University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Child abuse in family

General data

Course ID: 2500-PL-PS-SP302-19
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Child abuse in family
Name in Polish: Problematyka krzywdzenia dziecka w rodzinie
Organizational unit: Faculty of Psychology
Course groups: (in Polish) Psychologia kliniczna dziecka i rodziny
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites (description):

(in Polish) Kryteria naboru:

Zajęcia otwarte dla studentów psychologii, pierwszeństwo dla studentów specjalizacji

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest uwrażliwienie na zjawisko krzywdzenia dziecka w rodzinie i zapoznanie studentów z wiedzą na temat przemocy w rodzinie, obejmującą zagadnienia rozpowszechnienia i rodzajów przemocy, bieżących i długoterminowych skutków medycznych i psychologicznych, mechanizmów przemocy w rodzinie, identyfikacji rodzin, w których ma miejsce przemoc oraz dzieci – ofiar przemocy w rodzinie, jak również rodzajów interwencji psychologicznych i ich skuteczności.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza i zrozumienie. Student:

- Definiuje i dyskutuje pojęcie przemocy w rodzinie

- Wymienia rodzaje przemocy, typy sprawców, czynniki ryzyka stosowania przemocy w rodzinie, przejawy doznawania przemocy przez dziecko

- Wymienia i omawia poszczególne fazy cyklu przemocy w rodzinie oraz cechy i reguły funkcjonowania rodzin, w których ma miejsce przemoc (w tym omawia specyfikę funkcjonowania rodzin kazirodczych)

- Wymienia możliwe konsekwencje doświadczania przemocy w rodzinie

- Opisuje podstawowe założenia interwencji kryzysowej i terapii osób po doświadczeniu przemocy w rodzinie

Postawy. Student:

- Dostrzega problem społeczny, jakim jest przemoc w rodzinie oraz dyskutuje potrzebę psychologicznej pomocy ofiarom przemocy w rodzinie

Umiejętności. Student:

- Identyfikuje przejawy przemocy wobec dziecka i specyficzne cechy rodzin, w których ma miejsce przemoc

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Małgorzata Dragan
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Full description:

Child abuse in the family.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa - pozycje ogólne:

Beisert, M. (2004). Kazirodztwo. Rodzice w roli sprawców. Warszawa: Scholar.

Berent, D., Florkowski, A., Gałecki, P. (2012). Przeniesiony zespół Münchausena. Dziecko Krzywdzone, 2, 95-103.

Bilska, E., Bulenda, T., Pospiszyl, I. (1999). Razem przeciw przemocy. Warszawa: „Żak”.

Dragan, M., Hardt, J. (2009). Negatywne doświadczenia z okresu dzieciństwa i zapobieganie ich skutkom. W: J. Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (red.) Konsekwencje psychiczne traumy: uwarunkowania i terapia. Warszawa: Scholar.

Herman, J. L. (2002). Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: GWP.

Herzberger, S. (2002). Przemoc domowa. Perspektywa psychologii społecznej. Warszawa: PARPA.

Iwaniec, D., Szmagalski, J. (2005). Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie. Warszawa: Wydawnictwa UW.

Manassis, K. (2015). Opracowanie przypadku w terapii dzieci i młodzieży. Kraków: Wyd. UJ.

+ literatura do poszczególnych zajęć

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)