Innowacyjne koncepcje edukacyjne w praktyce przedszkolnej i szkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-SZL-PWT-IKE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | Innowacyjne koncepcje edukacyjne w praktyce przedszkolnej i szkolnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Głównym celem zajęć jest uwrażliwienie studentów na zjawisko pojawiania się pseudonaukowych teorii, różnych pedagogicznych koncepcji, opartych o psychomity i neuromity, a także ukazanie mechanizmów ich przenikania do praktyki edukacyjnej, a tym samym zachęcenie przyszłych nauczycieli do refleksyjnej i krytycznej analizy ofert innowacyjnych programów i metod, których efektywność nigdy nie była potwierdzona rzetelnymi badaniami naukowymi. |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci poznają istotę, cele i rodzaje innowacji pedagogicznych, podstawy prawne ich wprowadzania oraz zasady ich dokumentowania i ewaluowania. Uczestnicy zajęć dyskutują na temat założeń i oceniają efektywność różnych nowatorskich koncepcji, programów, projektów, metod i zmian organizacyjnych, które powszechnie uznawane sa za innowacyjne. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci poznają istotę, cele i rodzaje innowacji pedagogicznych, podstawy prawne ich wprowadzania oraz zasady ich dokumentowania i ewaluowania. Uczestnicy zajęć dyskutują na temat założeń i oceniają efektywność różnych nowatorskich koncepcji, programów, projektów, metod i zmian organizacyjnych, które powszechnie uznawane sa za innowacyjne. Zastanawiają się w jakim stopniu wprowadzane zmiany mają korzystny wpływ na rozwój potencjału dzieci, wzrost ich ciekawości poznawczej i motywacji do uczenia się czy też nabywania różnych kompetencji społecznych, a na ile są to tylko zmiany pozorne,wynik kolejnej mody edukacyjnej. Zgodnie z zasadą Audi alteram partem, uczestnicy dyskusji starają się zgromadzić jak najwiecej argumentów za i przeciw, wykorzystując dowody i argumenty propagatorów i przeciwników omawianej koncepcji. |
Literatura: |
B. Przyborowska (red), Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką. , Wyd. Naukowe UMK,Toruń 2013 M.Kotarba-Kańczugowska,Innowacje pedagogiczne w międzynarodowych raportach edukacyjnych, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009. B. Śliwerski (red), Pedagogika alternatywna : postulaty, projekty i kontynuacje. T. 2. Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne, Wyd. Impuls, Kraków 2007. T. Garstka, Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2016 T. Garstka, A.Śliwerski, Psychopedagogiczne mity2. Dlaczego warto pytać o dowody,Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2019 T. Witkowski, Zakazana psychologia,t 2 Wyd.Cis 2013 R.Roehner, H.Wenke, Pedagogika planu daltońskiego, Dalton Plan 2011 |
Efekty uczenia się: |
w zakresie wiedzy studenci znają i rozumieją: -założenia nowatorskich, innowacyjnych koncepcji pedagogicznych, wykorzystywanych współcześnie we wczesnej edukacji dziecka, w zakresie umiejętności studenci potrafią: -ocenić krytycznie różne nowatorskie, alternatywne koncepcje, programy, projekty i metody uczenia się oraz rozwoju dzieci, odwołując się do kryteriów psychologicznych, pedagogicznych, metodologicznych, medialnych i terapeutycznych w zakresie kompetencji społecznych studenci sa gotowi do: -podejmowania działań wyzwalających u dzieci motywację , zainteresowanie uczeniem się i wieloaspektowy rozwój -zmiany własnej teorii osobistej dotyczącej procesów nauczania i uczenia się w wyniku współpracy z innymi ekspertami i specjalistami od edukacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowując sie do zajęć, studenci korzystają z różnych żródeł: tekstów, filmów, prezentacji. Głowną metodą wykorzystywaną podczas zajęć jest dyskusja i "burza mózgów". W celu dokumentowania najbardziej istotnych tresci zajć wykorzystywane są różne, aktywizujące techniki graficzne ( np. chmura wyrazów, mapy myśli ,drzewko decyzyjne, metaplan, piramida priorytetów, analiza SWOT) Zaliczenie zajęć można uzyskać na podstawie: -obecności i co najmniej 4-krotnego, aktywnego uczestnictwa w dyskusji, dotyczacej głównego problemu zajęć -przygotowania krótkiego wstępu merytorycznego do określonego tematu zajęć oraz moderowanie i podsumowanie dyskusji z tego zakresu -uzyskania zaliczenia 5 ćwiczeń związanych z problematyką kursu -prawidłowego wypełnienia karty pracy podsumowującej kolejne bloki zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.