University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Trends and methods in neuropsychological rehabilitation

General data

Course ID: 2500-PL-PS-SP301-11
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Trends and methods in neuropsychological rehabilitation
Name in Polish: Kierunki i metody rehabilitacji neuropsychologicznej, cz. II
Organizational unit: Faculty of Psychology
Course groups: (in Polish) Neuropsychologia kliniczna
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Main fields of studies for MISMaP:

psychology

Type of course:

obligatory courses

Requirements:

Trends and methods in neuropsychological rehabilitation 2500-PL-PS-SP301-08

Prerequisites (description):

(in Polish) Jest to druga część cyklu zajęć przygotowujących do pracy z pacjentami. Aby prowadzić rehabilitację, trzeba opanować wcześniej diagnostykę neuropsychologiczną, stad wymagania dotyczące wcześniejszych kursów z diagnozy.


Kryteria naboru: pierwszeństwo dla osób ze specjalizacji Neuropsychologia Kliniczna

Mode:

Classroom

Short description:

The aim of the course is to present different theoretical approaches and methods of neuropsychological rehabilitation. The strategies and technics of therapeutic work with brain damaged patients suffering from various cognitive, behavioral and emotional problems will be discussed. Ethical and psychosocial issues will also be considered.

Full description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone będą przede wszystkim różnym metodom i technikom terapeutycznym w rehabilitacji osób z najczęstszymi, nabytymi uszkodzeniami mózgu (w szczególności niepostępującymi). Omówione zostaną również praktyczne aspekty pracy neuropsychologa klinicznego w oddziale szpitalnym. Istotnym tematem będą kwestie związane z oceną efektów interwencji neuropsychologicznych zarówno w przypadku pojedynczych pacjentów, jak też w kontekście badań grupowych. Szczególna uwaga zostanie skierowana na aktualne rekomendacje i wskazania terapeutyczne sformułowane na podstawie praktyki opartej na dowodach naukowych. Zostaną też przedstawione eksperymentalne, m.in. neurofizjologiczne strategie wspierania treningu poznawczego.

Tematy:

1. Pomiar efektów rehabilitacji neuropsychologicznej

2. Skuteczność rehabilitacji neuropsychologicznej

3. Stany ograniczonej świadomości – rola neuropsychologa

4. Terapia zaburzeń uwagi

5. Terapia zespołu zaniedbywania

6. Terapia zaburzeń spostrzegania wzrokowego

7. Terapia zaburzeń pamięci

8. Terapia afazji

9. Terapia zaburzeń wyższej organizacji ruchu i apraksji

10. Wsparcie psychologiczne i psychoterapia

11. Zastosowanie nieinwazyjnej stymulacji mózgu w rehabilitacji neuropsychologicznej

12. Interfejsy mózg-komputer (BCI) jako technologia wspomagająca neurorehabilitację

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

- Leśniak M. (2019). Jak rozumieć i badać skuteczność rehabilitacji neuropsychologicznej? Uwagi metodologiczne. W: J. Seniów (red.) Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z ogniskowym uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN

- Malec, J. F. (2009). Ethical and evidence-based practice in brain injury rehabilitation. Neuropsychological rehabilitation, 19(6), 790-806.

- Leśniak, M., Roessler-Górecka, M. (2019). Stany ograniczonej świadomości u dorosłych pacjentów po niepostępującym uszkodzeniu mózgu. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN

- Iwański, Sz. (2019). Terapia chorych z zaburzeniami uwagi. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN

- Polanowska, K. (2019). Terapia chorych z zespołem zaniedbywania. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN

- Velikonja, D., i in. (2023). INCOG 2.0 Guidelines for Cognitive Rehabilitation Following Traumatic Brain Injury, Part V: Memory. The Journal of head trauma rehabilitation, 38(1), 83–102.

- Polanowska, K. (2019). Terapia chorych z afazją. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN

- Seniów, J., Leśniak, M. (2019). Zaburzenia tak zwanej wyższej organizacji ruchu. Problemy rehabilitacji. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd.IPiN

- Szczukiewicz P., Zawadzka E. (2017). Wsparcie psychiczne a pomaganie osobie z dysfunkcją mózgu W: E. Zawadzka, Ł. Domańska (red.). Diagnoza neuropsychologiczna – współczesne wyzwania i perspektywy rozwoju (s. 122-137). Warszawa: Wyd. Difin

- Szepietowska-Ilach, A. (2018). Paradygmat psychoterapii poznawczo-behawioralnej w diagnozie i rehabilitacji neuropsychologicznej. W: Szepietowska E. i Daniluk B. (red.). Rehabilitacja neuropsychologiczna - ujęcie holistyczne. Lublin: Wyd. UMCS

Learning outcomes: (in Polish)

Zna podstawowe założenia terapii neuropsychologicznej, różne szkoły terapii. Zna metody terapii zaburzeń różnych funkcji poznawczych.

Student potrafi zaprojektować terapie osoby z zaburzeniami funkcji poznawczych po uszkodzeniu mózgu,

Zna relacje funkcjonalne zachodzące między aktywnością ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami ruchowymi, poznawczymi i emocjonalnymi człowieka.

Rozumie relacje między teorią a praktyką rehabilitacji neuropsychologicznej

Zna i rozumie zasady etyki wykonywania zawodu.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kolokwium zaliczeniowe (100%) Na koniec zajęć studenci będą musieli zaliczyć test podsumowujący składający się z ok. 30 pytań różnego formatu (jednokrotny i wielokrotny wybór, pytania otwarte).

Studenci zachęcani są do aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Znaczący wkład merytoryczny w dyskusję i wyjątkowo dobrze wykonane zadania domowe, będą nagradzane dodatkową oceną.

Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Dalsze nieusprawiedliwione nieobecności mogą skutkować obniżeniem oceny.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Marcin Leśniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Full description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone będą przede wszystkim różnym metodom i technikom terapeutycznym w rehabilitacji osób z najczęstszymi, nabytymi uszkodzeniami mózgu (w szczególności niepostępującymi). Omówione zostaną również praktyczne aspekty pracy neuropsychologa klinicznego w oddziale szpitalnym. Istotnym tematem będą kwestie związane z oceną efektów interwencji neuropsychologicznych zarówno w przypadku pojedynczych pacjentów, jak też w kontekście badań grupowych. Szczególna uwaga zostanie skierowana na aktualne rekomendacje i wskazania terapeutyczne sformułowane na podstawie praktyki opartej na dowodach naukowych. Zostaną też przedstawione eksperymentalne, m.in. neurofizjologiczne strategie wspierania treningu poznawczego.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Leśniak M. (2019). Jak rozumieć i badać skuteczność rehabilitacji neuropsychologicznej? Uwagi metodologiczne. W: J. Seniów (red.) Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z ogniskowym uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN

2. Malec, J. F. (2009). Ethical and evidence-based practice in brain injury rehabilitation. Neuropsychological rehabilitation, 19(6), 790-806.

3. Leśniak, M., Roessler-Górecka, M. (2019). Stany ograniczonej świadomości u dorosłych pacjentów po niepostępującym uszkodzeniu mózgu. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN

4. Iwański, Sz. (2019). Terapia chorych z zaburzeniami uwagi. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN

5. Polanowska, K. (2019). Terapia chorych z zespołem zaniedbywania. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN

6. Velikonja, D., i in. (2023). INCOG 2.0 Guidelines for Cognitive Rehabilitation Following Traumatic Brain Injury, Part V: Memory. The Journal of head trauma rehabilitation, 38(1), 83–102.

7. Polanowska, K. (2019). Terapia chorych z afazją. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN

8. Seniów, J., Leśniak, M. (2019). Zaburzenia tak zwanej wyższej organizacji ruchu. Problemy rehabilitacji. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd.IPiN

9. Szczukiewicz P., Zawadzka E. (2017). Wsparcie psychiczne a pomaganie osobie z dysfunkcją mózgu W: E. Zawadzka, Ł. Domańska (red.). Diagnoza neuropsychologiczna – współczesne wyzwania i perspektywy rozwoju (s. 122-137). Warszawa: Wyd. Difin

10. Szepietowska-Ilach, A. (2018). Paradygmat psychoterapii poznawczo-behawioralnej w diagnozie i rehabilitacji neuropsychologicznej. W: Szepietowska E. i Daniluk B. (red.). Rehabilitacja neuropsychologiczna - ujęcie holistyczne. Lublin: Wyd. UMCS

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Marcin Leśniak
Group instructors: Marcin Leśniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Full description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone będą przede wszystkim różnym metodom i technikom terapeutycznym w rehabilitacji osób z najczęstszymi, nabytymi uszkodzeniami mózgu (w szczególności niepostępującymi). Omówione zostaną również praktyczne aspekty pracy neuropsychologa klinicznego w oddziale szpitalnym. Istotnym tematem będą kwestie związane z oceną efektów interwencji neuropsychologicznych zarówno w przypadku pojedynczych pacjentów, jak też w kontekście badań grupowych. Szczególna uwaga zostanie skierowana na aktualne rekomendacje i wskazania terapeutyczne sformułowane na podstawie praktyki opartej na dowodach naukowych. Zostaną też przedstawione eksperymentalne, m.in. neurofizjologiczne strategie wspierania treningu poznawczego.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Leśniak M. (2019). Jak rozumieć i badać skuteczność rehabilitacji neuropsychologicznej? Uwagi metodologiczne. W: J. Seniów (red.) Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z ogniskowym uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN

2. Malec, J. F. (2009). Ethical and evidence-based practice in brain injury rehabilitation. Neuropsychological rehabilitation, 19(6), 790-806.

3. Leśniak, M., Roessler-Górecka, M. (2019). Stany ograniczonej świadomości u dorosłych pacjentów po niepostępującym uszkodzeniu mózgu. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN

4. Iwański, Sz. (2019). Terapia chorych z zaburzeniami uwagi. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN

5. Polanowska, K. (2019). Terapia chorych z zespołem zaniedbywania. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN

6. Velikonja, D., i in. (2023). INCOG 2.0 Guidelines for Cognitive Rehabilitation Following Traumatic Brain Injury, Part V: Memory. The Journal of head trauma rehabilitation, 38(1), 83–102.

7. Polanowska, K. (2019). Terapia chorych z afazją. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN

8. Seniów, J., Leśniak, M. (2019). Zaburzenia tak zwanej wyższej organizacji ruchu. Problemy rehabilitacji. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd.IPiN

9. Szczukiewicz P., Zawadzka E. (2017). Wsparcie psychiczne a pomaganie osobie z dysfunkcją mózgu W: E. Zawadzka, Ł. Domańska (red.). Diagnoza neuropsychologiczna – współczesne wyzwania i perspektywy rozwoju (s. 122-137). Warszawa: Wyd. Difin

10. Szepietowska-Ilach, A. (2018). Paradygmat psychoterapii poznawczo-behawioralnej w diagnozie i rehabilitacji neuropsychologicznej. W: Szepietowska E. i Daniluk B. (red.). Rehabilitacja neuropsychologiczna - ujęcie holistyczne. Lublin: Wyd. UMCS

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)