Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Personality Psychology

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-EN-PS-OB3L-3
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Personality Psychology
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: obligatory courses for 3 year
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

An analysis of contemporary issues and research in personality including

the assessment of personality traits, the personality situation interaction

and the social and biological bases of individual differences.

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

1) Compare and contrast different approaches to understanding

personality psychology.

2) Describe how personality research is conducted using a variety of

data types and methodologies.

3) Be able to interpret the validity of research in personality psychology

with an understanding of theoretical, methodological, and statistical

concepts.

4) Explain how personality and situations help us to understand and

predict human behavior.

5) Compare different perspective on the origins (nature vs. nurture) and

development of personality traits.

6) Apply lessons from this class to understand your own personality.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adam Stivers
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Pełny opis: (tylko po angielsku)

This class will be divided into seven units which each emphasize a) a

contemporary issue in personality psychology, b) a personality trait, c) a

research method, and d) a statistical concept. Students will be expected

to engage in discussion about these topics and will be assessed through

class assignments, quizzes, and a final exam.

In personality psychology, there are many complimentary and competing

theories and perspectives. In this class, students will learn about strengths

and limitations of each. We will explore how major historical approaches

to psychology such as the psychoanalytic, behaviorist, and cognitive

approaches have all had important influences on personality psychology.

We will compare lexical and biological approaches to developing models

of personality traits. We will consider whether differences in personality

or situations have more of an influence on human behavior.

Personality is commonly defined in terms of personality traits. In each

unit students will be able to assess themselves on a personality trait and

we will use the trait as an example to apply research methods, statistical

concepts, and theories. For examples, we will consider Extraversion,

Neuroticism, Sensation Seeking, Narcissism, Machiavellianism, Honesty-

Humility, and Social Value Orientation.

For the assessment of personality we rely on a variety of research

methods, some of which may be more useful and valid depending on the

research question. We will first define four different types of personality

data: Behavior, Life, Informant, and Self (BLIS). In each unit, we will

consider different methods for obtaining the data, such as self-report,

informant report, physiological methods, projective tests, and template

matching procedures. We will evaluate research in terms of construct

validity, statistical validity, external validity, and internal validity.

In order to analyze quantitative personality data, we need to use

statistics. In particular, we use internal consistency and correlations to

determine the construct validity of a measure, we use factor analysis to

understand the structure of personality, and we use multiple regression

to understand the influence of personality in relation to other variables

(e.g., situation) on things like behavior.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)