Działanie i badanie w obszarze experiential learning (uczenia przez doświadczenie)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-SD77/DiB/1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Działanie i badanie w obszarze experiential learning (uczenia przez doświadczenie) |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Skrócony opis: |
Seminarium obejmuje problematykę działań i badań w obszarze experiential learning w szczególności: pedagogiki przygody, alternatywnych systemów edukacji (w tym edukacji leśnej), edukacji pozaformalnej opartej na uczeniu przez działanie oraz wykorzystującej aktywność fizyczną, ruch, taniec. |
Pełny opis: |
Seminarium skierowane jest do studentów, którzy interesują się szeroko pojętą problematyką uczenia przez doświadczenie, w szczególności chcących łączyć praktykę z badaniem. Proponowane obszary tematyczne: Pedagogika przygody: - pedagogika przygody w Polsce i na świecie - instytucje propagujące pedagogikę przygody – monografie - leśna edukacja alternatywna – leśne szkoły i przedszkola - wykorzystanie metod pedagogiki przygody w edukacji formalnej i pozaformalnej - efekty stosowania pedagogiki przygody - realizacja programów przygodowych przy wykorzystaniu różnorodnych środków przygodowych Ruch harcerski: - współpraca między organizacjami harcerskimi w Polsce - ruch harcerski poza granicami kraju - ruch harcerski na tle ruchu skautowego - przemiany i (r)ewolucje w ruchu harcerskim - szczep, drużyna, gromada, jako współorganizator środowiska lokalnego Ruch i taniec – sport, rekreacja czy terapia? - wykorzystanie ruchu i tańca w edukacji pozaformalnej - ruch i taniec jako terapia - ruch i taniec jako rekreacja - wyczynowe uprawnie tańca – szansa na rozwój czy zagrożenie? Edukacja alternatywna: - monografia wybranej szkoły alternatywnej - edukacja domowa w Polsce i na świecie - efekty kształcenia w edukacji tradycyjnej i alternatywnej Student ma możliwość wyboru jaki charakter będzie miała jego praca – badawczy (zaplanowanie i przeprowadzenie badań) czy projektowy (zaplanowanie, przeprowadzenie i ewaluacja projektu). |
Literatura: |
E. Babbie, Podstawy badań społecznych K. Żegnałek, Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych Badania w działaniu: pedagogika i antropologia zaangażowane, red. nauk. H. Červinková, B. Gołębniak oraz minimum dwie pozycje z poniższych - w zależności od wybranego obszaru: W. Michl, Pedagogika przeżyć Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure w Polsce: teoria, przykłady, konteksty, red. E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny R. Ryszka, Pedagogika przygody praktycznie A. Kamiński, Wychowanie i nauczanie metoda harcerską M. Gajdziński, Harcerski system wychowania R. Baden-Powell, Wskazówki dla skaut mistrzów Psychoterapia tańcem i ruchem, red. Z. Pędzich O. Kuźmińska, Taniec w teorii i praktyce I. Duncan, Moje życie Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej, red. B. Śliwerski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu terminologii oraz zna podstawowe teorie dotyczące edukacji pozaformalnej. 2. Student posiada wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych, instytucjach życia społecznego oraz rozumie zachodzące między nimi relacje 3. Student posiada pogłębioną wiedzę o różnorodnych środowiskach socjalizacyjnych i procesach zachodzących w środowisku wychowawczym 4. Student posiada podstawową wiedzę na temat metod poznawania środowiska 5. Student posiada podstawową wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych umożliwiających prowadzenie badań naukowych 6. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy pedagogicznej Umiejętności: 1. Student potrafi zastosować podejścia teoretyczne do obserwacji, analizy i interpretacji sytuacji oraz zjawisk mających miejsce w środowisku społecznym i edukacyjnym dzieci i młodzieży 2. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze umożliwiające prowadzenie analiz, formułowanie wniosków i interpretowanie wyników uzyskanych badań 3. Potrafi spójnie i precyzyjnie wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy z zakresu pedagogiki z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych 4. Student potrafi prezentować własne pomysły, formułować wątpliwości i krytyczne sądy, wykorzystując zdobyta wiedzę teoretyczną 5. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w celu przygotowania projektu społecznego. Kompetencje: 1. Student rozumie potrzebę pogłębiania i aktualizowania wiedzy z zakresu problematyki pedagogiki oraz jej subdyscyplin naukowych 2. Student jest świadomy etycznego kontekstu badań naukowych, przestrzega norm i zasad w projektowaniu i realizacji procedury badawczej |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć: - przedstawienie tematu pracy, koncepcji pracy, bibliografii - opracowanie podstawowych pojęć będących podstawą pracy (część rozdziału teoretycznego) - analiza dorobku badań związanego z wybranym tematem pracy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM-LIC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | Ewa Palamer-Kabacińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.