Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaburzenia rozwoju dziecka. Cz. I. - perspektywa relacyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP302-01
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zaburzenia rozwoju dziecka. Cz. I. - perspektywa relacyjna
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia kliniczna dziecka i rodziny
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Założenia (opisowo):

Specjalizacja z psychologii klinicznej dziecka i rodziny; studenci IV i V roku innych specjalizacji

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład wprowadza w problematykę psychologii klinicznej dziecka jako dyscypliny teoretycznej i stosowanej. W toku wykładu zostaną przedstawione wybrane teorie rozwoju zaburzeń u dzieci i młodzieży. Punktem odniesienia będzie podejście relacyjne, uwzględniające mechanizmy rozwoju i zaburzeń w kontekście związków interpersonalnych oraz wewnątrzpsychicznych. Zostaną zaprezentowane dwa aktualne systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych – DSM-V oraz PDM. Obraz kliniczny zaburzeń będzie ilustrowany studiami klinicznymi dzieci i ich rodziców.

Pełny opis:
Efekty uczenia się:

Wiedza. Student:

– Posługuje się wiedzą na temat rozwoju w ujęciu różnych teorii

– Zna systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych w psychologii klinicznej dziecka

Postawy. Student:

– Poznaje trudności związane z diagnozą i opisem funkcjonowania dziecka, jego rodziców, jak też ich relacji

Umiejętności. Student:

– Potrafi dokonać porównania różnych teorii, które opisują rozwój i powstawanie zaburzeń dziecka w jego relacji z opiekunami

– Rozpoznaje zaburzenia rozwoju, wyjaśnia mechanizm zaburzenia, posługuje się wiedzą teoretyczną

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grażyna Kmita
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Wykład wprowadza studentów w problematykę psychologii klinicznej dziecka jako dyscypliny teoretycznej i stosowanej. W toku wykładu zostaną przedstawione wybrane teorie wyjaśniające mechanizmy patologizacji rozwoju i powstawania zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Naszym celem będzie próba lepszego zrozumienia funkcjonowania dzieci i młodzieży z problemami klinicznymi i ich rodzin. Punktem odniesienia będzie podejście relacyjne, kontekstualne, odwołujące się do złożonych zależności pomiędzy czynnikami natury biologicznej i środowiskowej, interpersonalnymi i intrapsychicznymi, w kontekście własnej aktywności podmiotu. Zostaną zaprezentowane różne systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych, ICD-10, DSM-5, PDM-2 oraz DC: 0-5. Materiał teoretyczny będzie ilustrowany studiami klinicznymi dzieci i ich rodziców.

Literatura:

Lektura obowiązkowa:

Białecka-Pikul, M. (2011). Psychopatologia rozwojowa jako dziedzina badań nad rozwojem atypowym. Psychologia Rozwojowa. 16(3), 15-25.

Bowlby, J. (1969/2007). Przywiązanie. (rozdz. 14 i 15, s. 299-364). Warszawa: PWN.

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. PWN, rozdziały: 2, 4, 32, 33

Kmita G. (2013). Od zaciekawienia do zaangażowania. O rozwoju samoregulacji w interakcjach z rodzicami niemowląt urodzonych skrajnie wcześnie, przedwcześnie i o czasie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego - rozdziały 2 i 3

Kościelska, M. (1999). Psychologia kliniczna dziecka. W: J. Strelau (red), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 3. (s. 623-662).Gdańsk: GWP.

Lubiewska, K. (2019). Przywiązanie. W kontekście wrażliwości rodzicielskiej, socjalizacji i wpływów kulturowych. Warszawa: PWN, rozdziały: 2, 3, 4 oraz Załącznik 2.

Schier, K. (2005). Bez tchu i bez słowa. Więź psychiczna i regulacja emocji u osób chorych na astmę oskrzelową (rozdział 1, s. 15-50). Gdańsk: GWP.

