Diagnoza psychologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-OB3Z-2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza psychologiczna |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Zajęcia obligatoryjne Zajęcia obligatoryjne Psychologia 3 rok |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie diagnozy psychologicznej, jako jednej z form działalności psychologa, mającej zastosowanie w aktywności badawczej i w praktyce psychologicznej. Wskazuje się na znaczenie wiedzy psychologicznej jako nieodzownej w procesie diagnozowania i formułowaniu diagnozy psychologicznej. Metody diagnozy psychologicznej mają za podstawę określoną teorię lub koncepcję psychologiczną. Zastosowanie metod diagnozy psychologicznej wiąże się z określonym problemem badawczym, przedmiotem lub podmiotem badania |
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie do problematyki diagnozy psychologicznej: miejsce diagnozy psychologicznej w psychologii. Diagnoza psychologiczna a inne rodzaje diagnoz. Specyfika diagnozy psychologicznej jako postępowania badawczego i na użytek praktyki psychologicznej. Sposób rozumienia diagnozy psychologicznej. Cechy poznania diagnostycznego 2.Rodzaje diagnoz psychologicznych i kryteria ich wyodrębniania. Diagnoza: nozologiczna, funkcjonalna (selekcyjna), wyjaśniająca, interakcyjna (negocjowanie diagnozy), nieinterakcyjna (autonomiczna, w tym aktuarialna i mechaniczna). 3.Diagnoza psychologiczna w badaniach psychologicznych. Etyczne problemy diagnozy w badaniach naukowych. Ilościowy i jakościowy opis zachowań. 4.Diagnoza psychologiczna w praktyce psychologicznej. Diagnoza klasyfikacyjna a wyjaśniająca. Metody diagnozy.Wiedza psychologiczna i psychologiczna teoria funkcjonowania człowieka jako podstawa diagnozy psychologicznej.. 6.Diagnoza psychologiczna jako forma interakcji interpersonalnej lub społecznej. Podmiot diagnozy i mechanizmy psychologiczne determinujące efekt diagnozowania. Wywiad. 7/8.Diagnosta i mechanizmy psychologiczne determinujące efekt diagnozowania, techniki projekcyjne. Przekazywanie wyników badania. 9.Teoretyczne podstawy diagnozy. Diagnoza psychologiczna w psychologii organizacji i pracy, 10.Teoretyczne podstawy diagnozy. Diagnoza psychologiczna zdolności 11.Teoretyczne podstawy diagnozy Diagnoza kompetencji zawodowych. 12.Diagnoza psychologiczna w praktyce klinicznej. Znaczenie wiedzy psychologicznej 13. Diagnoza psychologiczna w neuropsychologii dziecięcej 14.Diagnoza psychologiczna w terapii rodzin. 15. Diagnoza psychologiczna w psychologii klinicznej dziecka |
Literatura: |
Brzeziński J., Kowalik S. (1998). Społeczne aspekty rezultatu diagnozy klinicznej. W: H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa, PWN, rozdział 5, s.269-302. Brzeziński J., Kowalik S. (1998). Modelujący wyniki badania psychologicznego wpływ osoby badanej i badacza W: H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa, PWN, rozdział 6, s. 303-313. Chruszczewski, M. H. (2016). Mierzenie twórczości: zdolności i osobowość. W: A. Rynkiewicz, K. S. Jankowski i W. Oniszczenko (red.), Wybrane metody i paradygmaty badawcze w psychologii (str. 33–50). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Chrząstowski Sz. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin. Warszawa, Paradygmat., s.41-86. Grzesiak M., Feldman M. (2005). Wywiad dziennikarski a wywiad psychologiczny – porównanie. W.: K. Stemplewska – Żakowicz, Krzysztof Krejtz (red.) Wywiad psychologiczny 2, Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych,s.17-26. Maryniak A.(2014). Pacjenci ze skąpoobjawowymi torbielami pajęczynówki – dylematy neuropsychologa. W: Studia z neuropsychologii klinicznej. Na 45-lecie pracy zawodowej Profesor Danuty Kądzielawy. Red. E.Łojek, A.Bolewska, H.Okuniewska., Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa s.171-185. Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu (str. 99-126). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk. Paluchowski W.J. (2006). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne rozdział 2, s. 37-68. Paluchowski W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia - standardy. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, rozdział 2, 95-151. Sęk H. (2001). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, rozdział 7, s.127-160. Schier K. (2017).Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdział 1 i 2. Standardy diagnozy psychologicznej uchwalone przez Ogólnopolską Sekcję Diagnozy Psychologicznej PTP w dn.21.06.2014 (plik.pdf na stronie z materiałami) Stemplewska - Żakowicz K. (2005). Relacja diagnostyczna, W.: K. Stemplewska – Żakowicz, Krzysztof Krejtz (red.) Wywiad psychologiczny 2, Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych, s. 27- 53. Stemplewska - Żakowicz K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk, GWP, rozdział 2, s. 27-158. Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W.J. (2009). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. rozdział 11, s.24-94 Śmieja, M. i Orzechowski, J. (2008). Inteligencja emocjonalna: fakty, mity, kontrowersje. W: M. Śmieja i J. Orzechowski (red.), Inteligencja emocjonalna: fakty, mity, kontrowersje (str. 19-45). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Tarnowski A. (2014). SYSTEM TEST2DRIVE W BADANIACH PSYCHOLOGICZNYCH KIEROWCÓW ,Transport Samochodowy,2. (plik.pdf na stronie z materiałami). |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi wyjaśnić znaczenie diagnozy psychologicznej, wskazać jej specyficzne właściwości, kompetencje niezbędne psychologowi do jej sformułowania. Stosuje poznane zasady w praktyce psychologicznej: w przygotowywanych raportach z badań, studium osoby, pracy empirycznej oraz magisterskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, testowy, jednokrotnego wyboru (wymagane 60% prawidłowych odpowiedzi) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Radoszewska | |
Prowadzący grup: | Michał Chruszczewski, Szymon Chrząstowski, Joanna Czarnota-Bojarska, Agnieszka Maryniak, Joanna Radoszewska, Adam Tarnowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Radoszewska | |
Prowadzący grup: | Michał Chruszczewski, Szymon Chrząstowski, Joanna Czarnota-Bojarska, Agnieszka Maryniak, Joanna Radoszewska, Adam Tarnowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.