Problemy kliniczne i pomoc psychologiczna dla małego dziecka i jego rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP302-04 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy kliniczne i pomoc psychologiczna dla małego dziecka i jego rodziny |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia kliniczna dziecka i rodziny |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Założenia (opisowo): | specjalizacja psychologia kliniczna dziecka i rodziny |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z sytuacją psychologiczną małych dzieci i ich rodzin z perspektywy rozwojowej i klinicznej. Zajęcia dotyczą problematyki rozwoju psychicznego dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym, najczęściej występujących w tym okresie trudności rozwojowych i problemów klinicznych, jak również różnych form pomocy psychologicznej dziecku i jego rodzinie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza- student: –- opisuje sytuację psychologiczną małego dziecka i jego rodziców w ujęciu rozwojowym i klinicznym - charakteryzuje i analizuje typowe problemy kliniczne dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym z różnych perspektyw teoretycznych (np. podejście interpersonalne, podejście interakcyjno - poznawcze) - wyjaśnia mechanizmy zaburzeń dziecka odwołując się do teorii psychopatologii - rozpoznaje etyczne problemy związane z diagnozą i pomocą psychologiczną dla małych dzieci i ich rodzin Umiejętności – student: - przygotowuje plan obserwacji niemowlęcia, dziecka w wieku poniemowlęcym oraz w wieku przedszkolnym - analizuje dane obserwacyjne zarejestrowane na wideo odwołując się do znanych mu teorii psychopatologii - przygotowuje plan rozmowy z rodzicami - przeprowadza analizę studium rodziny małego dziecka pod kątem planu pomocy psychologicznej (stawia hipotezy, planuje działania diagnostyczne i interwencyjne, planuje sposób oceny efektów działań) Postawy- student: - zachowuje krytycyzm do postawionych przez siebie hipotez interpretacyjnych - jest uwrażliwiony na potencjalne wyzwania etyczne w pracy psychologa z małym dzieckiem i jego rodziną -rozumie potrzebę współpracy interdyscyplinarnej i potrafi wymienić związane z nią korzyści dla rodziny objętej pomocą psychologiczną, ale też możliwe wyzwania etyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Kmita | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z sytuacją psychologiczną małych dzieci i ich rodzin z perspektywy rozwojowej i klinicznej. Zajęcia dotyczą problematyki rozwoju psychicznego dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym, najczęściej występujących w tym okresie trudności rozwojowych i problemów klinicznych, jak również różnych form pomocy psychologicznej dziecku i jego rodzinie. Program zajęć składa się z trzech części. W części pierwszej przedstawione zostaną podstawowe ramy teoretyczne, pozwalające na zrozumienie zarówno zmian rozwojowych jak i problemów klinicznych dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa w kontekście relacji z rodzicami. W części drugiej omówione zostaną najczęstsze problemy rozwojowe i kliniczne. Część trzecia poświęcona została zagadnieniom profilaktyki, wczesnej interwencji, poradnictwa i psychoterapii adresowanych do małych dzieci i ich rodzin, jak również roli współpracy interdyscyplinarnej. Zajęcia będą obejmowały analizę wielu przykładów klinicznych oraz różnego typu zadania praktyczne. |
|
Literatura: |
