Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Innowacyjne koncepcje edukacyjne w praktyce przedszkolnej i szkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-SZL-PWT-IKE
Kod Erasmus / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Innowacyjne koncepcje edukacyjne w praktyce przedszkolnej i szkolnej
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Głównym celem zajęć jest uwrażliwienie studentów na zjawisko pojawiania się pseudonaukowych teorii, różnych pedagogicznych koncepcji, opartych o psychomity i neuromity, a także ukazanie mechanizmów ich przenikania do praktyki edukacyjnej, a tym samym zachęcenie przyszłych nauczycieli do refleksyjnej i krytycznej analizy ofert innowacyjnych programów i metod, których efektywność nigdy nie była potwierdzona rzetelnymi badaniami naukowymi.

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci poznają istotę, cele i rodzaje innowacji pedagogicznych, podstawy prawne ich wprowadzania oraz zasady ich dokumentowania i ewaluowania. Uczestnicy zajęć dyskutują na temat założeń i oceniają efektywność różnych nowatorskich koncepcji, programów, projektów, metod i zmian organizacyjnych, które powszechnie uznawane sa za innowacyjne.

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci poznają istotę, cele i rodzaje innowacji pedagogicznych, podstawy prawne ich wprowadzania oraz zasady ich dokumentowania i ewaluowania. Uczestnicy zajęć dyskutują na temat założeń i oceniają efektywność różnych nowatorskich koncepcji, programów, projektów, metod i zmian organizacyjnych, które powszechnie uznawane sa za innowacyjne. Zastanawiają się w jakim stopniu wprowadzane zmiany mają korzystny wpływ na rozwój potencjału dzieci, wzrost ich ciekawości poznawczej i motywacji do uczenia się czy też nabywania różnych kompetencji społecznych, a na ile są to tylko zmiany pozorne,wynik kolejnej mody edukacyjnej.

Zgodnie z zasadą Audi alteram partem, uczestnicy dyskusji starają się zgromadzić jak najwiecej argumentów za i przeciw, wykorzystując dowody i argumenty propagatorów i przeciwników omawianej koncepcji.

Literatura:

B. Przyborowska (red), Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką. , Wyd. Naukowe UMK,Toruń 2013

M.Kotarba-Kańczugowska,Innowacje pedagogiczne w międzynarodowych raportach edukacyjnych, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009.

B. Śliwerski (red), Pedagogika alternatywna : postulaty, projekty i kontynuacje. T. 2. Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne, Wyd. Impuls, Kraków 2007.

T. Garstka, Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2016

T. Garstka, A.Śliwerski, Psychopedagogiczne mity2. Dlaczego warto pytać o dowody,Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2019

T. Witkowski, Zakazana psychologia,t 2 Wyd.Cis 2013

R.Roehner, H.Wenke, Pedagogika planu daltońskiego, Dalton Plan 2011

Efekty uczenia się:

w zakresie wiedzy studenci znają i rozumieją:

-założenia nowatorskich, innowacyjnych koncepcji pedagogicznych, wykorzystywanych współcześnie we wczesnej edukacji dziecka,

w zakresie umiejętności studenci potrafią:

-ocenić krytycznie różne nowatorskie, alternatywne koncepcje, programy, projekty i metody uczenia się oraz rozwoju dzieci, odwołując się do kryteriów psychologicznych, pedagogicznych, metodologicznych, medialnych i terapeutycznych

w zakresie kompetencji społecznych studenci sa gotowi do:

-podejmowania działań wyzwalających u dzieci motywację , zainteresowanie uczeniem się i wieloaspektowy rozwój

-zmiany własnej teorii osobistej dotyczącej procesów nauczania i uczenia się w wyniku współpracy z innymi ekspertami i specjalistami od edukacji

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowując sie do zajęć, studenci korzystają z różnych żródeł: tekstów, filmów, prezentacji. Głowną metodą wykorzystywaną podczas zajęć jest dyskusja i "burza mózgów". W celu dokumentowania najbardziej istotnych tresci zajć wykorzystywane są różne, aktywizujące techniki graficzne ( np. chmura wyrazów, mapy myśli ,drzewko decyzyjne, metaplan, piramida priorytetów, analiza SWOT)

Zaliczenie zajęć można uzyskać na podstawie:

-obecności i co najmniej 4-krotnego, aktywnego uczestnictwa w dyskusji, dotyczacej głównego problemu zajęć

-przygotowania krótkiego wstępu merytorycznego do określonego tematu zajęć oraz moderowanie i podsumowanie dyskusji z tego zakresu

-uzyskania zaliczenia 5 ćwiczeń związanych z problematyką kursu

-prawidłowego wypełnienia karty pracy podsumowującej kolejne bloki zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)