Zaburzenia rozwoju dziecka. Cz. I. - perspektywa relacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP302-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia rozwoju dziecka. Cz. I. - perspektywa relacyjna |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia kliniczna dziecka i rodziny |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Założenia (opisowo): | Specjalizacja z psychologii klinicznej dziecka i rodziny; studenci IV i V roku innych specjalizacji |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład wprowadza w problematykę psychologii klinicznej dziecka jako dyscypliny teoretycznej i stosowanej. W toku wykładu zostaną przedstawione wybrane teorie rozwoju zaburzeń u dzieci i młodzieży. Punktem odniesienia będzie podejście relacyjne, uwzględniające mechanizmy rozwoju i zaburzeń w kontekście związków interpersonalnych oraz wewnątrzpsychicznych. Zostaną zaprezentowane dwa aktualne systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych – DSM-V oraz PDM. Obraz kliniczny zaburzeń będzie ilustrowany studiami klinicznymi dzieci i ich rodziców. |
Pełny opis: | |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: – Posługuje się wiedzą na temat rozwoju w ujęciu różnych teorii – Zna systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych w psychologii klinicznej dziecka Postawy. Student: – Poznaje trudności związane z diagnozą i opisem funkcjonowania dziecka, jego rodziców, jak też ich relacji Umiejętności. Student: – Potrafi dokonać porównania różnych teorii, które opisują rozwój i powstawanie zaburzeń dziecka w jego relacji z opiekunami – Rozpoznaje zaburzenia rozwoju, wyjaśnia mechanizm zaburzenia, posługuje się wiedzą teoretyczną |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Kmita | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Wykład wprowadza studentów w problematykę psychologii klinicznej dziecka jako dyscypliny teoretycznej i stosowanej. W toku wykładu zostaną przedstawione wybrane teorie wyjaśniające mechanizmy patologizacji rozwoju i powstawania zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Naszym celem będzie próba lepszego zrozumienia funkcjonowania dzieci i młodzieży z problemami klinicznymi i ich rodzin. Punktem odniesienia będzie podejście relacyjne, kontekstualne, odwołujące się do złożonych zależności pomiędzy czynnikami natury biologicznej i środowiskowej, interpersonalnymi i intrapsychicznymi, w kontekście własnej aktywności podmiotu. Zostaną zaprezentowane różne systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych, ICD-10, DSM-5, PDM-2 oraz DC: 0-5. Materiał teoretyczny będzie ilustrowany studiami klinicznymi dzieci i ich rodziców. |
|
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: Białecka-Pikul, M. (2011). Psychopatologia rozwojowa jako dziedzina badań nad rozwojem atypowym. Psychologia Rozwojowa. 16(3), 15-25. Bowlby, J. (1969/2007). Przywiązanie. (rozdz. 14 i 15, s. 299-364). Warszawa: PWN. Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. PWN, rozdziały: 2, 4, 32, 33 Kmita G. (2013). Od zaciekawienia do zaangażowania. O rozwoju samoregulacji w interakcjach z rodzicami niemowląt urodzonych skrajnie wcześnie, przedwcześnie i o czasie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego - rozdziały 2 i 3 Kościelska, M. (1999). Psychologia kliniczna dziecka. W: J. Strelau (red), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 3. (s. 623-662).Gdańsk: GWP. Lubiewska, K. (2019). Przywiązanie. W kontekście wrażliwości rodzicielskiej, socjalizacji i wpływów kulturowych. Warszawa: PWN, rozdziały: 2, 3, 4 oraz Załącznik 2. Schier, K. (2005). Bez tchu i bez słowa. Więź psychiczna i regulacja emocji u osób chorych na astmę oskrzelową (rozdział 1, s. 15-50). Gdańsk: GWP. Schier, K. (red.)(2020). Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców. (rozdz. 10., str. 182 – 209). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Święcicka, M. (red.) (2018). W relacji. Studia z psychologii klinicznej dziecka 30 lat później. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat. Lektura dodatkowa: Allen, J. G., Fonagy, P., Bateman, A.W. (2014), Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (wybrane rozdziały). Duschinsky, R. (2020). Cornerstones of Attachment Research. Oxford University Press Erikson, E. (1963/1996). Dzieciństwo i społeczeństwo (rozdz. 7, s. 257-287). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Schier, K. (2019). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Trevarthen, C. (2007). Podstawy intersubiektywności niemowląt. W: G. Kmita (red.), Małe dziecko i jego rodzina. Z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej (s. 27–46). Warszawa: Wydawnictwo Emu. Ponadto wybrane teksty w języku angielskim zostaną udostępnione studentom jako lektura dodatkowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Wykład wprowadza studentów w problematykę psychologii klinicznej dziecka jako dyscypliny teoretycznej i stosowanej. W toku wykładu zostaną przedstawione wybrane teorie wyjaśniające mechanizmy patologizacji rozwoju i powstawania zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Naszym celem będzie próba lepszego zrozumienia funkcjonowania dzieci i młodzieży z problemami klinicznymi i ich rodzin. Punktem odniesienia będzie podejście relacyjne, kontekstualne, odwołujące się do złożonych zależności pomiędzy czynnikami natury biologicznej i środowiskowej, interpersonalnymi i intrapsychicznymi, w kontekście własnej aktywności podmiotu. Zostaną zaprezentowane różne systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych, ICD-10, DSM-5, PDM-2 oraz DC: 0-5. Materiał teoretyczny będzie ilustrowany studiami klinicznymi dzieci i ich rodziców. |
|
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: Białecka-Pikul, M. (2011). Psychopatologia rozwojowa jako dziedzina badań nad rozwojem atypowym. Psychologia Rozwojowa. 16(3), 15-25. Bowlby, J. (1969/2007). Przywiązanie. (rozdz. 14 i 15, s. 299-364). Warszawa: PWN. Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. PWN, rozdziały: 2, 4, 32, 33 Kmita G. (2013). Od zaciekawienia do zaangażowania. O rozwoju samoregulacji w interakcjach z rodzicami niemowląt urodzonych skrajnie wcześnie, przedwcześnie i o czasie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego - rozdziały 2 i 3 Kościelska, M. (1999). Psychologia kliniczna dziecka. W: J. Strelau (red), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 3. (s. 623-662).Gdańsk: GWP. Lubiewska, K. (2019). Przywiązanie. W kontekście wrażliwości rodzicielskiej, socjalizacji i wpływów kulturowych. Warszawa: PWN, rozdziały: 2, 3, 4 oraz Załącznik 2. Schier, K. (2005). Bez tchu i bez słowa. Więź psychiczna i regulacja emocji u osób chorych na astmę oskrzelową (rozdział 1, s. 15-50). Gdańsk: GWP. Schier, K. (red.)(2020). Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców. (rozdz. 10., str. 182 – 209). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Święcicka, M. (red.) (2018). W relacji. Studia z psychologii klinicznej dziecka 30 lat później. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat. Lektura dodatkowa: Allen, J. G., Fonagy, P., Bateman, A.W. (2014), Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (wybrane rozdziały). Duschinsky, R. (2020). Cornerstones of Attachment Research. Oxford University Press Erikson, E. (1963/1996). Dzieciństwo i społeczeństwo (rozdz. 7, s. 257-287). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Schier, K. (2019). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Trevarthen, C. (2007). Podstawy intersubiektywności niemowląt. W: G. Kmita (red.), Małe dziecko i jego rodzina. Z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej (s. 27–46). Warszawa: Wydawnictwo Emu. Ponadto wybrane teksty w języku angielskim zostaną udostępnione studentom jako lektura dodatkowa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.