Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie czasem w świecie cyfrowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-ZEWW867
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie czasem w świecie cyfrowym
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wyposażenie Studentów w praktyczną wiedzę i umiejętności z zakresu wdrażania projektów konsultingowych, na przykładzie projektu z zakresu zarządzania rozwojem osobistym. Studenci przygotowują narzędzie dla instytucjonalnych partnerów zewnętrznych w postaci przewodnika szkoleniowego wypracowanego na potrzeby wdrażania metod i narzędzi zarządzania czasem w obszarze używania narzędzi cyfrowych.

W trakcie zajęć studenci zapoznają się z wszechstronną wiedzą z zakresu narzędzi biznesowych do zarządzania organizacjami oraz rozwoju osobistego pracowników, a następnie zdobytą wiedzę wykorzystają poprzez wszechstronną współpracę projektową z podmiotami zewnętrznymi.

Pełny opis:

Przedmiot jest realizowany w ramach Programu Zintegrowanego Działań na Rzecz Rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego PO WER, ścieżka 3.5.

Kurs został opracowany w oparciu o diagnozę potrzeb i obserwację sytuacji w świecie pandemicznym i popandemicznym, iż młodzi ludzie nadużywają mediów społecznościowych w sposób, który nie zawsze zwiększa ich umiejętności kontaktów interpersonalnych. Również w środowisku pracy wielu przedsiębiorstw, instytucji publicznych oraz organizacji pozarządowych, pojawiają się wyzwania związane ze zrównoważonym użyciem narzędzi cyfrowych, uwzględniającym koszty i korzyści ich wykorzystywania.

W ramach kursu, zostaną wypracowane przez studentów, wspólnie z prowadzącymi, narzędzia i metody zarządzania czasem w odniesieniu do korzystania z narzędzi cyfrowych przez (1) pracowników zaangażowanych w projekt instytucji/ organizacji oraz (2) w odniesieniu do grup docelowych tych organizacji (np. rodzice, dzieci i młodzież objęte wsparciem w systemie placówek wsparcia dziennego w Warszawie, pracownicy przedsiębiorstw), a następnie zostanie opracowany przewodnik szkoleniowy do wykorzystania w praktyce przez podmioty partnerskie biorące udział w projekcie.

W pierwszej fazie projektu studenci zostaną zaznajomieni, w trakcie zajęć regularnych na Uczelni, z podstawami teoretycznymi z zakresu realizacji projektów badawczych i konsultingowych, literaturą biznesową m.in. na temat cyfrowego minimalizmu, zarządzania czasem, budowania relacji, jak również z badaniami nt. kosztów i korzyści korzystania z narzędzi cyfrowych w życiu zawodowym i prywatnym. Program zajęć obejmuje szerokie i elastyczne podejście do problematyki wypracowywania narzędzi szkoleniowych z zakresu rozwoju osobistego, które mogą być wykorzystane w środowisku pracy w zakresie zarządzania czasem. W ramach przygotowań do części badawczo-analitycznej, studenci zostaną również wyposażeni w niezbędną wiedzę z zakresu analizy danych jakościowych, aspektów behawioralnych realizacji projektów badawczych, konsultingowych i wdrożeniowych (m.in. pułapki percepcji przy realizacji badań w naukach społecznych, źródła ograniczonej racjonalności przy podejmowaniu decyzji).

Następnie uzyskana wiedza zostanie wykorzystana do wstępnego wypracowania metod i narzędzi zarządzania czasem w odniesieniu do narzędzi cyfrowych, aby później skonsultować, przedyskutować wypracowane metody i narzędzia z ekspertami zewnętrznymi, tutorami oraz pracownikami podmiotów zaangażowanych w projekt. Równocześnie zostanie przeprowadzona diagnoza potrzeb podmiotów zaangażowanych w projekt. Zdobyta wiedza teoretyczna i empiryczna posłuży studentom finalnie do sporządzenia narzędzia w postaci przewodnika szkoleniowego do wykorzystania w praktyce przez podmioty partnerskie biorące udział w projekcie.

