Metodyka edukacji zdrowotnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-SZL-PWT-EZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji zdrowotnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot obowiązkowy realizowany w ramach Metodyki poszczególnych typów edukacji z uwzględnieniem sposobów integrowania wiedzy i umiejętności dzieci lub uczniów |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Cele: Przekazanie wiedzy i pomoc w nabywaniu kompetencji do: diagnozowania potrzeb, planowania, realizacji i ewaluacji zajęć w ramach edukacji zdrowotnej w przedszkolu i szkole. Nabycie umiejętności pozyskiwania aktualnej wiedzy z zakresu czynników warunkujących zdrowie. Kształtowanie postaw nastawionych na współpracę z osobami, instytucjami, organizacjami w ramach podejmowanych działań z zakresu promocji zdrowia w różnych siedliskach. . Treści: etapy planowania programu edukacji zdrowotnej. Komunikowanie w edukacji zdrowotnej. Metody kształcenia w edukacji zdrowotnej. Aktywizujące metody i techniki kształcenia zalety i ograniczenia. Współpraca z rodzicami, pracownikami szkoły, instytucjami i organizacjami w ramach działań z zakresu promocji zdrowia Zagadnienia szczegółowe z różnych bloków tematycznych edukacji zdrowotnej. Studenci przeprowadzają zajęcia na wybrany temat od 5 konwersatorium według opracowanego wcześniej i zatwierdzonego scenariusza. |
Pełny opis: |
Cele ogólne: Przekazanie wiedzy i pomoc w nabywaniu kompetencji do: diagnozowania potrzeb, planowania, realizacji i ewaluacji zajęć w ramach edukacji zdrowotnej w przedszkolu i szkole. Nabycie umiejętności pozyskiwania aktualnej wiedzy z zakresu czynników warunkujących zdrowie. Kształtowanie postaw nastawionych na współpracę z osobami, instytucjami, organizacjami w ramach podejmowanych działań z zakresu promocji zdrowia w różnych siedliskach. Pomoc studentom w dokonywaniu zmian we własnym stylu życia i kształtowaniu zachowań prozdrowotnych. Cele szczegółowe: 1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: - zasad nowoczesnej metodyki edukacji zdrowotnej, - metod komunikacji - aktywnych metod i technik kształcenia, kryteria skuteczności, i zalety i ich ograniczenia - zasad pracy w grupie - technologii informacyjnych w edukacji zdrowotnej - czynników warunkujących zdrowie 2. Pomoc studentom w nabywaniu umiejętności niezbędnych do: - Poszukiwania informacji o zdrowiu z wykorzystaniem wiarygodnych źródeł wiedzy - dokonania diagnozy potrzeb dzieci/uczniów w zakresie edukacji zdrowotnej i na jej podstawie opracowanie programu - opracowania scenariusza zajęć z wykorzystaniem cyklu uczenia przez doświadczanie i prowadzenia zajęć z jego wykorzystaniem - dokonania autoewaluacji przeprowadzonych zajęć - dostosowania metody i techniki prowadzenia zajęć do indywidualnych predyspozycji, okresu rozwojowego i aktualnego stanu zdrowia uczestników - niezbędnych w stworzeniu odpowiednich warunków do prowadzenia zajęć z edukacji zdrowotnej. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych: - do podejmowania zmian we własnym stylu życia w kierunku wspierającym zdrowiu oraz rozwijania własnych umiejętności osobistych i zawodowych w całym okresie życia. - w podejmowaniu działań na rzecz podejmowania działań mających na celu promocję zdrowia i profilaktykę wielu chorób i zaburzeń występujących u dzieci/uczniów. Treści. Tematy zajęć: - Zapoznanie z grupą, poznanie dotychczasowych doświadczeń związanych z edukacją zdrowotną w szkole, postaw wobec zdrowia własnego i innych osób oraz zdrowia środowiskowego. Przedstawienie celu, treści, metod realizacji zasad zaliczenia zajęć. Ustalenie zasad pracy w grupie. - Cykl uczenia się przez doświadczenie, Rola, kompetencje edukatora, rozpoznanie potrzeb