Critical Reading & Academic Writing
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-KOG-PL-OB2Z-2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Critical Reading & Academic Writing |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Kognitywistyka 2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie zajęć z metodologii badań psychologicznych lub kognitywistycznych oraz statystyki. Umiejętność czytania ze zrozumieniem oryginalnych doniesień z badań kognitywistycznych w j. angielskim. Pisanie akademickie w j. angielskim w stopniu wystarczającym, aby skomponować krótki esej. |
Skrócony opis: |
Jedną z kluczowych umiejętności akademickich jest krytyczna analiza doniesień z badań empirycznych pod względem podjętych pytań badawczych, zamierzonych celów pracy, wykorzystanych metod oraz wyciągniętych wniosków. W połączeniu z zaawansowanymi umiejętnościami pisania akademickiego i komponowania tekstu stanowi podstawowe narzędzie w pracy badacza procesów poznawczych i ich mózgowej organizacji. Niniejszy kurs ma w założeniu rozwijać te umiejętności tak, aby uczestnik był w stanie dokonać pogłębionej analizy publikacji naukowych i oceny przeprowadzonych badań; nabył pogłębioną wiedzę na temat procesu badawczego i sposobów jego raportowania w psychologii i kognitywistyce, a także dokonywał samodzielnej oceny wartości badania i komunikował ją w formie pisemnej. |
Pełny opis: |
Na kolejnych zajęciach studenci będą zapoznawać się z wybranymi doniesieniami z badań, analizować treści tych doniesień pod kątem jakości i klarowności wprowadzenia teoretycznego, sformułowania hipotez i pytań, doboru próby i wybranych metod badawczych oraz sposobu ich realizacji. Na kolejnych zajęciach analizowane będą wykorzystane metody analiz statystycznych i oceniana ich poprawność. Oceniane i dyskutowane będą wnioski z badań oraz proponowane dalsze kierunki badań lub alternatywne formy odpowiedzi na pytania badawcze. Główne formy realizacji zajęć to samodzielne przygotowanie krótkiej oceny poszczególnych elementów raportu zgodnie z przedstawionym arkuszem, a także dyskusja w podgrupach na temat doniesienia oraz przygotowanie trzech krótkich esejów oceniających wybrane publikacje. Kurs zakończy się kolokwium, na którym będzie trzeba napisać recenzję przedstawionego artykułu naukowego. |
Literatura: |
1. Each student will be required to read a set of original articles in English. A complete listing will be offered during the first class. 2. General litereature Elmes, D.G., Kantowitz, B.H. and Roediger, H.L., Research Methods in Psychology (seventh edition) (Belmont, CA: Wadsworth/Thomson Learning, 2003). Girden, E., Evaluating Research Articles From Start to Finish(California: Sage Publications, 2001). Meltzoff, J., Critical Thinking About Research: Psychology and Related Fields (Washington: American Psychological Association, 1998). Solso, R.L. and Maclin, M.K., Experimental Psychology: A Case Approach (eighth edition) (Boston: Allyn and Bacon, 2007). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: - zna etapy procesu projektowania i przeprowadzania badania naukowego i zasady jego raportowania w dziedzinie kognitywistyki - potrafi dokonać krytycznej analizy podstaw teoretycznych oraz zastosowanej metodologii badania naukowego w odniesieniu do badań omawianych na zajęciach - potrafi samodzielnie zanalizować i ocenić kluczowe elementy oryginalnego raportu badawczego w j. angielskim - potrafi samodzielnie komunikować własną ocenę raportu z badań w formie pisemnej w j. angielskim - potrafi komponować krótkie eseje, w syntetycznej formie przedstawiając najważniejsze aspekty komentowanego doniesienia z badań |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium Prace pisemne Aktywność na zajęciach Obecność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.