Child abuse in family
General data
Course ID: | 2500-PL-PS-SP302-19 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Child abuse in family |
Name in Polish: | Problematyka krzywdzenia dziecka w rodzinie |
Organizational unit: | Faculty of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Psychologia kliniczna dziecka i rodziny |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Prerequisites (description): | (in Polish) Kryteria naboru: Zajęcia otwarte dla studentów psychologii, pierwszeństwo dla studentów specjalizacji |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest uwrażliwienie na zjawisko krzywdzenia dziecka w rodzinie i zapoznanie studentów z wiedzą na temat przemocy w rodzinie, obejmującą zagadnienia rozpowszechnienia i rodzajów przemocy, bieżących i długoterminowych skutków medycznych i psychologicznych, mechanizmów przemocy w rodzinie, identyfikacji rodzin, w których ma miejsce przemoc oraz dzieci – ofiar przemocy w rodzinie, jak również rodzajów interwencji psychologicznych i ich skuteczności. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza i zrozumienie. Student: - Definiuje i dyskutuje pojęcie przemocy w rodzinie - Wymienia rodzaje przemocy, typy sprawców, czynniki ryzyka stosowania przemocy w rodzinie, przejawy doznawania przemocy przez dziecko - Wymienia i omawia poszczególne fazy cyklu przemocy w rodzinie oraz cechy i reguły funkcjonowania rodzin, w których ma miejsce przemoc (w tym omawia specyfikę funkcjonowania rodzin kazirodczych) - Wymienia możliwe konsekwencje doświadczania przemocy w rodzinie - Opisuje podstawowe założenia interwencji kryzysowej i terapii osób po doświadczeniu przemocy w rodzinie Postawy. Student: - Dostrzega problem społeczny, jakim jest przemoc w rodzinie oraz dyskutuje potrzebę psychologicznej pomocy ofiarom przemocy w rodzinie Umiejętności. Student: - Identyfikuje przejawy przemocy wobec dziecka i specyficzne cechy rodzin, w których ma miejsce przemoc |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SEM
|
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Małgorzata Dragan | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Full description: |
Child abuse in the family. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa - pozycje ogólne: Beisert, M. (2004). Kazirodztwo. Rodzice w roli sprawców. Warszawa: Scholar. Berent, D., Florkowski, A., Gałecki, P. (2012). Przeniesiony zespół Münchausena. Dziecko Krzywdzone, 2, 95-103. Bilska, E., Bulenda, T., Pospiszyl, I. (1999). Razem przeciw przemocy. Warszawa: „Żak”. Dragan, M., Hardt, J. (2009). Negatywne doświadczenia z okresu dzieciństwa i zapobieganie ich skutkom. W: J. Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (red.) Konsekwencje psychiczne traumy: uwarunkowania i terapia. Warszawa: Scholar. Herman, J. L. (2002). Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: GWP. Herzberger, S. (2002). Przemoc domowa. Perspektywa psychologii społecznej. Warszawa: PARPA. Iwaniec, D., Szmagalski, J. (2005). Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie. Warszawa: Wydawnictwa UW. Manassis, K. (2015). Opracowanie przypadku w terapii dzieci i młodzieży. Kraków: Wyd. UJ. + literatura do poszczególnych zajęć |
Copyright by University of Warsaw.