Przychodzi psycholog do lekarza… Jak psychologia może wspomóc komunikację w medycynie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP302-22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Przychodzi psycholog do lekarza… Jak psychologia może wspomóc komunikację w medycynie |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia kliniczna dziecka i rodziny |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Kryteria wejścia: Przede wszystkim studenci ze specjalizacji Psychologia kliniczna dziecka i rodziny oraz Neuropsychologia kliniczna (liczą się ECTS do specjalizacji). Na wolne miejsca studenci ze specjalizacji Psychologia zdrowia, w dalszej kolejności także inni studenci dwóch ostatnich lat. |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć przygotowane zostaną aranżacje sytuacji komunikacyjnych (scenki pacjent – lekarz – inny personel medyczny), które następnie będą wykorzystane będą podczas zajęć z komunikacji medycznej na pierwszym roku zajęć Wydziału Lekarskiego UW |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (student wie/zna): Student umie dostrzec specyfikę kontaktu w relacjach pacjent - lekarz i zróżnicowanie perspektywy uczestników relacji. Dostrzega potrzeby komunikacyjne pacjentów oraz trudności doświadczane w komunikacji przez lekarzy i inny personel medyczny. Umiejętności (student umie): Student potrafi rozpoznać i interpretować uwarunkowania osobowościowe, środowiskowe i sytuacyjne, związane z choroba i poszukiwaniem pomocy medycznej. Student potrafi rozpoznać trudności w komunikacji pacjent – lekarz – inny personel medyczny i zaplanować metody wspomagania komunikacji. Student potrafi uczestniczyć w symulacjach sytuacji komunikacyjnych oraz przekazać informację zwrotną. Kompetencje społeczne (student potrafi): Student nie przyjmuje postawy oceniającej. Student jest świadomy różnorodności postaw, celów i wartości ujawnianych w sytuacji choroby i relacjach pomiędzy pacjentami i personelem medycznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Maryniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć będziemy przygotowywać scenki symulacyjne, dotyczące różnych sytuacji w kontakcie pacjent – lekarz – inny personel medyczny. Scenariusze te posłużą do zajęć dla studentów pierwszego roku Wydziału Lekarskiego UW. Studenci psychologii będą pełnić rolę „pacjentów”, zgodnie z ustalonymi scenariuszami, dla studentów Wydz. Lekarskiego. Następnie wspólnie będą dyskutowane doświadczenia z poszczególnych sytuacji. Na zajęcia szczególnie zapraszamy studentów mających predyspozycje sceniczne, gotowych „wcielać się” w różne postacie. |
|
Literatura: |
A.Mastalerz–Migas, A.Jankowska, J.Barański „Komunikowanie się lekarza i pacjenta w medycynie rodzinnej”, Wrocław 2021. M.Nowina-Konopka, W.Feleszko, Ł.Małecki (red.) „Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy”, Kraków 2018. A. Maryniak. „Pediatryczny medyczny stres traumatyczny u rodziców”. W: Trudności rodzicielstwa. Red. M.Święcicka, A.Maryniak, Warszawa, 2015. s.61-71. A.Bielawska, A.Rojczyk „Matki noworodków z wrodzonymi wadami serca: co wiedzą? co czują? czego oczekują?” W: Trudności rodzicielstwa. Red. M.Święcicka, A.Maryniak, Warszawa, 2015, s.83-92. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć będziemy przygotowywać scenki symulacyjne, dotyczące różnych sytuacji w kontakcie pacjent – lekarz – inny personel medyczny. Scenariusze te posłużą do zajęć dla studentów pierwszego roku Wydziału Lekarskiego UW. Studenci psychologii będą pełnić rolę „pacjentów”, zgodnie z ustalonymi scenariuszami, dla studentów Wydz. Lekarskiego. Następnie wspólnie będą dyskutowane doświadczenia z poszczególnych sytuacji. Na zajęcia szczególnie zapraszamy studentów mających predyspozycje sceniczne, gotowych „wcielać się” w różne postacie. |
|
Literatura: |
A.Mastalerz–Migas, A.Jankowska, J.Barański „Komunikowanie się lekarza i pacjenta w medycynie rodzinnej”, Wrocław 2021. M.Nowina-Konopka, W.Feleszko, Ł.Małecki (red.) „Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy”, Kraków 2018. A. Maryniak. „Pediatryczny medyczny stres traumatyczny u rodziców”. W: Trudności rodzicielstwa. Red. M.Święcicka, A.Maryniak, Warszawa, 2015. s.61-71. A.Bielawska, A.Rojczyk „Matki noworodków z wrodzonymi wadami serca: co wiedzą? co czują? czego oczekują?” W: Trudności rodzicielstwa. Red. M.Święcicka, A.Maryniak, Warszawa, 2015, s.83-92. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.