Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji zdrowotnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-SZL-PWT-EZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji zdrowotnej
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot obowiązkowy realizowany w ramach Metodyki poszczególnych typów edukacji z uwzględnieniem sposobów integrowania wiedzy i umiejętności dzieci lub uczniów

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
zdalnie

Skrócony opis:

Cele: Przekazanie wiedzy i pomoc w nabywaniu kompetencji do: diagnozowania potrzeb, planowania, realizacji i ewaluacji zajęć w ramach edukacji zdrowotnej w przedszkolu i szkole.

Nabycie umiejętności pozyskiwania aktualnej wiedzy z zakresu czynników warunkujących zdrowie. Kształtowanie postaw nastawionych na współpracę z osobami, instytucjami, organizacjami w ramach podejmowanych działań z zakresu promocji zdrowia w różnych siedliskach. .

Treści: etapy planowania programu edukacji zdrowotnej. Komunikowanie w edukacji zdrowotnej. Metody kształcenia w edukacji zdrowotnej. Aktywizujące metody i techniki kształcenia zalety i ograniczenia. Współpraca z rodzicami, pracownikami szkoły, instytucjami i organizacjami w ramach działań z zakresu promocji zdrowia

Zagadnienia szczegółowe z różnych bloków tematycznych edukacji zdrowotnej. Studenci przeprowadzają zajęcia na wybrany temat od 5 konwersatorium według opracowanego wcześniej i zatwierdzonego scenariusza.

Pełny opis:

Cele ogólne:

Przekazanie wiedzy i pomoc w nabywaniu kompetencji do: diagnozowania potrzeb, planowania, realizacji i ewaluacji zajęć w ramach edukacji zdrowotnej w przedszkolu i szkole.

Nabycie umiejętności pozyskiwania aktualnej wiedzy z zakresu czynników warunkujących zdrowie. Kształtowanie postaw nastawionych na współpracę z osobami, instytucjami, organizacjami w ramach podejmowanych działań z zakresu promocji zdrowia w różnych siedliskach. Pomoc studentom w dokonywaniu zmian we własnym stylu życia i kształtowaniu zachowań prozdrowotnych.

Cele szczegółowe:

1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:

- zasad nowoczesnej metodyki edukacji zdrowotnej,

- metod komunikacji

- aktywnych metod i technik kształcenia, kryteria skuteczności, i zalety i ich ograniczenia

- zasad pracy w grupie

- technologii informacyjnych w edukacji zdrowotnej

- czynników warunkujących zdrowie

2. Pomoc studentom w nabywaniu umiejętności niezbędnych do:

- Poszukiwania informacji o zdrowiu z wykorzystaniem wiarygodnych źródeł wiedzy

- dokonania diagnozy potrzeb dzieci/uczniów w zakresie edukacji zdrowotnej i na jej podstawie opracowanie programu

- opracowania scenariusza zajęć z wykorzystaniem cyklu uczenia przez doświadczanie i prowadzenia zajęć z jego wykorzystaniem

- dokonania autoewaluacji przeprowadzonych zajęć

- dostosowania metody i techniki prowadzenia zajęć do indywidualnych predyspozycji, okresu rozwojowego i aktualnego stanu zdrowia uczestników

- niezbędnych w stworzeniu odpowiednich warunków do prowadzenia zajęć z edukacji zdrowotnej.

Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych:

- do podejmowania zmian we własnym stylu życia w kierunku wspierającym zdrowiu oraz rozwijania własnych umiejętności osobistych i zawodowych w całym okresie życia.

- w podejmowaniu działań na rzecz podejmowania działań mających na celu promocję zdrowia i profilaktykę wielu chorób i zaburzeń występujących u dzieci/uczniów.

Treści. Tematy zajęć:

- Zapoznanie z grupą, poznanie dotychczasowych doświadczeń związanych z edukacją zdrowotną w szkole, postaw wobec zdrowia własnego i innych osób oraz zdrowia środowiskowego. Przedstawienie celu, treści, metod realizacji zasad zaliczenia zajęć. Ustalenie zasad pracy w grupie.

