Dydaktyka Szkoły Wyższej - warsztaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-SZD-DSW-WAR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka Szkoły Wyższej - warsztaty |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
10 godzinny warsztat Stosowane metody dydaktyczne Opis, opowiadanie, dyskusja, pogadanka, gry dydaktyczne |
Pełny opis: |
Kurs Dydaktyki Szkoły Wyższej adresowany jest do doktorantów pierwszego roku studiów w Szkole Doktorskiej. Celem programu jest przybliżenie zagadnień dotyczących prawidłowości i uwarunkowań przebiegu procesu nauczania-uczenia się realizowanego we współczesnym środowisku szkoły wyższej. Głównym założeniem jest przekazanie i utrwalenie wiedzy dydaktycznej, a także przygotowanie do świadomego i efektywnego wypełniania przez doktoranta społeczno-zawodowej roli nauczyciela akademickiego. Przedmiot Dydaktyka Szkoły Wyższej składa się z trzech segmentów: wykładów, warsztatów i z praktycznych zajęć do wyboru. Program warsztatów zakłada praktyczne poznanie kilku wybranych narzędzi dydaktycznych, które mogłyby zostać – w zależności od obszaru naukowego i potrzeb doktorantów – wykorzystane w pracy akademickiej ze studentami. Celem dodatkowym jest oswojenie i wywołanie zainteresowania doktorantów obszarem metod dydaktycznych poprzez inspirowanie do poszukiwania własnego zestawu narzędzi dydaktycznych, które można by wykorzystać w pracy nauczyciela akademickiego. Treści programowe warsztatu: wykładu: podstawowe pojęcia, tradycja i nowoczesność w dydaktyce, konstruowanie własnej poglądu dydaktycznego, efekty kształcenia, taksonomia i operacjonalizacja celów kształcenia, pomiar dydaktyczny, zasady nauczania. pis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: W programie przewidziano 5 obowiązkowych warsztatów. Dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. Ewentualna, druga nieobecność wymaga pisemnego usprawiedliwienia lekarskiego. |
Literatura: |
1. Kupisiewicz Cz.: Dydaktyka ogólna, Graf-Punkt 2002 - rozdz.IX. Metody nauczania - rozdz.X. Formy organizacyjne 2. Kruszewski K.: Sztuka nauczania, PWN Warszawa 1995 - rozdz. VI Metody nauczania - rozdz. VII Gry dydaktyczne 3. Dziewulak D.: Czy dydaktyka uniwersytecka zostanie wreszcie zauważona i doceniona? (artykuł) https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-dydaktyka-uniwersytecka/ 4. Dziewulak D.: Jak być skutecznym nauczycielem nauczycieli? (artykuł) https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-jak-byc-skutecznym-nauczycielem-nauczycieli/ 5. Dziewulak D.: Uniwersytet nie umarł, uniwersytet udaje. (polemika) https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-uniwersytet-nie-umarl-uniwersytet-udaje/ 6. Dziewulak D.: Jak wykształcić dobrego nauczyciela? (wywiad) http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/wywiady/1302-tego-kandydata-przyjmiemy-tego-odprawimy-z-kwitkiem |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: a) opisuje strukturę dydaktyki i etapy projektowania edukacyjnego. b) przedstawia taksonomię celów kształcenia i wyjaśnia, na czym polega operacjonalizacja celów kształcenia. c) wyjaśnia uwarunkowania przebiegu procesu kształcenia. d) wymienia zasady efektywnej komunikacji i dostrzega związek między sprawną komunikacją a efektami kształcenia. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności: a) operacjonalizuje cele kształcenia. b) potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym. c) potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych. d) potrafi planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi. Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych): a) dokonuje krytycznej analizy przebiegu procesu kształcenia (refleksja dydaktyczna). b) analizuje sygnały werbalne i niewerbalne przychodzących od studentów w trakcie realizacji procesu nauczania‐uczenia się. c) ocenia sytuacje dydaktyczne w celu doskonalenia własnego warsztatu nauczycielskiego. d) samodzielnie planuje i działa na rzecz własnego rozwoju oraz inspiruje i organizuje rozwój innych osób. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): W zajęciach warsztatowych mogą uczestniczyć osoby, które zaliczyły wykład. Uczestnictwo w warsztatach jest obowiązkowe. Zaliczenie warsztatów odbywa się na „ZAL” i realizowane jest na podstawie obecności oraz indywidualnego przygotowania i przeprowadzenia z uczestnikami grupy fragmentów zajęć akademickich przy zastosowaniu wskazanych metod dydaktycznych. Każdy doktorant przygotowuje na podstawie literatury przedmiotu (lub innej) dowolnie wybrany temat, który należy zaprezentować z wykorzystaniem wskazanych metod dydaktycznych. Należy przygotować trzy tematy z wykorzystaniem trzech metod: jeden temat – jedna metoda. Brak przygotowania tematów nie zalicza warsztatu. Zaliczenie uzyskują doktoranci, którzy przygotowali tematy, oparli je na literaturze, dostosowali do wskazanych metod dydaktycznych oraz byli obecni na co najmniej wymaganych 3 wykładach. Większa liczba nieobecności skutkuje poprawką, czyli koniecznością powtórzenia całego warsztatu. Metody weryfikacji efektów uczenia się: Przedstawienie przez doktoranta na forum grupy przygotowanego tematu z wykorzystaniem wskazanej metody dydaktycznej. Analiza sytuacji dydaktycznej, pokaz prowadzącego, polemika grupy. Po weryfikacji podjęcie przez doktoranta próby ponownej realizacji zadania. Kryteria oceniania: Przygotowanie i realizacja zadania dydaktycznego. Omówienie źródeł. Obecność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.