Metody diagnozy dzieci – techniki swobodne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP302-07 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Metody diagnozy dzieci – techniki swobodne |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia kliniczna dziecka i rodziny |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Założenia (opisowo): | Zajęcia są obligatoryjne dla Studentów Specjalizacji- Psychologia Kliniczna Dziecka. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie metod swobodnych w pracy z dzieckiem i rodzicami oraz sposobów ich zastosowania. Analiza będzie dotyczyć źródeł informacji diagnostycznych o dziecku i jego rodzinie oraz form ich interpretacji. W toku zajęć przewiduje się studiowanie literatury oraz analizę materiału klinicznego. Ramy teoretyczne dla przestawianych zagadnień stanowią nurty akcentujące znaczenie relacji dla prawidłowego rozwoju dziecka. |
Efekty uczenia się: |
- Student potrafi określić, na czym polega specyfika pracy z dzieckiem - potrafi wykorzystać rozmowę i wywiad do analizy sytuacji psychologicznej dziecka, sytuacji rodziny, określenia specyfiki reprezentacji dziecka u rodzica - zna konstrukcję, ograniczenia i zastosowania testów (Rysunek rodziny, Scenotest, CAT- H, CAT-A; TZN, Rottera) - zachowuje krytycyzm do uzyskanych danych - zdaje sobie sprawę z ograniczeń interpretacji - widzi związek między rzetelnością diagnozy a wiedzą psychologiczną |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Radoszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie różnych metod swobodnych w pracy diagnostycznej z dzieckiem i rodzicami oraz sposobów ich zastosowania. Analiza będzie dotyczyć źródeł informacji diagnostycznych o dziecku i jego rodzinie oraz form ich interpretacji. W toku zajęć przewiduje się studiowanie literatury oraz analizę materiału klinicznego. Ramy teoretyczne dla przestawianych zagadnień stanowią nurty akcentujące znaczenie relacji dla prawidłowego rozwoju dziecka. |
|
Literatura: |
"Bellak, L., Bellak, S. (1988). Test Apercepcji dla Dzieci (CAT). Podręcznik. Część I. Warszawa: PTP. Bellak, L., Hurvich, M. S. (1988). Test Apercepcji Dla Dzieci (CAT). Podręcznik. cz. II. Warszawa: PTP. Czownicka, A., Zalewska, M. (1988). O obserwacji psychologicznej dziecka – zasady wnioskowania diagnostycznego. W: M. Kościelska (red.), Studia z psychologii klinicznej dziecka (s. 33-48). Warszawa: WSiP. Frydrychowicz, A. (1996). Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa: CMPPP. Jaworowska, A., Matczak, A. (2008) RISB - Test Niedokończonych Zdań Rottera. Warszawa: Practest. Radoszewska, J. (2002). Test Apercepcji dla Dzieci ( CAT – A) jako metoda diagnozy poczucia tożsamości. W: J. Rola, M. Zalewska (red.), Wybrane problemy z psychologii klinicznej dziecka (s. 108 –120). Warszawa: Wydawnictwa Akademii Pedagogiki Specjalnej. Schier, K., Wąs, M. (2011). Diagnoza funkcjonowania psychicznego dzieci przy użyciu metod projekcyjnych. W: M. Święcicka (red.). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 79-96). Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT. von Staabs, G. ( 2007). Scenotest. Metoda diagnostyczna i terapeutyczna. Warszawa: PTP. Winnicott, D. (2011). Zabawa a rzeczywistość. Gdańsk: Wydawnictwo Imago. " |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie różnych metod swobodnych w pracy diagnostycznej z dzieckiem i rodzicami oraz sposobów ich zastosowania. Analiza będzie dotyczyć źródeł informacji diagnostycznych o dziecku i jego rodzinie oraz form ich interpretacji. W toku zajęć przewiduje się studiowanie literatury oraz analizę materiału klinicznego. Ramy teoretyczne dla przestawianych zagadnień stanowią nurty akcentujące znaczenie relacji dla prawidłowego rozwoju dziecka. |
|
Literatura: |
"Bellak, L., Bellak, S. (1988). Test Apercepcji dla Dzieci (CAT). Podręcznik. Część I. Warszawa: PTP. Bellak, L., Hurvich, M. S. (1988). Test Apercepcji Dla Dzieci (CAT). Podręcznik. cz. II. Warszawa: PTP. Czownicka, A., Zalewska, M. (1988). O obserwacji psychologicznej dziecka – zasady wnioskowania diagnostycznego. W: M. Kościelska (red.), Studia z psychologii klinicznej dziecka (s. 33-48). Warszawa: WSiP. Frydrychowicz, A. (1996). Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa: CMPPP. Jaworowska, A., Matczak, A. (2008) RISB - Test Niedokończonych Zdań Rottera. Warszawa: Practest. Radoszewska, J. (2002). Test Apercepcji dla Dzieci ( CAT – A) jako metoda diagnozy poczucia tożsamości. W: J. Rola, M. Zalewska (red.), Wybrane problemy z psychologii klinicznej dziecka (s. 108 –120). Warszawa: Wydawnictwa Akademii Pedagogiki Specjalnej. Schier, K., Wąs, M. (2011). Diagnoza funkcjonowania psychicznego dzieci przy użyciu metod projekcyjnych. W: M. Święcicka (red.). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 79-96). Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT. von Staabs, G. ( 2007). Scenotest. Metoda diagnostyczna i terapeutyczna. Warszawa: PTP. Winnicott, D. (2011). Zabawa a rzeczywistość. Gdańsk: Wydawnictwo Imago. " |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.