- Cykl uczenia się przez doświadczenie, Rola, kompetencje edukatora, rozpoznanie potrzeb grupy w zakresie edukacji zdrowotnej, ustalenie tematów i harmonogramu pozostałych zajęć.

- Metody aktywne i interaktywne w edukacji zdrowotnej. Zasady układania scenariusza zajęć. Układanie scenariusza zajęć.

- Kolejne jedno lub dwa zajęcia prowadzone będą przez wykładowcę, następnie zajęcia prowadzą 2-3 osobowe grupy studentów (z wykorzystaniem metod aktywizujących) po zdiagnozowaniu i sporządzeniu listy tematów edukacji zdrowotnej wynikających z potrzeb i zainteresowań grupy.

Studenci pracują w grupie, dokonują wyboru tematu, opracowują scenariusz zajęć. Po konsultacji i uzyskaniu akceptacji studenci prowadzą zajęcia według scenariusza (45 min) w terminie zgodnym ze sporządzonym wcześniej harmonogramem. Wybrany temat powinien mieścić się w podstawowych blokach tematycznych edukacji zdrowotnej (dbałość o ciało, bezpieczeństwo, zapobieganie wypadkom, zdrowie psychiczne, zdrowie psychospołeczne, umiejętności życiowe, żywienie, aktywność fizyczna, rytmy biologiczne, przemoc w tym cyberprzemoc, profilaktyka zachowań ryzykownych, uzależnienia od substancji psychoaktywnych, uzależnienia behawioralne, zwiększanie alfabetyzmu zdrowotnego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Metodyka edukacji zdrowotnej (2017) w: B. Woynarowska (red.) Edukacja zdrowotna. Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN s. 155 - 210

Woynarowska B (red.). Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2007 lub 2010, 2012 – wybrane rozdziały

Literatura uzupełniająca:

Kowalewska A, Tabak I .: Pakiet edukacyjny dla nauczycieli z zakresu profilaktyki palenia tytoniu. Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2011

Chażyńska Gula.: "Środowiskowy program wychowania zdrowotnego w szkole podstawowej” , Scenariusze zajęć w klasach I-III szkoła podstawowa. Lublin 1997

Literatura uzupełniająca udostępniana jest studentom podczas każdych zajęć adekwatnie do omawianego tematu

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

W1. metody projektowania różnych form aktywności w celu zwiększania świadomości społecznej w zakresie promocji zdrowia i zmniejszania lub łagodzenia następstw chorób i zaburzeń zdrowotnych. u dzieci /uczniów,

W.2 etapy planowania zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej

W3. sposoby kształtowania umiejętności i postaw prozdrowotnych wśród dzieci/uczniów oraz rodziców i pracowników szkoły;

W4. modele, uwarunkowań i zagrożeń zdrowia, w tym zdrowia psychicznego.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

U1. zaplanować działania mające na celu promowanie zdrowia w środowisku szkolnym we współpracy z innymi siedliskami.

U2.podejmować działania, których celem jest rozwijanie postaw prozdrowotnych wśród dzieci/uczniów rodziców i pracowników szkoły..

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

K1. krzewienia postawy dbałości o zdrowie w wymiarze zdrowia jednostkowego, społecznego i środowiskowego.

K2. ciągłego doskonalenia swojej wiedzy z zakresu edukacji zdrowotnej i umiejętności zawodowych.

Metody i kryteria oceniania:

- Obecność na zajęciach ( dopuszcza się dwie nieobecności)

- Opracowanie scenariusza na wybrany temat EZ i przeprowadzenie zajęć, dokonanie ewaluacji procesu i wyniku oraz autoewaluacji. Złożenie teczki zawierającej scenariusz i wszystkie pomoce do zajęć wraz z wykładzikiem (wersja papierowa lub elektroniczna - do ustalenia z grupą na pierwszych zajęciach).

Na zaliczenie składa się:

- obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności)

- opracowanie scenariusza zajęć wraz pomocami – zatwierdzonego przez prowadzącego

- złożenie teczki zawierającej scenariusz, wykładzik, pomoce i wyniki ewaluacji i autoewaluacji zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)