grupy w zakresie edukacji zdrowotnej, ustalenie tematów i harmonogramu pozostałych zajęć. - Metody aktywne i interaktywne w edukacji zdrowotnej. Zasady układania scenariusza zajęć. Układanie scenariusza zajęć. - Kolejne jedno lub dwa zajęcia prowadzone będą przez wykładowcę, następnie zajęcia prowadzą 2-3 osobowe grupy studentów (z wykorzystaniem metod aktywizujących) po zdiagnozowaniu i sporządzeniu listy tematów edukacji zdrowotnej wynikających z potrzeb i zainteresowań grupy. Studenci pracują w grupie, dokonują wyboru tematu, opracowują scenariusz zajęć. Po konsultacji i uzyskaniu akceptacji studenci prowadzą zajęcia według scenariusza (45 min) w terminie zgodnym ze sporządzonym wcześniej harmonogramem. Wybrany temat powinien mieścić się w podstawowych blokach tematycznych edukacji zdrowotnej (dbałość o ciało, bezpieczeństwo, zapobieganie wypadkom, zdrowie psychiczne, zdrowie psychospołeczne, umiejętności życiowe, żywienie, aktywność fizyczna, rytmy biologiczne, przemoc w tym cyberprzemoc, profilaktyka zachowań ryzykownych, uzależnienia od substancji psychoaktywnych, uzależnienia behawioralne, zwiększanie alfabetyzmu zdrowotnego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Metodyka edukacji zdrowotnej (2017) w: B. Woynarowska (red.) Edukacja zdrowotna. Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN s. 155 - 210 Woynarowska B (red.). Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2007 lub 2010, 2012 – wybrane rozdziały Literatura uzupełniająca: Kowalewska A, Tabak I .: Pakiet edukacyjny dla nauczycieli z zakresu profilaktyki palenia tytoniu. Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2011 Chażyńska Gula.: "Środowiskowy program wychowania zdrowotnego w szkole podstawowej” , Scenariusze zajęć w klasach I-III szkoła podstawowa. Lublin 1997 Literatura uzupełniająca udostępniana jest studentom podczas każdych zajęć adekwatnie do omawianego tematu |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: W1. metody projektowania różnych form aktywności w celu zwiększania świadomości społecznej w zakresie promocji zdrowia i zmniejszania lub łagodzenia następstw chorób i zaburzeń zdrowotnych. u dzieci /uczniów, W.2 etapy planowania zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej W3. sposoby kształtowania umiejętności i postaw prozdrowotnych wśród dzieci/uczniów oraz rodziców i pracowników szkoły; W4. modele, uwarunkowań i zagrożeń zdrowia, w tym zdrowia psychicznego. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: U1. zaplanować działania mające na celu promowanie zdrowia w środowisku szkolnym we współpracy z innymi siedliskami. U2.podejmować działania, których celem jest rozwijanie postaw prozdrowotnych wśród dzieci/uczniów rodziców i pracowników szkoły.. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: K1. krzewienia postawy dbałości o zdrowie w wymiarze zdrowia jednostkowego, społecznego i środowiskowego. K2. ciągłego doskonalenia swojej wiedzy z zakresu edukacji zdrowotnej i umiejętności zawodowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Obecność na zajęciach ( dopuszcza się dwie nieobecności) - Opracowanie scenariusza na wybrany temat EZ i przeprowadzenie zajęć, dokonanie ewaluacji procesu i wyniku oraz autoewaluacji. Złożenie teczki zawierającej scenariusz i wszystkie pomoce do zajęć wraz z wykładzikiem (wersja papierowa lub elektroniczna - do ustalenia z grupą na pierwszych zajęciach). Na zaliczenie składa się: - obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) - opracowanie scenariusza zajęć wraz pomocami – zatwierdzonego przez prowadzącego - złożenie teczki zawierającej scenariusz, wykładzik, pomoce i wyniki ewaluacji i autoewaluacji zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.