Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Systemic Family Therapy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-EN-S-84
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Systemic Family Therapy
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: specialization courses for 5 year
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The course presents the basics of systemic family therapy. The first part of

the course will cover the theoretical issues (systemic theory, classic

schools of family therapy, latest developments in the field). During the

second part of the course more emphasis will be given to diagnostic and

therapeutic techniques, as well as specific areas in family therapeutic

practice.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

The course presents the basics of systemic family therapy. The first part of

the course will cover the theoretical issues. The students will be

introduced to systemic theory and its applications in psychotherapeutic

practice. The classic schools of family therapy will be presented and latest

developments in the field will be discussed.

During the second part of the course more emphasis will be given

to diagnostic and therapeutic techniques, characteristic to the systemic

family therapy approaches (Family Mapping, Genogram, Circular

Questioning etc.). The students will have a chance to apply them while

working on clinical vignettes prepared earlier by the teacher, as well as

experience them during the engaging in - class scenes.

Literatura: (tylko po angielsku)

1. Fundamental Concepts in Systemic Family Therapy. General

System Theory.

 Nicols M.P. (2007) The essentials of Family Therapy. Trd

Edition. Chapter 4. The Fundamental Concepts of Family

Therapy pg. 56 – 76.

 Goldenberg H., Goldenberg I. (2004), Family Therapy: An

overview, 7th Edition. Chapter 1, The perspective of family

Therapy, pg.12 – 23

2. Development of systemic Family Therapy. Part 1. Classical schools

in family therapy (structural, strategic, bowenian, psychoanalytic).

 Nicols M.P. (2007) The essentials of Family Therapy. Trd

Edition.

 Chapter 2. The Evolution of Family Therapy, pg 7 – 31.

 Chapter 5. Bowen Family Systems Therapy pg. 81-88.

 Chapter 6. Strategic Family Therapy pg.102-121

 Chapter 7. Structural Family Therapy pg.126 – 141

3. Development of Systemic family Therapy. Part 2. Family Therapy

in 21 Century (postmodernism, narrative, solution-focused

therapy)

 Goldenberg H., Goldenberg I. (2004), Family Therapy: An

overview, 7th Edition.

 Chapter 14. Social – construction Models, Solution – Focused

Therapy and Collaborative Therapy pg. 341 – 361.

 Chapter 15. Social-construction Models II. Narrative Therapy.

pg.365 – 376

4. Family life cycle and implications for clinical practice.

 Goldenberg H., Goldenberg I. (2004), Family Therapy: An

overview, 7th Edition.

 Chapter 2. Family Development: Continuity and Change pg.

25- 53

5. Trans generational transfer and genogram.

 McGoldrick M., Gerson R., Petry S. (2008) Genograms.

Assesment and Interventions.

 Chapter 1. Mapping Family Systems. pg 1-20

 Chapter 4. Tracking Family Patterns through time and space.

pg 81-114

6. Chosen techniques in Systemic Family Therapy

 Fleuridas C., Nelson T.S.,Rostenthal D.M. (1986) The

evolution of circular questions: training family therapists.

Journal of Marital and Family Therapy 12,2,pg. 112-127

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

At the end of the course the students will be able to: describe the family

processes in terms of systemic theory , compare different family therapy

approaches, describe and apply different diagnostic and therapeutic

techniques.

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Assessment methods and criteria

- Written test with open questions

Attendance rules

Students may miss 1 class unexcused. In other cases additional

assignments such as an essay will be required. Absence on more than 2

classes will result in failing the course

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)