Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza efektywności inwestycji i projektów publicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-PP3SL114
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza efektywności inwestycji i projektów publicznych
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Założenia (opisowo):

Założenia wstępne

Wiedza i umiejętności konieczne do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się, są tożsame z zakładanym profilem studentów III roku WNE


Skrócony opis:

1. Cel i spodziewane efekty kształcenia:

Celem zajęć jest analiza różnych metod oceny efektywności inwestycji i projektów publicznych realizowanych zarówno przez podmioty prywatne jak i państwowe. Efekt kształcenia:

a) umiejętność przeprowadzania analizy ekonomicznej (analizy kosztów i korzyści społecznych z ang. cost-benefit analysis, CBA), analizy kosztowej oraz analizy wielokryterialnej

b) wybór odpowiedniej metody pod kątem różnie rozumianych kryteriów efektywności

2. Podstawowe treści: rentowność, efektywność ekonomiczna, efektywność kosztowa, analiza ekonomiczna, analiza kosztowa i analiza wielokryterialna.

3. Metody realizacji przedmiotu: pierwsza część wykład, druga konwersatorium i konsultacje (monitorowanie i nadzorowanie procesu pisania pracy).

4. Dla kogo jest przeznaczony: studenci III roku, zainteresowani tematem (przede wszystkim kierunki FiR, EP, ESP, w dalszej kolejność EiI oraz EM)

5. Formy zaliczenia: ocena kolejnych etapów realizacji pracy licencjackiej

Pełny opis:

Pierwsza część zajęć to wykład na którym zostaną omówione kryteria efektywność inwestycji publicznych, różnice w metodologii oraz założeniach ocen inwestycji mających charakter prywatny oraz tych służących celom publicznym. Na zajęciach zostaną przedstawione trzy główne metody analizy inwestycji publicznych: CBA- analiza kosztów i korzyści społecznych, analiza kosztowa oraz analiza wielokryterialna. Zastaną wskazane ich założenia, otrzymywane wyniki oraz przeanalizowane zostaną ich słabe i mocne strony oraz praktyczne wykorzystanie przy dofinansowywaniu projektów z środków publicznych w tym także funduszy unijnych. W trakcie zajęć polecane będą artykuły do samodzielnej analizy.

W drugiej części zajęć omówione zostaną techniczne aspekty związane z pisaniem i kształtem pracy licencjackiej oraz artykułów naukowych. Studenci otrzymają takżę informacje o literaturze koniecznej dla analizy wybranych tematów oraz informacje dotyczące możliwości znajdowania artykułów w odpowiednich bazach. Studenci prezentować będą swoje podsumowania przeglądu literatury. Dalsze zajęcia poświęcone będą indywidualnym konsultacjom.

Literatura:

Bartczak, A., Rączka J. (2003) Podejście metodyczne do ustalania kryterium ekonomicznego wybory działań w ramach priorytetowych zadań z uwzględnieniem efektywności kosztowej, WNE, Warszawa

Boardman A., E. in. (2006) Cost Benefit Analysis. Concept and Practice, PEARSON

Markowska, A. (2011) Analiza kosztów i korzyści w Bartczak i in. Wartości nierynkowych korzyści z lasów. Metody wyceny oraz zastosowanie wyników w analizach ekonomicznych

Department for Communities and Local Government London (2009) Multi-criteria analysis: a manual http://www.communities.gov.uk/documents/corporate/pdf/1132618.pdf

oraz

artykuły i dodatkowa literatura dobrane indywidualnie na potrzeby pracy licencjackiej.

Efekty uczenia się:

Student w celu zaliczenia zajęć powinien 1) posiadać podstawową wiedzę dotyczącą procesu oceny efektywności ekonomicznej i kosztowej 2) nabyć umiejętność pisania pracy dyplomowej a w przyszłości magisterskiej

Wiedza:

Po zakończeniu zajęć student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu tematu swojej pracy, inwestycji publicznych, analizy kosztów i korzyści społecznych, analizy ekonomicznej i finansowej projektów, oraz analizy wrażliwości. Student zna i rozumie podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego (S2A_W01; S2A_W02; S2A_W03; S2A_W06; S2A_W07; S2A_W08; S2A_W10)

Umiejętności:

Student potrafi zebrać i przeprowadzić przegląd literatury. Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska, które opisze w pracy, potrafi również prawidłowo analizować ich przyczyny i przebieg. Wykorzystuje wiedzę teoretyczną do tego opisu, a także właściwe metody. Student samodzielnie pracuje nad pracą i problemami teoretycznymi i praktycznymi związanymi z tym zadaniem. Dzięki temu posiada umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy, jej właściwego wykorzystania oraz jej przekazywania w formie ustnej i pisemnej. (S2A_U01; S2A_U02; S2A_U03; S2A_U04; S2A_U05; S2A_U06; S2A_U07; S2A_U08; S2A_U09; S2A_U10; S2A_U11)

Kompetencje społeczne:

Student rozumie potrzebę stałego zdobywania i uzupełniania wiedzy. Student potrafi odpowiednio określać priorytety jakie stawia przed nim przygotowanie pracy magisterskiej. (S2A_K01; S2A_K03; S2A_K06; S2A_K07)

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie kolejnych etapów pracy dyplomowej (zgodnie z planem przyjętym w trakcie zajęć)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)