, A., Szarota, P. (red.) (2004) Tolerancja i wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica

Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: PWN i Academica

Cieślikowska, D., Kownacka, E., Olczak, E., Paszkowska-Rogacz, A., (2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania miedzykulturowe – Podręcznik, Warszawa: KOWEZiU

Gadzinowska D., Lipska-Badoti G., Wojtalik M. (2012), Jak mówić o większości świata. Warszawa: IGO

Matsumoto, D., Juang, L., (2007), Psychologia międzykulturowa, Gdańsk: GWP

Inny w polskiej szkole – poradnik dla nauczycieli początkujących z uczniami cudzoziemskimi, Redakcja merytoryczna: Ewa Pawlic-Rafałowska, Miasto Stołeczne Warszawa

Kodeks w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa

Efekty uczenia się:

Wiedza

 Poznanie i zrozumienie idei oraz celu edukacji międzykulturowej

 Poznanie i zrozumienie idei i wartości edukacji pozaformalnej

 Poznanie i zrozumienie najważniejszych pojęć związanych z edukacją międzykulturową

 Poznanie zjawisk występujących na styku kultur, zrozumienie ich wpływu na współpracę międzykulturową oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi

 Pogłębienie wiedzy dotyczącej własnych uwarunkowań kulturowych

i ich wpływu na postrzeganie świata i zachowanie

 Zwiększenie poziomu wiedzy na temat możliwych nieporozumień

w komunikacji międzykulturowej i strategii radzenia sobie z nimi

 Poznanie programów pozwalających realizować projekty międzykulturowe

Umiejętności:

 Umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów kulturowych

 Umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych

 Umiejętność dostosowania swojego zachowania do kontekstu kulturowego, zdolność radzenia sobie w sytuacjach niejednoznacznych

 Rozwinięcie umiejętności efektywnej komunikacji w różnych kontekstach międzykulturowych (edukacyjnym, zawodowym, prywatnym)

 Zrozumienie i pogłębienie umiejętności analizowania wartości, norm

i zachowań

 Umiejętność odczytywania komunikatów zgodnie

z obowiązującym w danej kulturze kodem komunikacyjnym

 Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z nieporozumieniami

i trudnymi sytuacjami w różnych kontekstach międzykulturowych

 Zdolność krytycznej refleksji dotyczącej m.in. własnych stereotypowych konstrukcji rzeczywistości

Postawa

 Świadomość istnienia różnic kulturowych

 Uwrażliwienie na różnorodność kulturową

 Postrzeganie różnorodności jako potencjału

 Otwarta postawa wobec innych kultur

 Akceptacja odmiennych punktów widzenia

Metody i kryteria oceniania:

Ocena zostanie wystawiona na podstawie obecności na całości warsztatów (możliwa nieobecność do 2 godzin dydaktycznych w czasie całego cyklu) oraz aktywności.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)