Dzieci i młodzież - język - kultura współczesna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-SD-DM/1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dzieci i młodzież - język - kultura współczesna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Problematyka seminarium dotyczy języka jako źródła wiedzy o człowieku i kulturze współczesnej, jego przeobrażeń oraz nowych sposobów komunikacji społecznej. Podczas zajęć przedstawione zostaną zagadnienia związane z rozwojem i uwarunkowaniami komunikacji językowej dzieci i młodzieży. |
Pełny opis: |
Podczas kursu poruszone zostaną wątki tematyczne związane z kulturowymi i psychologicznymi uwarunkowaniami komunikacji werbalnej, przemianami zachodzącymi we współczesnym języku oraz komunikacją językową dzieci i młodzieży. Zajęcia pozwolą przyjrzeć się bliżej nowym tendencjom zauważalnym we współczesnej polszczyźnie - ekspansji mówionej potoczności, wizualizacji przekazu. Rozwój języka dzieci i młodzieży oraz uwarunkowania ich komunikacji językowej to jeden z ważnych tematów poruszanych w trakcie zajęć. Podczas seminarium omówione zostaną również następujące zagadnienia: komunikacja językowa w Internecie, twórczość językowa w reklamie, język a perswazja, nowe obszary komunikatów perswazyjnych, moda i snobizm w komunikacji językowej - autoprezentacja poprzez wypowiedź, komunikacja w nowych mediach jako element kultury dziecięcej i młodzieżowej, gwara uczniowska w dobie rewolucji informacyjnej, manipulacja językowa w mediach, a także - Czy potrafimy myśleć poza językiem? (językowy obraz świata) oraz - Czy kultura pisma nadal istnieje? (Przeobrażenia współczesnego modelu komunikacji). |
Literatura: |
Literatura: Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000. Psychologia języka dziecka, red. B. Bokus, G.W. Shugar, Gdańsk 2007. M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Warszawa 2006. Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000. A. Skudrzyk, Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice 2005. M. Mrozowski, Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001. Język trzeciego tysiąclecia III, red. G. Szpila, Kraków 2005. J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Warszawa 2002. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia: Student: - zna lektury odnoszące się do wybranego tematu pracy, - wskazuje metody, techniki i narzędzia badawcze stosowane w pedagogice społecznej, - formułuje cele, problemy i pytania badawcze, - potrafi opracować koncepcję pracy badawczej, - tworzy bibliografię pracy, - samodzielnie tworzy tekst poprawny pod względem merytorycznym i językowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Składowymi oceny końcowej będą: - bieżące przygotowanie studenta do zajęć (znajomość zalecanych tekstów ujawniona w trakcie dyskusji nad problemem); - regularna obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczone są dwie nieobecności w semestrze); - systematyczna i terminowa realizacja kolejnych etapów projektu badawczego (w tym po pierwszym semestrze zajęć terminowe złożenie pełnej koncepcji pracy, na zakończenie seminarium - terminowe złożenie całości pracy licencjackiej). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.