Assessment i Development Centre
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP3-F8 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Assessment i Development Centre |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia organizacji i pracy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie kursów ze specjalizacji Psychologia Organizacji i Pracy, obligatoryjnych dla IV roku studiów Bierna znajomość języka angielskiego |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter warsztatowy i służą pogłębieniu znajomości podejść Assessment Center oraz Development Center (Ośrodki Oceny i Ośrodki Rozwoju). Procedury te są często stosowane w zarządzaniu zasobami ludzkimi w celu oceny kandydatów do pracy i pracowników, w tym również pod katem ich rozwoju. Celem zajęć jest kształtowanie umiejętności wykorzystania technik symulacyjnych i wywiadu ustrukturyzowanego jako narzędzi stosowanych w obydwu procedurach. Zagadnienia omawiane na zajęciach obejmują charakterystykę i specyfikę obydwu podejść, zakres ich wykorzystania w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz przygotowywanie, prowadzenie, analizę wyników i opracowanie oraz udzielanie informacji zwrotnej uczestnikom. Ponadto, dyskutowane są metodologiczne problemy rzetelności i trafności Assessment i Development Centre. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: studenci - określają cechy charakterystyczne, sposoby i warunki wykorzystania procedur Assessment Centre (AC) i Development Centre (DC) - wskazują przejawy ograniczonej wiarygodności wyników procedur - wskazują możliwe przyczyny obniżonej wiarygodności wyników procedur Umiejętności: studenci - opracowują AC i/lub DC w odniesieniu do opisu stanowiska pracy oraz kompetencji wymaganych na stanowisku pracy - konstruują instrukcje oraz materiały do technik symulacyjnych - konstruują pytania i klucz oceny odpowiedzi do wywiadu ustrukturyzowanego - planują przebieg badania AC lub DC - planują przekazanie informacji zwrotnych o wynikach badania Postawy: studenci - krytycznie oceniają zasadność oraz poprawność wykorzystania procedury AC lub DC w zarządzaniu zasobami ludzkimi - krytycznie oceniają aspekty etyczne wykorzystania AC lub DC w zarządzaniu zasobami ludzkimi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Czarnota-Bojarska | |
Prowadzący grup: | Dorota Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter warsztatowy i służą pogłębieniu znajomości podejść Assessment Center oraz Development Center (Ośrodki Oceny i Ośrodki Rozwoju). Procedury te są często stosowane w zarządzaniu zasobami ludzkimi w celu oceny kandydatów do pracy i pracowników, w tym również pod katem ich rozwoju. Celem zajęć jest kształtowanie umiejętności wykorzystania technik symulacyjnych i wywiadu ustrukturyzowanego jako narzędzi stosowanych w obydwu procedurach. Zagadnienia omawiane na zajęciach obejmują charakterystykę i specyfikę obydwu podejść, zakres ich wykorzystania w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz przygotowywanie, prowadzenie, analizę wyników i opracowanie oraz udzielanie informacji zwrotnej uczestnikom. Ponadto, dyskutowane są metodologiczne problemy rzetelności i trafności Assessment i Development Centre. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Czarnota – Bojarska, J. (1999). Selekcja zawodowa: przygotowanie, prowadzenie, i podstawowe metody (s. 61–87). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Kubicka – Daab, J. (1999). Ośrodki oceny i szkolenia jako narzędzie wspomagające rozwój kadry kierowniczej i specjalistycznej. W: G. Kranas (red.), Organizacja, praca, bezrobocie (s. 129–148). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Motowidlo, S. J. (1994). Diagnoza behawioralna na użytek selekcji i rozwijania uzdolnień menedżerskich. Przegląd Psychologiczny, 37(3), 337–348. Rutkowska, D. (2005). Zastosowanie wywiadu dla celów zarządzania zasobami ludzkimi. w: K. Stemplewska – Żakowicz (red.), Wywiad psychologiczny, t.3 (s. 395–422). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Rutkowska, D. Wojnarowska, A., Rosa, P., Seroczyński, T. (2007). O trafności Assessment Center jako narzędzia oceny kompetencji. Master of Business Administration, 6. Warszawa: Wydawnictwo WSPiZ im. L. Koźmińskiego. Gick A., Tarczyńska, M. (1999). Motywowanie pracowników. Systemy, teoria, praktyka (s. 45–49 oraz 69–83). Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Woodruffe, Ch. (2003). Ośrodki oceny i rozwoju. Narzędzia analizy i doskonalenia kompetencji pracowników. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. Wąsowska - Bąk, K., Górecka, D., Mazur, M. (2012). Assessment / Development Center. Poznaj najskuteczniejszą metodę oceny kompetencji pracowników i kandydatów do pracy. Gliwice: Wydawnictwo Helion. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Ballantyne, I., Povah, N. (2004). Assessment and Development Centres, 2nd Edition (pp. 82-103). London: Gower Publishing Company. Caldwell, C., Thornton, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten classic assessment center errors. Challenges to selection validity. Public Personnel Management, 32, 73-88. Furnham, A., Taylor, J., Chamorro-Premuzic, T. (2008). Personality and intelligence correlates of assessment center exercises. Individual Differences Research, 6(3), 181-192. Kolk, N. J., Born, M. Ph., van der Flier, H. (2003). The transparent assessment centre: The effects of revealing dimensions to candidates. Applied Psychology: An International Review, 52(4), 648-668. Kolk, N. J., Born, M. Ph., van der Flier, H., Olman, J. M. (2002). Assessment centre procedures and cognitive load during the observation phase. International Journal of Selection and Assessment, 10(4), 271-278. Lance, Ch. E. (2008). Why assessment centers do not work the way they are supposed to. Industrial and Organizational Psychology, 1, 84-97. Latham, G. P., Saari, L. M., Pursell, E. D. (1980). The Situational Interview. Journal of Applied Psychology, 65, 422 – 427. Lievens, F. (1998). Factors which improve the construct validity of assessment centers: A review. International Journal of Selection and Assessment, 6(3), 141-152. Lievens, F. (2001). Assessor training strategies and their effects on accuracy, interrater reliability, and discriminant validity. Journal of Applied Psychology, 86(2), 255-264. Pulakos, E. D., Schmitt, N. (1995). Experience Based and Situational Interview Questions: Studies of Validity. Personnel Psychology, 48, 289 – 308. Schleicher D. J., Day D. V., Mayes B. T., Riggio R. E. (2002). A new frame for frame-of-reference training: Enhancing the construct validity of Assessment Centres. Journal of Applied Psychology, 87(4), 735-746. van der Zee, K. L., Bakker, A. B., Bakker, P. (2002). Why Are Structured Interviews So Rarely Used in Personnel Selection? Journal of Applied Psychology, 87(1), 176 -184. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.