Nowoczesne technologie w diagnozie i rehabilitacji neuropsychologicznej na oddziale rehabilitacyjnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP301-02 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesne technologie w diagnozie i rehabilitacji neuropsychologicznej na oddziale rehabilitacyjnym |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Neuropsychologia kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Specjalizacja z neuropsychologii klinicznej |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z komputerowymi metodami stosowanymi w praktyce diagnozy i rehabilitacji neuropsychologicznej, wykorzystywanymi w Oddziale Rehabilitacji Neurologicznej. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą miały formę zblokowaną (obejmują 3 spotkania w ciągu semestru), w trakcie których studenci będą zdobywali wiedzę z zakresu podstawowych metod i kierunków rehabilitacji neuropsychologicznej wspomaganej komputerowo. Studenci będą mogli obserwować i uczestniczyć w procesie rehabilitacji neuropsychologicznej pacjentów hospitalizowanych w Oddziale Rehabilitacji Neurologicznej. Zajęcia będą odbywały się na Oddziale Rehabilitacji Neurologicznej Centrum Kompleksowej Rehabilitacji w Konstancinie (ul. Gąsiorowskiego 12/14) Program zajęć zawiera: Dzień 1: Obserwacja pacjentów w trakcie terapii z wykorzystaniem programów tj. AfaSystem, RehaCom. Omówienie podstawowych założeń w terapii pacjentów z zaburzeniami mowy, percepcji, uwagi i pamięci. Dzień 2: Obserwacja pacjentów, uczestniczenie w układaniu terapii wraz z terapeutą. Rozmowa z pacjentami na temat terapii wspieranej komputerowo. Dzień 3: Asystowanie pacjentom w czasie rehabilitacji z wykorzystaniem programów komputerowych (AfaSystem, RehaCom). Każdy student uczestniczący w zajęciach jest zobowiązany posiadać biały fartuch. Terminy zajęć zostaną ustalone na początku semestru. Zajęcia są finansowane w ramach Funduszu Innowacji Dydaktycznych Uniwersytetu Warszawskiego. |
Literatura: |
Bąbel, P., Baran, A. (2011). Trening pamięci. Warszawa: Difin (str. 26-52). Fernandez, E., Bringas, M.L., Salazar, S., Rodriguez, D., Garcia, M.E., Torres, M. (2012). Clinical impact of RehaCom software for cognitive rehabilitation of patients with aquired brain injury. MEDICC Review, 14(4), 32-3. Fleming, Ownsworth (2006) A review of awareness interventions in brain injury rehabilitation. Neuropsychological rehabilitation, 16(4), 474–500. Łojek E., Bolewska, A. (2014). Wspomagana komputerowo rehabilitacja neuropsychologiczna (s. 230-256). W: E. Łojek, A. Bolewska, H. Okuniewska (red). Studia z neuropsychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Łojek, E., Bolewska, A. (2008). Wybrane zagadnienia rehabilitacji neuropsychologicznej. Warszawa: Scholar. (rozdziały zostaną podane na zajęciach). Pąchalska, M (2008). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Procesy poznawcze i emocjonalne. Lublin: UMCS. (rozdziały zostaną podane na zajęciach). Prigatano, G. (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: PWN (rozdziały zostaną podane na zajęciach). Seniów, J. (2009). Proces zdrowienia chorych z afazją poudarową w kontekście współwystępujących nielingwistycznych dysfunkcji poznawczo-behawioralnych. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii (str.: 27-43). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: - zna różne komputerowe metody diagnozy i terapii zaburzeń funkcji poznawczych oraz ruchowych, - zna zasady planowania komputerowej terapii poznawczej i ruchowej dopasowanej do indywidualnych trudności pacjenta, prowadzenia rehabilitacji oraz oceny jej efektów, - ma wiedzę, jak połączyć diagnozę oraz rehabilitację komputerową z tradycyjnymi metodami neuropsychologicznymi. Umiejętności. Student: - potrafi zaplanować komputerową diagnostykę osób z zaburzeniami funkcji poznawczych po uszkodzeniu mózgu, - potrafi zaplanować komputerowe terapie osób z zaburzeniami funkcji poznawczych po uszkodzeniu mózgu, - potrafi obsługiwać komputerowe sesje w programach do rehabilitacji poznawczej i ocenić efekty rehabilitacji. Kompetencje społeczne. Student: -potrafi nawiązać dobry, motywujący kontakt z pacjentem - rozumie potrzebę poznawania nowych technik wykorzystywanych w neuropsychologii klinicznej, -jest świadom ograniczeń, jakie niesie ze sobą rehabilitacja neuropsychologiczna wspomagana komputerowo, w szczególności dla relacji terapeutycznej pacjent-psycholog. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązkowa obecność na wszystkich godzinach zajęć. zaliczenie na ocenę – ułożenie planu rehabilitacji na podstawie studium przypadku pacjenta obserwowanego w trakcie zajęć (100% oceny końcowej) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.