Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody diagnozy dzieci – techniki swobodne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP302-07
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody diagnozy dzieci – techniki swobodne
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia kliniczna dziecka i rodziny
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Założenia (opisowo):

Zajęcia są obligatoryjne dla Studentów Specjalizacji- Psychologia Kliniczna Dziecka.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie metod swobodnych w pracy z dzieckiem i rodzicami oraz sposobów ich zastosowania. Analiza będzie dotyczyć źródeł informacji diagnostycznych o dziecku i jego rodzinie oraz form ich interpretacji. W toku zajęć przewiduje się studiowanie literatury oraz analizę materiału klinicznego. Ramy teoretyczne dla przestawianych zagadnień stanowią nurty akcentujące znaczenie relacji dla prawidłowego rozwoju dziecka.

Efekty uczenia się:

- Student potrafi określić, na czym polega specyfika pracy z dzieckiem

- potrafi wykorzystać rozmowę i wywiad do analizy sytuacji psychologicznej dziecka, sytuacji rodziny, określenia specyfiki reprezentacji dziecka u rodzica

- zna konstrukcję, ograniczenia i zastosowania testów (Rysunek rodziny, Scenotest, CAT- H, CAT-A; TZN, Rottera)

- zachowuje krytycyzm do uzyskanych danych

- zdaje sobie sprawę z ograniczeń interpretacji

- widzi związek między rzetelnością diagnozy a wiedzą psychologiczną

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Radoszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem zajęć jest przedstawienie różnych metod swobodnych w pracy diagnostycznej z dzieckiem i rodzicami oraz sposobów ich zastosowania. Analiza będzie dotyczyć źródeł informacji diagnostycznych o dziecku i jego rodzinie oraz form ich interpretacji. W toku zajęć przewiduje się studiowanie literatury oraz analizę materiału klinicznego. Ramy teoretyczne dla przestawianych zagadnień stanowią nurty akcentujące znaczenie relacji dla prawidłowego rozwoju dziecka.

Literatura:

"Bellak, L., Bellak, S. (1988). Test Apercepcji dla Dzieci (CAT). Podręcznik. Część I. Warszawa: PTP.

Bellak, L., Hurvich, M. S. (1988). Test Apercepcji Dla Dzieci (CAT). Podręcznik. cz. II. Warszawa: PTP.

Czownicka, A., Zalewska, M. (1988). O obserwacji psychologicznej dziecka – zasady wnioskowania diagnostycznego. W: M. Kościelska (red.), Studia z psychologii klinicznej dziecka (s. 33-48). Warszawa: WSiP.

Frydrychowicz, A. (1996). Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa: CMPPP.

Jaworowska, A., Matczak, A. (2008) RISB - Test Niedokończonych Zdań Rottera. Warszawa: Practest.

Radoszewska, J. (2002). Test Apercepcji dla Dzieci ( CAT – A) jako metoda diagnozy poczucia tożsamości. W: J. Rola, M. Zalewska (red.), Wybrane problemy z psychologii klinicznej dziecka (s. 108 –120). Warszawa: Wydawnictwa Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Schier, K., Wąs, M. (2011). Diagnoza funkcjonowania psychicznego dzieci przy użyciu metod projekcyjnych. W: M. Święcicka (red.). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 79-96). Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT.

von Staabs, G. ( 2007). Scenotest. Metoda diagnostyczna i terapeutyczna. Warszawa: PTP.

Winnicott, D. (2011). Zabawa a rzeczywistość. Gdańsk: Wydawnictwo Imago.

"

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)