W trakcie kursu przewidziane są seminaria wprowadzające, warsztaty analityczne na terenie Uczelni z udziałem ekspertów i tutorów zewnętrznych, jak również badania terenowe w instytucjach, z którymi zostanie nawiązana współpraca. Na zakończenie projektu przewidziane są warsztaty podsumowujące projekt z udziałem szerokiej publiczności złożonej ze studentów, jak również przedstawicieli instytucji/organizacji biorących udział w projekcie, czy też innych zaproszonych gości z otoczenia społeczno-gospodarczego. W trakcie warsztatów podsumowujących zostanie zaprezentowany opracowany przewodnik szkoleniowy do wykorzystania w praktyce przez podmioty partnerskie biorące udział w projekcie.

Wymiar godzinowy kursu w przeliczeniu na jednego studenta:

• 30 godzin regularnych z wykładowcami (część zajęć jest prowadzona przez dwoje wykładowców),

• 15 godzin tutoringu (tutoringiem będą objęte zespoły studenckie, możliwy będzie również tutoring indywidualny, w zależności od potrzeb studentów).

Dodatkowo studenci zobowiązani są do zaangażowania się w następujące prace:

• współpraca z ekspertami zewnętrznymi (rozliczana na podstawie list obecności),

• udział w warsztatach podsumowujących kolejne etapy projektu (rozliczany na podstawie list obecności),

• udział w warsztatach podsumowujących cały projekt (rozliczany na podstawie list obecności),

• udział w pracach projektowych w podmiotach zewnętrznych (rozliczany na podstawie list obecności),

• zarządzanie i organizacja prac projektowych na terenie Uczelni i w podmiotach zewnętrznych (w każdym zespole studenckim zostanie powołany koordynator, oceniana też będzie współpraca w trakcie realizacji projektu).

Do dyspozycji studentów będzie:

• 60 godzin tutorów z UW (pula godzin na tutoring grupowy i indywidualny łącznie),

• 120 godzin tutorów spoza UW (pula godzin na tutoring grupowy i indywidualny łącznie),

• 120 godzin warsztatów z ekspertami, wykładowcami i współpracownikami zewnętrznymi (pula godzin na zajęcia warsztatowe, w tym warsztaty podsumowujące kolejne etapy projektu).

Literatura:

1. Adamiec M., Kożusznik B., Sztuka zarządzania sobą, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001.

2. Bartkowiak P., Niewiadomski P.: Menedżer a kierownik w organizacji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 48, Szczecin 2011.

3. Bieniok H., Zarządzanie czasem. Poradnik dla mało efektywnych, Difin, Warszawa, 2010.

4. Chimczak P., PROJEKT DEADLINE czyli jak zarządzać sobą w czasie.

5. Clayton M., Zarządzanie czasem, Edgard, Warszawa 2011.

6. Covay S., 7 nawyków skutecznego działania, Rebis, Poznań 2006.

7. Dworakowska B., Jak wykorzystywać czas?, WSiP, Warszawa 2008.

8. Fontana D., Zarzadzanie czasem, PWN, Warszawa 1999.

9. Forsyth, P., Efektywne zarządzanie czasem, Onepress, 2004.

10. Gleeson K., Zrób to od razu, Rebis, Poznań 2017.

11. Kuc B.R., Żemigała M., Menedżer nowych czasów. Najlepsze metody i narzędzia zarządzania, OnePress, Gliwice, 2010.

12. Opolska A., Osobowość, kompetencje społeczne i inteligencja emocjonalna menedżerów jako determinanty stylu kierowania, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa 2014.

13. Seiwert L. J., Jak organizować czas, 1998, PWN, Warszawa

14. Tokarski, S., Kierownik w organizacji, Difin, Warszawa 2006.

15. Tracy B., Zarządzanie czasem, MT Biznes, Warszawa 2014.

16. Tracy B., Zjedz tę żabę, MT Biznes, Warszawa 2017.

17. Wachowiak P., Profesjonalny menedżer. Umiejętność pełnienia ról kierowniczych, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2001.

