Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Culture and Psychopathology: Cross-Cultural Perspectives and Practice

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-EN-PS-CS5-01
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Culture and Psychopathology: Cross-Cultural Perspectives and Practice
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Neuropsychology and Neuroscience specialization
Psychotherapy specialization
specialization courses for 5 year
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Completed introductory course on Clinical Psychology and Psychopathology and completed course on psychotherapy

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

This course will examine different dimensions of how Culture affects our

understanding of psychology and psychopathology, the challenges of cross-cultural

practice, and the relevance of culture to the field of mental health and

psychological research. The course aims to increase awareness and develop

understanding around the topics covered through open-minded study, personal

reflection and lively discussion. Texts will draw from cultural theory, psychology

and clinical practice, inviting students to consider some fundamental questions

which have far-reaching implications for psychopathology, research, and everyday

clinical interventions. Students should be willing to critically reflect on the values

and discourses informing their own perspectives and respect those of others. We

will aim to cultivate a climate of respectful listening and curiosity, sensitive

challenge, and personal reflection.

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

Critical thinking; an introductory understanding of the far-reaching influence of

culture on psychology as a discipline and how psychopathology is understood;

treatment and practice implications of cultural factors; an insight into some of the

intersections between Psychology, Sociology, and Anthropology; self-reflexivity, i.e.

a developing awareness of how factors such as culture, race, gender and our own

specific contexts may affect how we think, perceive, and are perceived by those

around us.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Vinai Norasakkunkit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis: (tylko po angielsku)

Each week the chosen texts will aim to link theory to practice, examining cultural

discourses around norms, race and ethnicity, mental illness, and cross-cultural

practice and research, amongst other topics. Relevant theoretical issues and

practical dilemmas concerning universalism versus relativism, power, difference,

intersectionality and racism will be explored. Each week students will be required

to familiarize themselves with 2-3 texts and take part in a discussion of the ideas

explored in each seminar topic. Classes will involve student presentations, close

critical reading of the texts, and structured discussion. Students will be able to

explore particular topics in more depth through their presentation and essay. This

Seminar course requires a commitment to reading the minimum assigned materials

and interrogating the potential biases of existing perspectives on the topic areas.

Literatura: (tylko po angielsku)

WEEK 1: Introduction to the course: Social Constructionism (45mins).

Burr, V. (2003), What is Social Constructionism? In Social Constructionism, 2nd Ed.,

(pp.1-16) London: Routledge.

WEEK 2: Discourse – Representation, Power and (available) Identities

Hall, S. (1997), Foucault: Power, Knowledge and Discourse, in S. Hall (ed.)

Representation: Cultural Representation and Signifying Practices, London: Sage.

Hall, S. (1997), The Spectacle of the ‘Other’, in S. Hall (ed.) Representation: Cultural

Representation and Signifying Practices, London: Sage.

WEEK 3: Race, Racism, and Privilege

Combs, G. (2019), White Privilege: What's a Family Therapist to Do?, Journal of

Marital and Family Therapy, 45(1): 61-75

Rustin, M. (1991), Psychoanalysis, racism and anti-racism, in M. Rustin, The Good

Society and the Inner World, pp.57-84 London: Verso.

WEEK 4: Culture and Attachment

Krause, I. B. (2014). The Complexity of Cultural Competence, pp.109-126 in

Thinking Space: Promoting Thinking about Race, Culture, and Diversity in

Psychotherapy and Beyond (Ed. Lowe, F.), London: Karnac.

Rothbaum, F. & Morelli, G. (2005). Attachment and culture: bridging relativism

and universalism. In: Friedlmeier, W. et al, eds. Culture and Development. The

importance of cross cultural research for the social sciences. pp.99-123, Hove:

Psychology Press

WEEK 5: Family, Kinship and Genograms

Hardy, K. V. & Laszloffy T. A. (1995) The Cultural Genogram: Key to training

culturally competent family therapists. Journal of Marital and Family Therapy, 21

(3), 227-237.

Perelberg, R. J. (1992), Familiar and Unfamiliar Types of Family Structure:

Towards a Conceptual Framework, in Kareem, J. and Littlewood, R. Intercultural

Therapy (1992), Oxford: Blackwell. pp.112-132

Watts-Jones, D. (1997), Towards an African-American Genogram. Family Process

36(4): 375-383

WEEK 6: Intersectionality and Marginalisation

Frazier, K. E. (2012). Reclaiming the Person: Intersectionality and Dynamic Social

Categories Through a Psychological Lens, in Integrative Psychological and

Behavioural Science, Vol. 46, pp.380-386.

Holland, S. (1990). Psychotherapy, oppression and social action: gender, race, and

class in black women’s depression, in Perelberg, R. J. and Miller, A. C. (Eds.) (1990),

Gender and Power in Families pp. 256-269

Roberts, D. (2014). Complicating the triangle of race, class and state: the insights

of black feminists, in Journal of Ethnic and Racial Studies, 2014 Vol.37, No.10,

London: Routledge, pp.1776–1782.

WEEK 7: Refugees and Violence

James, K. (2010) Domestic Violence Within Refugee Families: Intersecting

Patriarchal Culture and the Refugee Experience. In The Australian and New

Zealand Journal of Famiy Therapy Volume 31, Number 3, pp.275-284.

De Haene, L. & Rober, P. (2016), Looking for a Home: An exploration of Jacques

Derrida’s notion of hospitality in family therapy practice with refugees. In

Systemic Therapy as Transformative Practice (2016) Ed. Imelda McCarthy and Gail

Simon, pp.94-110, Farnhill: Everything is Connected Press.

WEEK 8: Cultural & Relational Reflexivity

Krause, I.-B. (2012). Culture and the reflexive subject in systemic psychotherapy.

In I.B.Krause (Ed.), Culture and Reflexivity in Systemic Psychotherapy: Mutual

Perspectives, (pp.1-35). London: Karnac.

Watts-Jones, D. (2010). Location of Self: Opening the Door to Dialogue on

Intersectionality in the Therapy Process, Family Process, Vol. 49, No. 3, pp.405-420.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)