Problematyka krzywdzenia dziecka w rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP302-19 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Problematyka krzywdzenia dziecka w rodzinie |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia kliniczna dziecka i rodziny |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Kryteria naboru: Zajęcia otwarte dla studentów psychologii, pierwszeństwo dla studentów specjalizacji |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uwrażliwienie na zjawisko krzywdzenia dziecka w rodzinie i zapoznanie studentów z wiedzą na temat przemocy w rodzinie, obejmującą zagadnienia rozpowszechnienia i rodzajów przemocy, bieżących i długoterminowych skutków medycznych i psychologicznych, mechanizmów przemocy w rodzinie, identyfikacji rodzin, w których ma miejsce przemoc oraz dzieci – ofiar przemocy w rodzinie, jak również rodzajów interwencji psychologicznych i ich skuteczności. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza i zrozumienie. Student: - Definiuje i dyskutuje pojęcie przemocy w rodzinie - Wymienia rodzaje przemocy, typy sprawców, czynniki ryzyka stosowania przemocy w rodzinie, przejawy doznawania przemocy przez dziecko - Wymienia i omawia poszczególne fazy cyklu przemocy w rodzinie oraz cechy i reguły funkcjonowania rodzin, w których ma miejsce przemoc (w tym omawia specyfikę funkcjonowania rodzin kazirodczych) - Wymienia możliwe konsekwencje doświadczania przemocy w rodzinie - Opisuje podstawowe założenia interwencji kryzysowej i terapii osób po doświadczeniu przemocy w rodzinie Postawy. Student: - Dostrzega problem społeczny, jakim jest przemoc w rodzinie oraz dyskutuje potrzebę psychologicznej pomocy ofiarom przemocy w rodzinie Umiejętności. Student: - Identyfikuje przejawy przemocy wobec dziecka i specyficzne cechy rodzin, w których ma miejsce przemoc |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Dragan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest uwrażliwienie na zjawisko krzywdzenia dziecka w rodzinie i zapoznanie studentów z wiedzą na temat przemocy w rodzinie, obejmującą zagadnienia rozpowszechnienia i rodzajów przemocy, bieżących i długoterminowych skutków medycznych i psychologicznych, mechanizmów przemocy w rodzinie, identyfikacji rodzin, w których ma miejsce przemoc oraz dzieci – ofiar przemocy w rodzinie, jak również rodzajów interwencji psychologicznych i ich skuteczności. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa - pozycje ogólne: Beisert, M. (2004). Kazirodztwo. Rodzice w roli sprawców. Warszawa: Scholar. Berent, D., Florkowski, A., Gałecki, P. (2012). Przeniesiony zespół Münchausena. Dziecko Krzywdzone, 2, 95-103. Bilska, E., Bulenda, T., Pospiszyl, I. (1999). Razem przeciw przemocy. Warszawa: „Żak”. Dragan, M., Hardt, J. (2009). Negatywne doświadczenia z okresu dzieciństwa i zapobieganie ich skutkom. W: J. Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (red.) Konsekwencje psychiczne traumy: uwarunkowania i terapia. Warszawa: Scholar. Herman, J. L. (2002). Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: GWP. Herzberger, S. (2002). Przemoc domowa. Perspektywa psychologii społecznej. Warszawa: PARPA. Iwaniec, D., Szmagalski, J. (2005). Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie. Warszawa: Wydawnictwa UW. Manassis, K. (2015). Opracowanie przypadku w terapii dzieci i młodzieży. Kraków: Wyd. UJ. + literatura do poszczególnych zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.