18. Zimbardo P., Boyd J., Paradoks czasu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

19. Newport Cal, Praca głęboka, Studio Emka, Warszawa 2018.

20. Newport Cal, Cyfrowy minimalizm, Studio Emka, Warszawa 2019.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• Wiedza z zakresu technik badawczych i konsultingowych w obszarze nauk społecznych,

• Wiedza z zakresu badań nad kosztami i korzyściami wykorzystywania narzędzi cyfrowych,

• Wiedza z zakresu psychologii biznesu, zarządzania czasem, metod zwiększania wydajności pracy, technik szkoleniowych, zarządzania projektami, itp.

Umiejętności:

• Zdolność samodzielnego prowadzenia badań terenowych w postaci pogłębionych, ustrukturyzowanych wywiadów bezpośrednich, grup fokusowych, itd.

• Umiejętność prowadzenia prac warsztatowych przy wypracowywaniu nowych narzędzi i metod szkoleniowych,

• Umiejętność prezentowania i dyskusji w trakcie wystąpień publicznych przed gremium złożonym m.in. z praktyków życia społeczno-gospodarczego.

Kompetencje społeczne:

• Zwiększenie świadomości w używaniu narzędzi cyfrowych,

• Poprawa umiejętności budowania relacji międzyludzkich i pomiędzy organizacjami,

• Zwiększenie zdolności krytycznego myślenia i konfrontowania rożnych pomysłów i opinii z szerokim otoczeniem społeczno-gospodarczym,

• Umiejętność prezentowania wypracowanego materiału, argumentowania i negocjowania wobec szerokiej publiczności z otoczenia społeczno-gospodarczego.

K_K03, K_W01, K_W02, K_U01, K_K01, K_K02

Metody i kryteria oceniania:

Oceniana będzie wypracowana przez studentów dokumentacja projektowa, jak również prezentacje publiczne wypracowanych rozwiązań podczas warsztatów podsumowujących projekt, które będą oceniane przez prowadzących zajęcia (50% oceny końcowej), tutorów i ekspertów zewnętrznych (50% oceny końcowej). Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest wykazanie się również obecnością w trakcie realizacji poszczególnych prac projektowych (z uwagi na fakt, iż projekt jest finansowany ze środków Unii Europejskiej, konieczna będzie weryfikacja uczestnictwa studentów), jak również wykonywanie prac zlecanych przez prowadzących pomiędzy zajęciami, jak również realizacja bieżących zadań organizacyjnych i merytorycznych w związku z realizacją projektu.

Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie projektu końcowego w postaci przewodnika szkoleniowego do wykorzystania w praktyce przez podmioty partnerskie biorące udział w projekcie i przekazanie prowadzącym opracowania wyników projektu w wersji elektronicznej, jak również zaprezentowanie projektu w trakcie warsztatów podsumowujących. Każdy z elementów programu jest zaliczany przez prowadzących na podstawie obecności studentów, aktywnego udziału studentów w zajęciach i wykonywania prac zespołowych i indywidualnych, zarówno na terenie uczelni, jak i w podmiotach zewnętrznych. Do obowiązków studentów należy również wykonywanie bieżących zadań organizacyjnych i merytorycznych związanych z realizacją projektu (w tym gromadzenie dokumentacji projektowej, spełnianie wymogów formalnych wynikających z dofinansowania projektów ze środków strukturalnych Unii Europejskiej, zgłaszanie konieczności dokonywania wydatków, zarządzanie projektem, w tym umawianie spotkań i korespondencja z podmiotami zewnętrznymi, administracją Uniwersytetu Warszawskiego, prowadzącymi zajęcia, tutorami i ekspertami zewnętrznymi)

Zajęcia regularne będą realizowane w formule synchronicznej i asynchronicznej, gdzie część zadań będzie zlecana studentom do wykonania pomiędzy zajęciami (np. z tygodnia na tydzień), a rezultaty pracy będą prezentowane na początku kolejnych zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)