Ćwiczenia z Psychologii Społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-F6-03 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia z Psychologii Społecznej |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia Społeczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć o charakterze ćwiczeniowym jest uzupełnienie obligatoryjnego wykładu z psychologii społecznej o lekturę i krytyczną analizę klasycznych i współczesnych tekstów z zakresu psychologii społecznej, a także dyskutowanie możliwości wykorzystania opisywanych w nich koncepcji do interpretowania współczesnych zjawisk społecznych. Wymagania dodatkowe: Umiejętność czytania po angielsku. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia z psychologii społecznej stanowią uzupełnienie i rozszerzenie wykładu obligatoryjnego. Studenci będą mieli okazję zapoznać się z klasycznymi i współczesnymi tekstami naukowymi, które następnie poddane będą krytycznej ocenie podczas zajęć. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia z psychologii społecznej stanowią uzupełnienie i rozszerzenie wykładu obligatoryjnego. Studenci będą mieli okazję zapoznać się z klasycznymi i współczesnymi tekstami naukowymi, które następnie poddane będą krytycznej ocenie podczas zajęć. Na zajęciach poruszone zostaną następujące tematy: Temat 1: Czym jest oraz co bada psychologia społeczna? Temat 2: Metodologia psychologii społecznej. Temat 3: Myśl psychologiczna a procesy społeczne. Temat 4: Zniekształcenia i uproszczenia w procesach poznawczych. Temat 5: Wiara w sprawiedliwy świat i samospełniające się przepowiednie. Temat 6: Atrybucje. Temat 7: Postawa a zachowanie Temat 8: Wpływ społeczny. Temat 9: Konformizm, posłuszeństwo, agresja. Temat 10: Pomaganie i altruizm. Temat 11: Grupa i tożsamość społeczna. Temat 12: Stereotypy i uprzedzenia. Temat 13: Redukowanie negatywnych zjawisk międzygrupowych. |
Literatura: |
Temat 1 Czym jest oraz co bada psychologia społeczna? Lektura obowiązkowa: Akert, R.M., Aronson, E., Wilson, T. D. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł (rdz. 1. „Wprowadzenie do psychologii społecznej”, s. 2-31). Poznań: Zysk i S-ka. Temat 2 Metodologia psychologii społecznej. Lektura: Wojciszke, B. (2004). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej (rdz. 1 „Czym i jak zajmuje się psychologia społeczna”, s. 17-56) Warszawa: Scholar. Temat 3 Myśl psychologiczna a procesy społeczne. Lekturaobowiązkowa: Duckitt, J. (1992). Psychology and prejudice: A historical analysis and integrative framework. American Psychologist, 47, 1182-1193. Temat 4 Zniekształcenia i uproszczenia w procesach poznawczych. Lektura obowiązkowa: Kossowska, M. (2003). Poznawcze mechanizmy radzenia sobie ze złożonością informacyjną. Przegląd Psychologiczny, 46, 37-57. Temat 5 Wiara w sprawiedliwy świat i samospełniające się przepowiednie. Lektura obowiązkowa:Babiuch, M. (1990). Oczekiwania nauczycieli a osiągnięcia szkolne uczniów. Kwartalnik Pedagogiczny, 2, 95-105. Temat 6 Atrybucje. Lektura obowiązkowa:Bilewicz, M. i Dudek, N. (2010). Nasze zbrodnie ≠ ich zbrodnie. Potoczne wyjaśnienia historycznych mordów w Pawłokomie. W: H. Mamzer (Red.) My i Oni. Interdyscyplinarne obrazy wielokulturowości. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Temat 7 Postawa a zachowanie Lektury obowiązkowe:Dovidio, J.F.; Kawakami, K. i Gaertner S. L. (2002). Implicit and explicit prejudice and interracial interaction. Journal of Personality and Social Psychology, 82, 62-68. Temat 8 Wpływ społeczny Lektury obowiązkowe: Doliński, D. i Nawrat, R. (1994). Huśtawka emocji jako nowa technika manipulacji społecznej. Przegląd Psychologiczny, 34, 27-50. Temat 9 Konformizm, posłuszeństwo, agresja. Lektury obowiązkowe: Milgram, S. (1965). Some conditions of obedience and disobedience to authority. Human relations, 18(1), 57-76. Temat 10 Pomaganie i altruizm. Lektury obowiązkowe: Cialdini, R. B., Schaller, M., Houlihan, D., Arps, K., Fultz, J., Beaman, A. L. (1987). Empathy-based helping: Is it selflessly or selfishly motivated? Journal of Personality and Social Psychology, 52, 749–758. Temat 11 Grupa i tożsamość społeczna. Lektura obowiązkowa: Tajfel, H. (1982). Social psychology of intergroup relations. Annual Review of Psychology, 33(1), 1-39. (czytamy do str. 27 włącznie) Temat 12 Stereotypy i uprzedzenia. Lektury obowiązkowe: Bilewicz, M., Winiewski, M., & Radzik, Z. (2012). Antisemitism in current Poland: Psychological, religious and historical aspects. Journal for the Study of Antisemitism, 4, 801-820. Temat 13 Redukowanie negatywnych zjawisk międzygrupowych. Lektura obowiązkowa: Bilali, R., Vollhardt, J.R. (2013). Priming effects of a reconciliation radio drama on historical perspective taking in the aftermath of mass violence in Rwanda. Journal of Experimental Social Psychology, 49, 144-151. UWAGA: Prowadzące zastrzegają sobie możliwość wprowadzania zmian w kolejność i organizacji proponowanych zajęć oraz wyborze lektur obowiązkowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Po ukończeniu ćwiczeń student (1) zna podstawowe podejścia teoretyczne psychologii społecznej; (2) zna wybrane klasyczne oraz współczesne teksty z zakresu psychologii społecznej; (3) rozumie podstawowe pojęcia psychologii społecznej; Umiejętności: Po ukończeniu ćwiczeń student (1) umie krytycznie dyskutować teksty naukowe w grupie; (2) potrafi w krytyczny sposób analizować naukowy tekst psychologiczny Kompetencje społeczne: Po ukończeniu ćwiczeń student (1) potrafi wykorzystać teorie psychologii społecznej do identyfikacji i interpretacji współczesnych problemów społecznych; (2) umie współpracować w grupie przy wykonywaniu wspólnej pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunek zaliczenia: Czytanie zadanych lektur (może być sprawdzone kartkówką na zajęciach), wykonywanie prac domowych, napisanie eseju zaliczeniowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.