Psychologia rozwoju człowieka I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-OB2Z-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka I |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Zajęcia obligatoryjne Zajęcia obligatoryjne Psychologia 2 rok |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | zaliczenie pierwszego roku studiów |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład Psychologia Rozwoju Człowieka I przedstawia mechanizmy, obszary oraz konteksty rozwoju od okresu prenatalnego do wieku 6 lat. Omawiane są główne teorie rozwoju oraz najnowsze dane empiryczne odnoszące się do rozwoju człowieka w pierwszych latach życia. |
Efekty uczenia się: |
Efekty nauczania - wiedza Student/Studentka 1. przywołuje najważniejsze badania, teorie i osiągnięcia w psychologii rozwoju człowieka, szczególnie w odniesieniu do okresu niemowlęctwa oraz wczesnego i średniego dzieciństwa. 2. wskazuje podstawowe mechanizmy i obszary rozwoju oraz wpływające na rozwój konteksty, szczególnie w odniesieniu do pierwszych lat życia człowieka i przywołuje wyniki najnowszych badań w tym zakresie. 3. odnosi się do teorii rozwoju ruchowego oraz identyfikuje kamienie milowe w rozwoju motorycznym w pierwszych latach życia. 4. identyfikuje etapy rozwoju wczesnodziecięcego przywiązania, wskazuje jego ewolucyjne podstawy i określa różnice indywidualne w zakresie przywiązania. 5. wskazuje prawidłowości rozwoju percepcji i działania w świecie przedmiotów i w świecie społecznym oraz przywołuje wyniki najważniejszych badań w tym zakresie. 6. wskazuje główne teorie rozwoju językowego, identyfikuje kamienie milowe w rozwoju językowym, odnosi się do uwarunkowań tego rozwoju oraz przywołuje wyniki badań dotyczących dwujęzyczności. 7. definiuje terminy poczucia siebie i pojęcia Ja, wskazuje mechanizmy ich rozwoju oraz identyfikuje kamienie milowe w tym rozwoju. 8. identyfikuje kamienie milowe w rozwoju emocjonalnym w pierwszych latach życia. 9. rozróżnia najważniejsze koncepcje samoregulacji we wczesnym okresie rozwoju oraz określa źródła powstawania i utrzymywania się zachowań agresywnych terminach samoregulacji. 10. rozróżnia podstawowe terminy stosowane w podejściu systemowym, określa cykl życia rodziny i wskazuje zadania rozwojowe rodziny z dzieckiem w wieku przedszkolnym. 11. identyfikuje domeny socjalizacji i efekty rozwojowe w każdej z domen we wczesnym dzieciństwie. 12. wskazuje najważniejsze kontekstualne uwarunkowania rozwoju we wczesnym okresie życia. 13. identyfikuje podstawowe zasady etyczne prowadzenia badań i pracy klinicznej z dzieckiem i rodziną. Efekty nauczania - umiejętności Student/Studentka 1. odwołuje się do mechanizmów, obszarów i kontekstów rozwoju, aby wyjaśnić przebieg i efekty rozwoju dziecka do ukończenia szóstego roku życia. 2. krytycznie analizuje wybrane teorie i badania nad rozwojem we wczesnym okresie życia człowieka. Efekty nauczania - kompetencje społeczne Student/studentka 1. jest uwrażliwiony/a na specyfikę potrzeb rozwojowych człowieka w pierwszych latach życia. 2. jest świadomy/a złożoności mechanizmów rozwoju człowieka. 3. dostrzega etyczne aspekty badań naukowych z udziałem dzieci ich rodzin oraz interwencji psychologicznych kierowanych do dzieci i ich rodzin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Cierpka, Katarzyna Lubiewska | |
Prowadzący grup: | Anna Cierpka, Ewa Haman, Katarzyna Lubiewska, Andrzej Tarłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Pełny opis: |