Zajęcia 1 i 2 Belsky, J., Pluess, M. (2009). Beyond diathesis stress: differential susceptibility to environmental influences. Psychological Bulletin, 135(6), 885–908. Sameroff, A.J. (2010). A unified theory of development: A dialectic integration of nature and nurture. Child Development, 81(1), 6-22. Zajęcia 3. Dragan, W. Ł. (2014). Temperament w pierwszym roku życia. Uwarunkowania genetyczne i środowiskowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar - rozdział 2 Rothbart, M.K. (2007).Temperament, development and personality. Current Directions in Psychological Science, 16(4), 207-212. Zajęcia 4. Kmita G., Kaczmarek T. (red). (2004). Wczesna interwencja. Miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka t. 2. Warszawa: EMU. - rozdział Diany Senator Mercer, J. (2011). Attachment theory and its vicissitudes: Toward an updated theory. Theory & Psychology, 21 (1),25-45. Zajęcia 5. Kmita G. (2013). Od zaciekawienia do zaangażowania. O rozwoju samoregulacji w interakcjach z rodzicami niemowląt urodzonych skrajnie wcześnie, przedwcześnie i o czasie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego - rozdział 2 Zajęcia 6. Stern, D.N. (2000). The Interpersonal World of the Infant. A View from Psychoanalysis and Developmental Psychology. With a New Introduction by the Author. New York: Basic Books. - fragmenty Kmita G. (red.). (2007). Małe dziecko i jego rodzina. Z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej. t. 5, Warszawa: Emu - rozdział Colwyna Trevarthena Zajęcia 7. Kmita G. (red.). (2007). Małe dziecko i jego rodzina. Z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej. t. 5, Warszawa: Emu - rozdział Joanny Hawthorne Kmita, G. (2011). Obserwacja interakcji niemowlę-rodzice. Rola mikroanalizy zachowania. W: M. Święcicka i M. Zalewska (red.), Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s.43-56), Warszawa: Paradygmat Kmita, G. (2013). Od zaciekawienia do zaangażowania. O rozwoju samoregulacji w interakcjach z rodzicami niemowląt urodzonych skrajnie wcześnie, przedwcześnie i o czasie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego - rozdział 3 Kmita, G (2018). Co analiza relacji w triadzie matka – ojciec – dziecko wnosi do rozumienia problemów dzieci zagrożonych zaburzeniami rozwoju i ich rodziców? W: M. Święcicka (red.). W relacji…, Warszawa: Paradygmat Zajęcia 8. Zero to Three (2022). Klasyfikacja Diagnostyczna DC:0-5. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Fundament Lieberman, A., Wieder, S., Fenichel, E. (2013). Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3. Opisy kliniczne dzieci oraz ich rodzin. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Fundament (wybrane rozdziały) Zajęcia 9. Kmita G. (red.). (2007). Małe dziecko i jego rodzina. Z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej. t. 5, Warszawa: Emu - rozdział Krystyny Szymańskiej Kmita G. (2013). Od zaciekawienia do zaangażowania. O rozwoju samoregulacji w interakcjach z rodzicami niemowląt urodzonych skrajnie wcześnie, przedwcześnie i o czasie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego - rozdział 4 Kmita &Kaczmarek (red.) (2004) - rozdział Kmity Zajęcia 10. Kmita G., Kaczmarek T. (red). (2004). Wczesna interwencja. Miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka t. 2. Warszawa: EMU. - rozdział Teresy Kaczmarek Zajęcia 11. Chevallier, C. (2012). Theory of mind and autism: Baron-Cohen et al.'s Sally-Anne Study. W: A.M.Slater & P.C. Quinn (red.), Developmental Psychology. Revisiting the Classic Studies (148-163), Sage. Happe, F., Frith, U. (2014). Annual Research Review: Towards a developmental neuroscience of atypical social cognition. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(6), 553–577. Zajęcia 12. 13. I 14. Kmita G. (red.). (2007). Małe dziecko i jego rodzina. Z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej. t. 5, Warszawa: Emu - rozdział Małgorzaty Dąbrowskiej Zeanah,Jr. Ch.H. (red.). (2019) Handbook of Infant Mental Health (wyd.4), New York: The Guilford Press. Rozdziały: 19, 22-23 (330-344, 373-406) DC:0-5 - fragmenty Zajęcia 15. Kmita, G. (2011). Psychoterapia i niemowlęta. W: L. Grzesiuk i H. Suszek (red.). Psychoterapia. Problemy Pacjentów. Podręcznik akademicki (s.339-360), Warszawa: Eneteia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.