Analiza efektywności inwestycji i projektów publicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PP3SL114 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza efektywności inwestycji i projektów publicznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Założenia wstępne Wiedza i umiejętności konieczne do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się, są tożsame z zakładanym profilem studentów III roku WNE |
Skrócony opis: |
1. Cel i spodziewane efekty kształcenia: Celem zajęć jest analiza różnych metod oceny efektywności inwestycji i projektów publicznych realizowanych zarówno przez podmioty prywatne jak i państwowe. Efekt kształcenia: a) umiejętność przeprowadzania analizy ekonomicznej (analizy kosztów i korzyści społecznych z ang. cost-benefit analysis, CBA), analizy kosztowej oraz analizy wielokryterialnej b) wybór odpowiedniej metody pod kątem różnie rozumianych kryteriów efektywności 2. Podstawowe treści: rentowność, efektywność ekonomiczna, efektywność kosztowa, analiza ekonomiczna, analiza kosztowa i analiza wielokryterialna. 3. Metody realizacji przedmiotu: pierwsza część wykład, druga konwersatorium i konsultacje (monitorowanie i nadzorowanie procesu pisania pracy). 4. Dla kogo jest przeznaczony: studenci III roku, zainteresowani tematem (przede wszystkim kierunki FiR, EP, ESP, w dalszej kolejność EiI oraz EM) 5. Formy zaliczenia: ocena kolejnych etapów realizacji pracy licencjackiej |
Pełny opis: |
Pierwsza część zajęć to wykład na którym zostaną omówione kryteria efektywność inwestycji publicznych, różnice w metodologii oraz założeniach ocen inwestycji mających charakter prywatny oraz tych służących celom publicznym. Na zajęciach zostaną przedstawione trzy główne metody analizy inwestycji publicznych: CBA- analiza kosztów i korzyści społecznych, analiza kosztowa oraz analiza wielokryterialna. Zastaną wskazane ich założenia, otrzymywane wyniki oraz przeanalizowane zostaną ich słabe i mocne strony oraz praktyczne wykorzystanie przy dofinansowywaniu projektów z środków publicznych w tym także funduszy unijnych. W trakcie zajęć polecane będą artykuły do samodzielnej analizy. W drugiej części zajęć omówione zostaną techniczne aspekty związane z pisaniem i kształtem pracy licencjackiej oraz artykułów naukowych. Studenci otrzymają takżę informacje o literaturze koniecznej dla analizy wybranych tematów oraz informacje dotyczące możliwości znajdowania artykułów w odpowiednich bazach. Studenci prezentować będą swoje podsumowania przeglądu literatury. Dalsze zajęcia poświęcone będą indywidualnym konsultacjom. |
Literatura: |
Bartczak, A., Rączka J. (2003) Podejście metodyczne do ustalania kryterium ekonomicznego wybory działań w ramach priorytetowych zadań z uwzględnieniem efektywności kosztowej, WNE, Warszawa Boardman A., E. in. (2006) Cost Benefit Analysis. Concept and Practice, PEARSON Markowska, A. (2011) Analiza kosztów i korzyści w Bartczak i in. Wartości nierynkowych korzyści z lasów. Metody wyceny oraz zastosowanie wyników w analizach ekonomicznych Department for Communities and Local Government London (2009) Multi-criteria analysis: a manual http://www.communities.gov.uk/documents/corporate/pdf/1132618.pdf oraz artykuły i dodatkowa literatura dobrane indywidualnie na potrzeby pracy licencjackiej. |
Efekty uczenia się: |
Student w celu zaliczenia zajęć powinien 1) posiadać podstawową wiedzę dotyczącą procesu oceny efektywności ekonomicznej i kosztowej 2) nabyć umiejętność pisania pracy dyplomowej a w przyszłości magisterskiej Wiedza: Po zakończeniu zajęć student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu tematu swojej pracy, inwestycji publicznych, analizy kosztów i korzyści społecznych, analizy ekonomicznej i finansowej projektów, oraz analizy wrażliwości. Student zna i rozumie podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego (S2A_W01; S2A_W02; S2A_W03; S2A_W06; S2A_W07; S2A_W08; S2A_W10) Umiejętności: Student potrafi zebrać i przeprowadzić przegląd literatury. Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska, które opisze w pracy, potrafi również prawidłowo analizować ich przyczyny i przebieg. Wykorzystuje wiedzę teoretyczną do tego opisu, a także właściwe metody. Student samodzielnie pracuje nad pracą i problemami teoretycznymi i praktycznymi związanymi z tym zadaniem. Dzięki temu posiada umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy, jej właściwego wykorzystania oraz jej przekazywania w formie ustnej i pisemnej. (S2A_U01; S2A_U02; S2A_U03; S2A_U04; S2A_U05; S2A_U06; S2A_U07; S2A_U08; S2A_U09; S2A_U10; S2A_U11) Kompetencje społeczne: Student rozumie potrzebę stałego zdobywania i uzupełniania wiedzy. Student potrafi odpowiednio określać priorytety jakie stawia przed nim przygotowanie pracy magisterskiej. (S2A_K01; S2A_K03; S2A_K06; S2A_K07) |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie kolejnych etapów pracy dyplomowej (zgodnie z planem przyjętym w trakcie zajęć) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.