Kształcenie i wychowanie dzieci dawniej i dziś
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-OSM/45/2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształcenie i wychowanie dzieci dawniej i dziś |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć będzie spojrzenie na praktykę i teorię wychowania i kształcenia dawniej i obecnie. |
Pełny opis: |
Kształcenie i wychowanie dzieci zawsze było przedmiotem naturalnej troski rodziców. Proces ten angażuje także liczne grono specjalistów – przede wszystkim nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Warto prześledzić praktykę kształcenia i wychowania na przestrzeni dziejów, a także dostrzec aktualność wielu postulatów głoszonych przez myślicieli pedagogicznych dawnych epok. Ważne będzie także spojrzenie na możliwości kształcenia osób dorosłych dawniej i dziś. Poszukiwania badawcze będą skoncentrowane na analizie literatury pedagogicznej i prasy XIX - XXI wieku oraz pamiętników. Ostatecznym efektem seminarium będzie przygotowanie pracy magisterskiej. Zadaniem seminarium będzie wejrzenie w praktykę kształcenia i wychowania na przestrzeni dziejów, a także myśl pedagogiczną. Skupimy uwagę na koncepcjach pedagogicznych odnoszących się do małego dziecka – jego przygotowaniu do szkoły i możliwościach uczenia się, wpływu rodziny i najbliższego otoczenia na proces uczenia się. Ważne będzie spojrzenie porównawcze. Punktem wyjścia do rozważań będą współczesne monografie historyczno-oświatowe. Wprowadzą one w problematykę rozwoju oświaty oraz w terminologię. Poszukiwania szczegółowe będą się koncentrowały na treściach źródeł - myśli pedagogicznej, prasie pedagogicznej, pamiętnikach. Ważną treścią zajęć będzie metodologia i etapy pisania pracy dyplomowej. |
Literatura: |
1. Ph. Aries, Historia dzieciństwa, dziecko i rodzina w dawnych czasach, Warszawa 1995. 2. Pedagogika: podręcznik akademicki, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. 3. T. Jałmużna, I. Michalska, G. Michalski, Konteksty i metody w badaniach historyczno-pedagogicznych, Kraków 2004. 4. Sztuka nauczania. Szkoła red. K. Konarzewski, Warszawa 1991 i nast. wydania. 5. D. Żołądź-Strzelczyk, Dziecko w dawnej Polsce, Poznań 2006. 6. D. Żołądź-Strzelczyk, Codzienność dziecięca opisana słowem i obrazem. Życie dziecka na ziemiach polskich od XVI do XVIII w. Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna terminologię związaną z pedagogiką małego dziecka. Zna sposoby i środki komunikacji społecznej dawniej i dziś. Umiejętności Potrafi krytycznie analizować przekazy źródłowe właściwe w pracy pedagoga (teoretyczne traktaty pedagogiczne, podręczniki szkolne, dzienniki, filmy, prasa). Potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy wykorzystując do tego odpowiednie źródła. Potrafi uczestniczyć w dyskusji, podbudowując wypowiedź poglądami różnych autorów pedagogicznych. Kompetencje Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej. Potrafi ocenić własne kompetencje. Ma świadomość znaczenia nauk pedagogicznych i ich zastosowania w działaniach społecznych i zawodowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student zalicza poszczególne etapy przygotowania rozprawy: - kwerenda bibliograficzna i biblioteczna, ew. archiwalna - zebranie materiału badawczego: fiszki, notatki - przedstawienie koncepcji pracy (plan pracy – po pierwszym semestrze seminariów) - ustna prezentacja rozdziału wprowadzającego w zagadnienie zasadnicze (drugi semestr seminariów) - przedłożenie pisemne rozdziału/ów wprowadzających w zagadnienie zasadnicze (po drugim semestrze, czyli po I roku studiów) - ustna prezentacja rozdziałów zasadniczych – (zaliczenie po trzecim semestrze seminariów) - przedłożenie pisemne całości pracy – po czwartym semestrze, czyli po II roku studiów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.