Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaawansowane zagadnienia w kognitywistyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-KOG-PL-OB1Z-1
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zaawansowane zagadnienia w kognitywistyce
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Kognitywistyka 2
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii procesów poznawczych, neurobiologii, filozofii umysłu i modeli obliczeniowych na poziomie zgodnym z wymaganiami rekrutacyjnymi na studia kognitywistyczne II stopnia

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie uczestników z głównymi aktualnymi nurtami badań i kontrowersjami w kognitywistyce. Wykład ma pomóc słuchaczom w (1) uzupełnieniu wiedzy z zakresu procesów poznawczych i ich podstaw mózgowych uzyskanej na wcześniejszych etapach edukacji, (2) doprecyzowaniu własnych zainteresowań badawczych, wyborze ścieżki kształcenia i seminarium magisterskiego. Wykład rozpoczyna się nakreśleniem aktualnych kontrowersji wokół architektury poznania (symboliczne vs ucieleśnionego poznanie, sieciowa organizacja systemu - zagadnienia obliczeniowe i neurobiologiczne). Dalej podjęta zostanie problematyka metodologiczna (w tym zwłaszcza współczesne metody neurobrazowania), zagadnienia elementarnych reprezentacji i procesów poznawczych, umożliwiających orientację w środowisku fizycznym i społecznym, i (na koniec) zagadnienia z pogranicza nauk badań podstawowych i stosowanych (edukacji, psychopatologii). Część wykładów będzie współprowadzona przez specjalistów w danym obszarze.

Pełny opis:

Celem wykładu jest zapoznanie uczestników z głównymi aktualnymi nurtami badań i kontrowersjami w kognitywistyce. Wykład ma pomóc słuchaczom w (1) uzupełnieniu wiedzy z zakresu procesów poznawczych i ich podstaw mózgowych uzyskanej na wcześniejszych etapach edukacji, (2) doprecyzowaniu własnych zainteresowań badawczych, wyborze ścieżki kształcenia w ramach studiów kognitywistycznych II stopnia i w wyborze seminarium magisterskiego. Wykład rozpoczyna się nakreśleniem aktualnych kontrowersji wokół architektury poznania (teorie dwóch systemów, poznanie symboliczne vs ucieleśnione, sieciowa organizacja systemu - zagadnienia obliczeniowe i neurobiologiczne). Dalej podjęta zostanie problematyka metodologiczna (w tym zwłaszcza współczesne zagadnienie miejsca współczesnych metod neurobrazowania w badaniach kognitywistycznych), zagadnienia elementarnych reprezentacji i procesów poznawczych, umożliwiających orientację w środowisku fizycznym i społecznym, i (na koniec) zagadnienia z pogranicza nauk badań podstawowych i stosowanych (w tym potencjalne zastosowania wiedzy kognitywistycznej w edukacji, czy wzajemne relacje między kognitywistyką a badaniami nad zaburzeniami poznawczymi). Część wykładów będzie współprowadzona przez specjalistów w danym obszarze. Proponowana lista tematów obejmuje:

• Poznanie: abstrakcyjne i symboliczne czy ucieleśnione, kontekstowe i rozproszone? Analiza kontrowersji na poziomie danych behawioralnych, neurobiologicznym i obliczeniowym

• Konektom: obliczeniowe i neurobiologiczne zagadnienia sieciowej architektury poznania.

• Modele bayesowskie w modelowaniu poznania i procesów neurobiologicznych

• Teorie dwóch systemów?

• Współczesna metodologia kognitywistyki: Co nowego wnoszą obecne metody neuroobrazowania?

• Ramy reprezentacji otoczenia fizycznego: przestrzeń, przedmiot, przyczynowość, liczba, czas

• Mózgowe i poznawcze i rozwojowe mechanizmy poznania społecznego

• Poznanie w normie i poznanie w patologii: jak badania nad zaburzeniami poznawczymi mogą wpłynąć na współczesną teorię procesów poznawczych.

• Kognitywistyka a edukacja

Literatura:

Literatura przedmiotu obejmuje krótkie teksty przeglądowe lub dyskusyjne w języku angielskim publikowane w okresie ostatnich 10 lat w czasopismach i innych źródłach dostępnych w zasobach e-BUW lub innych ogólnodostępnych zasobach.:

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu wykładu student:

 rozpoznaje najważniejsze kontrowersje teoretyczne współczesnej kognitywistyki

 porównuje i krytycznie ocenia różne modele architektury funkcjonalnej systemów poznawczych

 porównuje różne podejścia do modelowania procesów poznawczych i aktywności mózgu

 analizuje zalety i wady współczesnych metod kognitywistyki

 wskazuje procesy poznawcze i neuronalne leżące u podstaw orientacji w otoczeniu fizycznym i społecznym

 wskazuje potencjalne zastosowania wiedzy kognitywistycznej w innych obszarach

Metody i kryteria oceniania:

Praca semestralna - esej z wybranego obszaru wykładu przygotowany przez studenta na podstawie samodzielnie wybranej literatury (ok. 2000 słów), egzamin testowy z całości zagadnień prezentowanych na wykładzie

Praktyki zawodowe:

nie

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)