Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Działanie i badanie w obszarze experiential learning (uczenia przez doświadczenie)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-SD77/DiB/1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Działanie i badanie w obszarze experiential learning (uczenia przez doświadczenie)
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Skrócony opis:

Seminarium obejmuje problematykę działań i badań w obszarze experiential learning w szczególności: pedagogiki przygody, alternatywnych systemów edukacji (w tym edukacji leśnej), edukacji pozaformalnej opartej na uczeniu przez działanie oraz wykorzystującej aktywność fizyczną, ruch, taniec.

Pełny opis:

Seminarium skierowane jest do studentów, którzy interesują się szeroko pojętą problematyką uczenia przez doświadczenie, w szczególności chcących łączyć praktykę z badaniem.

Proponowane obszary tematyczne:

Pedagogika przygody:

- pedagogika przygody w Polsce i na świecie

- instytucje propagujące pedagogikę przygody – monografie

- leśna edukacja alternatywna – leśne szkoły i przedszkola

- wykorzystanie metod pedagogiki przygody w edukacji formalnej i pozaformalnej

- efekty stosowania pedagogiki przygody

- realizacja programów przygodowych przy wykorzystaniu różnorodnych środków przygodowych

Ruch harcerski:

- współpraca między organizacjami harcerskimi w Polsce

- ruch harcerski poza granicami kraju

- ruch harcerski na tle ruchu skautowego

- przemiany i (r)ewolucje w ruchu harcerskim

- szczep, drużyna, gromada, jako współorganizator środowiska lokalnego

Ruch i taniec – sport, rekreacja czy terapia?

- wykorzystanie ruchu i tańca w edukacji pozaformalnej

- ruch i taniec jako terapia

- ruch i taniec jako rekreacja

- wyczynowe uprawnie tańca – szansa na rozwój czy zagrożenie?

Edukacja alternatywna:

- monografia wybranej szkoły alternatywnej

- edukacja domowa w Polsce i na świecie

- efekty kształcenia w edukacji tradycyjnej i alternatywnej

Student ma możliwość wyboru jaki charakter będzie miała jego praca – badawczy (zaplanowanie i przeprowadzenie badań) czy projektowy (zaplanowanie, przeprowadzenie i ewaluacja projektu).

Literatura:

E. Babbie, Podstawy badań społecznych

K. Żegnałek, Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych

Badania w działaniu: pedagogika i antropologia zaangażowane, red. nauk. H. Červinková, B. Gołębniak

oraz minimum dwie pozycje z poniższych - w zależności od wybranego obszaru:

W. Michl, Pedagogika przeżyć

Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure w Polsce: teoria, przykłady, konteksty, red. E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny

R. Ryszka, Pedagogika przygody praktycznie

A. Kamiński, Wychowanie i nauczanie metoda harcerską

M. Gajdziński, Harcerski system wychowania

R. Baden-Powell, Wskazówki dla skaut mistrzów

Psychoterapia tańcem i ruchem, red. Z. Pędzich

O. Kuźmińska, Taniec w teorii i praktyce

I. Duncan, Moje życie

Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej, red. B. Śliwerski

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu terminologii oraz zna podstawowe teorie dotyczące edukacji pozaformalnej.

2. Student posiada wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych, instytucjach życia społecznego oraz rozumie zachodzące między nimi relacje

3. Student posiada pogłębioną wiedzę o różnorodnych środowiskach socjalizacyjnych i procesach zachodzących w środowisku wychowawczym

4. Student posiada podstawową wiedzę na temat metod poznawania środowiska

5. Student posiada podstawową wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych umożliwiających prowadzenie badań naukowych

6. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy pedagogicznej

Umiejętności:

1. Student potrafi zastosować podejścia teoretyczne do obserwacji, analizy i interpretacji sytuacji oraz zjawisk mających miejsce w środowisku społecznym i edukacyjnym dzieci i młodzieży

2. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze umożliwiające prowadzenie analiz, formułowanie wniosków i interpretowanie wyników uzyskanych badań

3. Potrafi spójnie i precyzyjnie wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy z zakresu pedagogiki z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych

4. Student potrafi prezentować własne pomysły, formułować wątpliwości i krytyczne sądy, wykorzystując zdobyta wiedzę teoretyczną

5. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w celu przygotowania projektu społecznego.

Kompetencje:

1. Student rozumie potrzebę pogłębiania i aktualizowania wiedzy z zakresu problematyki pedagogiki oraz jej subdyscyplin naukowych

2. Student jest świadomy etycznego kontekstu badań naukowych, przestrzega norm i zasad w projektowaniu i realizacji procedury badawczej

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia zajęć:

- przedstawienie tematu pracy, koncepcji pracy, bibliografii

- opracowanie podstawowych pojęć będących podstawą pracy (część rozdziału teoretycznego)

- analiza dorobku badań związanego z wybranym tematem pracy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Palamer-Kabacińska
Prowadzący grup: Ewa Palamer-Kabacińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Palamer-Kabacińska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)