Schier, K. (red.)(2020). Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców. (rozdz. 10., str. 182 – 209). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Święcicka, M. (red.) (2018). W relacji. Studia z psychologii klinicznej dziecka 30 lat później. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.

Lektura dodatkowa:

Allen, J. G., Fonagy, P., Bateman, A.W. (2014), Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (wybrane rozdziały).

Duschinsky, R. (2020). Cornerstones of Attachment Research. Oxford University Press

Erikson, E. (1963/1996). Dzieciństwo i społeczeństwo (rozdz. 7, s. 257-287). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Schier, K. (2019). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Trevarthen, C. (2007). Podstawy intersubiektywności niemowląt. W: G. Kmita (red.), Małe dziecko i jego rodzina. Z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej (s. 27–46). Warszawa: Wydawnictwo Emu.

Ponadto wybrane teksty w języku angielskim zostaną udostępnione studentom jako lektura dodatkowa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Wykład wprowadza studentów w problematykę psychologii klinicznej dziecka jako dyscypliny teoretycznej i stosowanej. W toku wykładu zostaną przedstawione wybrane teorie wyjaśniające mechanizmy patologizacji rozwoju i powstawania zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Naszym celem będzie próba lepszego zrozumienia funkcjonowania dzieci i młodzieży z problemami klinicznymi i ich rodzin. Punktem odniesienia będzie podejście relacyjne, kontekstualne, odwołujące się do złożonych zależności pomiędzy czynnikami natury biologicznej i środowiskowej, interpersonalnymi i intrapsychicznymi, w kontekście własnej aktywności podmiotu. Zostaną zaprezentowane różne systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych, ICD-10, DSM-5, PDM-2 oraz DC: 0-5. Materiał teoretyczny będzie ilustrowany studiami klinicznymi dzieci i ich rodziców.

Literatura:

Lektura obowiązkowa:

Białecka-Pikul, M. (2011). Psychopatologia rozwojowa jako dziedzina badań nad rozwojem atypowym. Psychologia Rozwojowa. 16(3), 15-25.

Bowlby, J. (1969/2007). Przywiązanie. (rozdz. 14 i 15, s. 299-364). Warszawa: PWN.

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. PWN, rozdziały: 2, 4, 32, 33

Kmita G. (2013). Od zaciekawienia do zaangażowania. O rozwoju samoregulacji w interakcjach z rodzicami niemowląt urodzonych skrajnie wcześnie, przedwcześnie i o czasie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego - rozdziały 2 i 3

Kościelska, M. (1999). Psychologia kliniczna dziecka. W: J. Strelau (red), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 3. (s. 623-662).Gdańsk: GWP.

Lubiewska, K. (2019). Przywiązanie. W kontekście wrażliwości rodzicielskiej, socjalizacji i wpływów kulturowych. Warszawa: PWN, rozdziały: 2, 3, 4 oraz Załącznik 2.

Schier, K. (2005). Bez tchu i bez słowa. Więź psychiczna i regulacja emocji u osób chorych na astmę oskrzelową (rozdział 1, s. 15-50). Gdańsk: GWP.

Schier, K. (red.)(2020). Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców. (rozdz. 10., str. 182 – 209). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Święcicka, M. (red.) (2018). W relacji. Studia z psychologii klinicznej dziecka 30 lat później. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.

Lektura dodatkowa:

Allen, J. G., Fonagy, P., Bateman, A.W. (2014), Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (wybrane rozdziały).

Duschinsky, R. (2020). Cornerstones of Attachment Research. Oxford University Press

Erikson, E. (1963/1996). Dzieciństwo i społeczeństwo (rozdz. 7, s. 257-287). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Schier, K. (2019). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Trevarthen, C. (2007). Podstawy intersubiektywności niemowląt. W: G. Kmita (red.), Małe dziecko i jego rodzina. Z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej (s. 27–46). Warszawa: Wydawnictwo Emu.

Ponadto wybrane teksty w języku angielskim zostaną udostępnione studentom jako lektura dodatkowa.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)