Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wprowadzenie do programowania w języku Python

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-ZEWW825 Kod Erasmus / ISCED: 14.3 / (0311) Ekonomia
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do programowania w języku Python
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy: Przedmioty wyboru kierunkowego w zależności od kierunku studiów licencjackich i magisterskich
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu nauczenie studentki i studentów programowania w języku Python, języku najczęściej poszukiwanym w wyszukiwarce Google. Kurs prowadzony jest od podstaw, dlatego nie jest wymagana wcześniejsza znajomość programowania ani informatyki na poziomie wyższym niż szkolny. Na początku zostaną przedstawione podstawy programowania oraz języka Python, a następnie najbardziej przydatne biblioteki oraz rozwiązania w rozwoju naukowym w zakresie ekonomii i pracy analityczki/analityka.

Zadaniem zajęć jest przygotowanie teoretyczne uczestniczek i uczestników, aby mogli kontynuować poszerzanie wiedzy samodzielnie lub na przedmiocie “Zastosowania języka Python”.

Pełny opis:

• Podstawy Pythona. Konsola, środowiska wirtualne, edytory kodu, zintegrowane środowiska programistyczne, dokumentacja kodu, styl PEP 8. Co to algorytm i kontrola wersji

• Podstawy programowania na przykładzie Pythona: typy zmiennych, podstawowe struktury danych (lista, krotka, zbiór, słownik), kontrola przepływu (instrukcje warunkowe, pętle, wyjątki)

• Funkcje. Struktura, zakres, parametry, rekurencja, lambda

• numpy (algebra liniowa)

• pandas (operacje na danych)

• Sieć i dane: biblioteki requests i BeautifulSoup. HTTP, API, HTML, XML, JSON

• Klasy i dziedziczenie

• List/dictionary comprehensions, generatory, iteratory. Zaawansowane struktury danych (collections, trees)

• Pliki, przetwarzanie tekstu, wyrażenia regularne. Tworzenie efektywnego i szybkiego kodu, wielowątkowość, profilowanie

Literatura:

Sweigart, A. (2019), “Automate the Boring Stuff with Python: Practical Programming for Total Beginners”, 2nd Edition, No Starch Press

Shaw, Z. (2016), “Learn Python 3 the Hard Way”, Addison-Wesley Professional

McKinney, W. (2012),”Python for Data Analysis: Data Wrangling with Pandas, NumPy, and IPython”, O’Reilly

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student/ka umie wyjaśnić różnicę między zintegrowanym środowiskiem programistycznym a edytorem tekstu

Student/ka ma świadomość istnienia różnych struktur danych, w tym innych niż podstawowe i wie, która jest odpowiednia do rozwiązania konkretnych problemów

Student/ka zna pojęcia funkcji i klasy oraz wie, że nie ograniczają się one do konkretnego języka

Student/ka wie, do jakich zastosowań użyć podstawowych bibliotek języka Python oraz jak wyszukiwać biblioteki potrzebne mu do konkretnych zastosowań

Student/ka wie, jak dane w internecie są ustrukturyzowane, co to Application Programming Interface oraz jakie są jego zastosowania

Student/ka rozróżnia powszechne formaty danych i wie, jakiego narzędzia należy użyć do ich wczytania

Student/ka wie, gdzie szukać informacji dotyczących programowania

UMIEJĘTNOŚCI

Student/ka potrafi skonfigurować środowisko wirtualne oraz wybrać narzędzie, w którym będzie pisać kod, odpowiednio do swoich potrzeb

Student/ka potrafi przeanalizować dane samodzielnie pobrane ze źródeł internetowych do wykorzystania w jej/jego pracy licencjackiej lub magisterskiej

Student/ka jest w stanie przygotować prostą aplikację wykorzystującą źródła internetowe

Student/ka potrafi napisać kod, który rozwiązuje problem w sposób efektywny

Student/ka umie wyszukiwać rozwiązania problemów w wyszukiwarce internetowej i dostosować znalezione rozwiązania

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student/ka rozumie, że potrzebna jest zarówno praca własna, jak i stałe poszerzanie swojej wiedzy w komunikacji z innymi, aby osiągnąć sukces w programowaniu

Student/ka ma świadomość, że prawdopodobnie rozwiązanie problemu stojącego przed nią/nim zostało już znalezione i należy korzystać z doświadczenia innych

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy (100%: 50% pisemny na kartce – 30% z 10 pytań zamkniętych, 20% z dwóch pytań otwartych do wyboru z trzech), 50% open book na komputerze). Istnieje możliwość podniesienia oceny przedstawieniem projektu, do wykonania samodzielnie lub w grupie, ocenianym na podstawie oryginalności, jakości efektu i jakości kodu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Śledziewska
Prowadzący grup: Łukasz Nawaro
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

zdalnie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.