Neuropsychologiczne aspekty chorób układu nerwowego u dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP301-13 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Neuropsychologiczne aspekty chorób układu nerwowego u dzieci |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Neuropsychologia kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Skrócony opis: |
Omawiane będą choroby układu nerwowego u dzieci, ich wpływ na rozwój dziecka, jego funkcjonowanie w środowisku rodzinnym i szkolnym. Przedstawiona zostanie rola neuropsychologa w diagnozie i terapii dzieci z chorobami o.u.n. |
Efekty uczenia się: |
Student zna specyfikę chorób układu nerwowego w okresie rozwojowym. Zna objawy podstawowych chorób. Student potrafi wskazać obszary interwencji neuropsychologicznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Maryniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Specyfika chorób ośrodkowego układu nerwowego w okresie rozwojowym. Porównanie z kliniką osób dorosłych. 2. Rola neuropsychologa w diagnozie, terapii i długofalowej opiece nad dzieckiem z chorobą o.u.n. i jego rodziną. 3. Padaczka w okresie rozwojowym: klasyfikacja, objawy, leczenie, wpływ na rozwój. 4. Guzy mózgu u dzieci – epidemiologia, lokalizacja, charakterystyka histopatologiczna. 5. Guzy tylnej jamy: objawy, przebieg choroby, wpływ na rozwój. 6. Guzy obszaru środkowego: objawy, przebieg choroby, wpływ na rozwój. 7. Półkulowe guzy mózgu: objawy, przebieg choroby, wpływ na rozwój. 8. Urazy czaszkowo – mózgowe: epidemiologia, postępowanie, wpływ na rozwój. 9. Następstwa niedotlenienia: epidemiologia, postępowanie, wpływ na rozwój. 9. Wady rozwojowe: objawy, postępowanie, wpływ na rozwój 10. Specyfika diagnozy neuropsychologicznej w okresie rozwojowym. Nakład czasu. Uczestnictwo w zajęciach 30 godz. |
|
Literatura: |
Maryniak A. (2003). Trudności w rozpoznawaniu w praktyce psychologicznej guzów mózgu u dzieci. w: „Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka”. red. L.Szewczyk i M.Skowrońska. Warszawa:Wydawnictwo Emu, 119-125. Maryniak A. (2004). Dzieci z guzami móżdżku. Rola móżdżku w regulacji procesów poznawczych i emocjonalnych. Warszawa: Wydawnictwo Emu. Maryniak A. (2006). Psycholog w szpitalu pediatrycznym. W: Problemy tożsamości i etyki zawodowej dziecięcego psychologa klinicznego. Red. A.Maryniak, M.Święcicka. Warszawa: Wydawnictwo Emu, s. 9-21. Trzcińska, M., Borkowska, A.(2005). Dysfunkcje poznawcze i zaburzenia emocjonalne u dzieci z nerwiakowłókniakowatością typu pierwszego (chorobą Recklinghausena). Przegląd piśmiennictwa. Psychiatria Polska, 39, 2, 371-381. Literatura uzupełniająca: Ondruch, A., Maryniak A., Kropiwnicki, T., Roszkowski, M., Daszkiewicz, P. Cognitive and social functioning in children and adolescents after the removal of craniopharyngioma. Child Nerv.Syst. 2011 : Vol. 27, Nr 3, s. 391-397 Castillo, Ch.L. (red.). (2008). Children with Complex Medical Issues in Schools. New York: Springer. Wybrane rozdziały. Jóźwiak S. (2005). Padaczka. Warszawa: PZWL. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Specyfika chorób ośrodkowego układu nerwowego w okresie rozwojowym. Porównanie z kliniką osób dorosłych. 2. Rola neuropsychologa w diagnozie, terapii i długofalowej opiece nad dzieckiem z chorobą o.u.n. i jego rodziną. 3. Padaczka w okresie rozwojowym: klasyfikacja, objawy, leczenie, wpływ na rozwój. 4. Guzy mózgu u dzieci – epidemiologia, lokalizacja, charakterystyka histopatologiczna. 5. Guzy tylnej jamy: objawy, przebieg choroby, wpływ na rozwój. 6. Guzy obszaru środkowego: objawy, przebieg choroby, wpływ na rozwój. 7. Półkulowe guzy mózgu: objawy, przebieg choroby, wpływ na rozwój. 8. Urazy czaszkowo – mózgowe: epidemiologia, postępowanie, wpływ na rozwój. 9. Następstwa niedotlenienia: epidemiologia, postępowanie, wpływ na rozwój. 9. Wady rozwojowe: objawy, postępowanie, wpływ na rozwój 10. Specyfika diagnozy neuropsychologicznej w okresie rozwojowym. Nakład czasu. Uczestnictwo w zajęciach 30 godz. |
|
Literatura: |
Maryniak A. (2003). Trudności w rozpoznawaniu w praktyce psychologicznej guzów mózgu u dzieci. w: „Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka”. red. L.Szewczyk i M.Skowrońska. Warszawa:Wydawnictwo Emu, 119-125. Maryniak A. (2004). Dzieci z guzami móżdżku. Rola móżdżku w regulacji procesów poznawczych i emocjonalnych. Warszawa: Wydawnictwo Emu. Maryniak A. (2006). Psycholog w szpitalu pediatrycznym. W: Problemy tożsamości i etyki zawodowej dziecięcego psychologa klinicznego. Red. A.Maryniak, M.Święcicka. Warszawa: Wydawnictwo Emu, s. 9-21. Trzcińska, M., Borkowska, A.(2005). Dysfunkcje poznawcze i zaburzenia emocjonalne u dzieci z nerwiakowłókniakowatością typu pierwszego (chorobą Recklinghausena). Przegląd piśmiennictwa. Psychiatria Polska, 39, 2, 371-381. Literatura uzupełniająca: Ondruch, A., Maryniak A., Kropiwnicki, T., Roszkowski, M., Daszkiewicz, P. Cognitive and social functioning in children and adolescents after the removal of craniopharyngioma. Child Nerv.Syst. 2011 : Vol. 27, Nr 3, s. 391-397 Castillo, Ch.L. (red.). (2008). Children with Complex Medical Issues in Schools. New York: Springer. Wybrane rozdziały. Jóźwiak S. (2005). Padaczka. Warszawa: PZWL. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.