Wykład Psychologia Rozwoju Człowieka I przedstawia mechanizmy, obszary oraz konteksty rozwoju od okresu prenatalnego do wieku 6 lat. Omawiane są główne teorie rozwoju oraz najnowsze dane empiryczne odnoszące się do rozwoju człowieka w pierwszych latach życia. Koordynacja: dr hab. Katarzyna Lubiewska, dr hab. Anna Cierpka Prowadzący: dr hab. dr hab. Anna Cierpka, dr hab. Katarzyna Lubiewska, prof. Ewa Haman, dr Andrzej Tarłowski |
|
Literatura: |
1. Bloom, P. (2015). To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła. Smak Słowa. 2. Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: GWP. Rozdziały: 1, 2, 4, 5. 3. Cierpka, A. (2003). Systemowe rozumienie funkcjonowania rodziny. W: A. Jurkowski (red.). Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej. Warszawa: Wyd. PAN. 4. Gopnik, A. (2004). Naukowiec w Kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci. Media Rodzina. 5. Johnson, M. H., de Haan, M. (2018). Neurokognitywistyka rozwoju. Wprowadzenie. Gdańsk: Harmonia Universalis. Rozdziały: 1, 6, 7. 6. Lubiewska, K. (2019). Przywiązanie w kontekście wrażliwości rodzicielskiej, socjalizacji oraz wpływów kulturowych. Warszawa: PWN. Rozdziały 3.2 i 3.3 7. Lubiewska K. (2019). Socjalizacja rodzicielska w kontekście opieki, rodzicielstwa i wychowania. Psychologia Wychowawcza, nr 16, s. 85–97 8. Schaffer, D. R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis. Rozdziały 1-6, 9-11. 9. Wodniecka, Z., Mieszkowska, K., Durlik, J., Haman, E. (2018). Kiedy 1+ 1≠ 2, czyli jak dwujęzyczni przyswajają i przetwarzają język(i): When 1+ 1≠ 2: how bilinguals acquire and process language(s). W: E. Czaplewska (red.), Logopedia międzykulturowa (str. 92-131. Gdańsk: Harmonia Universalis. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Cierpka, Katarzyna Lubiewska | |
Prowadzący grup: | Anna Cierpka, Ewa Haman, Katarzyna Lubiewska, Andrzej Tarłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Pełny opis: |
Wykład Psychologia Rozwoju Człowieka I przedstawia mechanizmy, obszary oraz konteksty rozwoju od okresu prenatalnego do wieku 6 lat. Omawiane są główne teorie rozwoju oraz najnowsze dane empiryczne odnoszące się do rozwoju człowieka w pierwszych latach życia. Koordynacja: dr hab. Katarzyna Lubiewska, dr hab. Anna Cierpka Prowadzący: dr hab. dr hab. Anna Cierpka, dr hab. Katarzyna Lubiewska, prof. Ewa Haman, dr Andrzej Tarłowski |
|
Literatura: |
1. Bloom, P. (2015). To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła. Smak Słowa. 2. Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: GWP. Rozdziały: 1, 2, 4, 5. 3. Cierpka, A. (2003). Systemowe rozumienie funkcjonowania rodziny. W: A. Jurkowski (red.). Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej. Warszawa: Wyd. PAN. 4. Gopnik, A. (2004). Naukowiec w Kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci. Media Rodzina. 5. Johnson, M. H., de Haan, M. (2018). Neurokognitywistyka rozwoju. Wprowadzenie. Gdańsk: Harmonia Universalis. Rozdziały: 1, 6, 7. 6. Lubiewska, K. (2019). Przywiązanie w kontekście wrażliwości rodzicielskiej, socjalizacji oraz wpływów kulturowych. Warszawa: PWN. Rozdziały 3.2 i 3.3 7. Lubiewska K. (2019). Socjalizacja rodzicielska w kontekście opieki, rodzicielstwa i wychowania. Psychologia Wychowawcza, nr 16, s. 85–97 8. Schaffer, D. R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis. Rozdziały 1-6, 9-11. 9. Wodniecka, Z., Mieszkowska, K., Durlik, J., Haman, E. (2018). Kiedy 1+ 1≠ 2, czyli jak dwujęzyczni przyswajają i przetwarzają język(i): When 1+ 1≠ 2: how bilinguals acquire and process language(s). W: E. Czaplewska (red.), Logopedia międzykulturowa (str. 92-131. Gdańsk: Harmonia Universalis. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.