Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język polski dla nauczycieli

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-SN-JP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język polski dla nauczycieli
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Pełny opis:

1. Sylwetka ucznia klas 1-3:

a. Specyfika wieku;

b. Świadomość językowa i zapotrzebowania kulturowe dziecka;

c. Absolwent klasy trzeciej – kim będzie?

2. Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej:

a. Zadania, cele, treści nauczania na pierwszym etapie edukacji;

b. Założenia najnowszej reformy edukacyjnej;

c. Bawić ucząc? Oświeceniowy ideał edukacji wobec wymogów współczesnej dydaktyki.

3. Podręczniki a elementarz:

a. Przegląd aktualnych podręczników polonistycznych dla klas 1-3;

b. Czego oczekujemy od dobrego podręcznika?

c. Język – literatura – kultura w Naszym elementarzu;

d. Jak pracować z Naszym elementarzem?

4. Kształcenie językowe w nauczaniu wczesnoszkolnym:

a. Język jako narzędzie komunikacji dziecka;

b. Kultura języka polskiego w klasach 1-3;

c. Dziecko w świecie znaków – alfabet, ortografia i interpunkcja;

d. Pożytki z kaligrafii – nauka pisania;

e. Budowle w języku… podstawy słowotwórstwa i konstruowania wypowiedzeń;

f. Dziecięce słowniki i encyklopedie – jak korzystać z pomocy dydaktycznych?

g. Metodyka nauki o języku na pierwszym etapie edukacyjnym;

h. Dysleksja – dysgrafia – dysortografia. Nowe (?) wyzwania współczesnego polonisty i pedagoga.

5. Kształcenie literackie w nauczaniu wczesnoszkolnym:

a. Lektura a tradycja – szkolne „stereotypy literackie”;

b. Miejsce dzieła literackiego w szkole – czy tylko „czytanki”?

c. Współczesny i nowoczesny kanon literatury dziecięcej;

d. O pożytkach z literatury… jak zachęcać dzieci do czytania?

e. Kto i o czym do nas mówi? Istota czytania ze zrozumieniem;

f. Metodyka literatury na pierwszym etapie edukacyjnym.

6. Propedeutyka teatru:

a. Od dramy do małych form teatralnych;

b. Kostium – gest – poza; podstawy wiedzy o teatrze w kształceniu wczesnoszkolnym;

c. Pożytki z recytacji – o treningu pamięci.

7. Teksty użytkowe i okolicznościowe w szkole:

a. Życzenia – zaproszenie – list;

b. Od pamiętnika do szkolnej kroniki.

8. Korespondencja sztuk w dydaktyce wczesnoszkolnej:

a. W świecie słów, obrazów i dźwięków – wychowanie przez estetykę;

b. Miejsce sztuk plastycznych w edukacji dzieci;

c. Film jako tekst kultury i przedmiot dydaktyki w klasach 1-3;

d. Multimedia jako element warsztatu polonisty.

9. Internet a szkoła:

a. Możliwości wykorzystania Internetu w pracy nauczyciela-polonisty i pedagoga;

b. Internet jako pomoc i jako zagrożenie.

10. Proszę wyjąć karteczki... Problemy ewaluacji w polonistycznym kształceniu wczesnoszkolnym:

a. Istota i zadania ewaluacji;

b. Modele i praktyka oceniania;

c. Pierwsze prace pisemne – obiektywizm i subiektywizm oceny.

11. Plan pracy nauczyciela:

a. Rozkład materiału na rok szkolny;

b. Zasady konstruowania polonistycznych scenariuszy lekcyjnych.

12. Ku następnemu etapowi:

a. Podstawa programowa przedmiotu język polski; II etap edukacyjny: klasy 4-6;

b. Porównanie treści programowych dla I i II etapu edukacji; wnioski.

Literatura:

Propozycje bibliograficzne:

1. Badowska A., Mazurek O., Olinkiewicz E., Otolińska R., Inspiracje, pomysły - książka pomocnicza dla twórczego nauczyciela, Wrocław 1998.

2. Bortnowski S., Jak uczyć poezji?, Warszawa 1991.

3. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2010.

4. Harmin M., Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki?, Warszawa 2004.

5. Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, red. Janus-Sitarz A., Kraków 2005.

6. Kształcenie językowe w dobie kultury masowej – polisensorycznej, red. Kopeć U., Sibiga Z., Rzeszów 2010.

7. Kształcenie literackie w dobie kultury masowej – polisensorycznej, red. Kopeć U., Sibiga Z., Rzeszów 2010.

8. Kowalikowa J., Narodziny nauczyciela polonisty, Kraków 2006.

9. Ornstein A., Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, Warszawa 1998.

10. Metodyka literatury, t. 1 i 2, wybór i wstęp: Pachecka J., Piątkowska A., Sałkiewicz K., Warszawa 2001.

11. Rowińska I., Scenariusze niebanalne, Warszawa 1999.

11. Uryga Z., Godziny polskiego, Warszawa 1996.

12. Way, B., Drama, Warszawa 1996.

Prasa:

• „Studia Pragmalingwistyczne”

• „Polonistyka”

• „Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny”

• „Kwartalnik Edukacyjny”

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)