Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przychodzi psycholog do lekarza… Jak psychologia może wspomóc komunikację w medycynie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP302-22
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przychodzi psycholog do lekarza… Jak psychologia może wspomóc komunikację w medycynie
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia kliniczna dziecka i rodziny
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Kryteria wejścia:

Przede wszystkim studenci ze specjalizacji Psychologia kliniczna dziecka i rodziny oraz Neuropsychologia kliniczna (liczą się ECTS do specjalizacji). Na wolne miejsca studenci ze specjalizacji Psychologia zdrowia, w dalszej kolejności także inni studenci dwóch ostatnich lat.

Skrócony opis:

W ramach zajęć przygotowane zostaną aranżacje sytuacji komunikacyjnych (scenki pacjent – lekarz – inny personel medyczny), które następnie będą wykorzystane będą podczas zajęć z komunikacji medycznej na pierwszym roku zajęć Wydziału Lekarskiego UW

Efekty uczenia się:

Wiedza (student wie/zna):

Student umie dostrzec specyfikę kontaktu w relacjach pacjent - lekarz i zróżnicowanie perspektywy uczestników relacji. Dostrzega potrzeby komunikacyjne pacjentów oraz trudności doświadczane w komunikacji przez lekarzy i inny personel medyczny.

Umiejętności (student umie):

Student potrafi rozpoznać i interpretować uwarunkowania osobowościowe, środowiskowe i sytuacyjne, związane z choroba i poszukiwaniem pomocy medycznej. Student potrafi rozpoznać trudności w komunikacji pacjent – lekarz – inny personel medyczny i zaplanować metody wspomagania komunikacji.

Student potrafi uczestniczyć w symulacjach sytuacji komunikacyjnych oraz przekazać informację zwrotną.

Kompetencje społeczne (student potrafi):

Student nie przyjmuje postawy oceniającej. Student jest świadomy różnorodności postaw, celów i wartości ujawnianych w sytuacji choroby i relacjach pomiędzy pacjentami i personelem medycznym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Maryniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

W ramach zajęć będziemy przygotowywać scenki symulacyjne, dotyczące różnych sytuacji w kontakcie pacjent – lekarz – inny personel medyczny. Scenariusze te posłużą do zajęć dla studentów pierwszego roku Wydziału Lekarskiego UW. Studenci psychologii będą pełnić rolę „pacjentów”, zgodnie z ustalonymi scenariuszami, dla studentów Wydz. Lekarskiego. Następnie wspólnie będą dyskutowane doświadczenia z poszczególnych sytuacji.

Na zajęcia szczególnie zapraszamy studentów mających predyspozycje sceniczne, gotowych „wcielać się” w różne postacie.

Literatura:

A.Mastalerz–Migas, A.Jankowska, J.Barański „Komunikowanie się lekarza i pacjenta w medycynie rodzinnej”, Wrocław 2021.

M.Nowina-Konopka, W.Feleszko, Ł.Małecki (red.) „Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy”, Kraków 2018.

A. Maryniak. „Pediatryczny medyczny stres traumatyczny u rodziców”. W: Trudności rodzicielstwa. Red. M.Święcicka, A.Maryniak, Warszawa, 2015. s.61-71.

A.Bielawska, A.Rojczyk „Matki noworodków z wrodzonymi wadami serca: co wiedzą? co czują? czego oczekują?” W: Trudności rodzicielstwa. Red. M.Święcicka, A.Maryniak, Warszawa, 2015, s.83-92.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

W ramach zajęć będziemy przygotowywać scenki symulacyjne, dotyczące różnych sytuacji w kontakcie pacjent – lekarz – inny personel medyczny. Scenariusze te posłużą do zajęć dla studentów pierwszego roku Wydziału Lekarskiego UW. Studenci psychologii będą pełnić rolę „pacjentów”, zgodnie z ustalonymi scenariuszami, dla studentów Wydz. Lekarskiego. Następnie wspólnie będą dyskutowane doświadczenia z poszczególnych sytuacji.

Na zajęcia szczególnie zapraszamy studentów mających predyspozycje sceniczne, gotowych „wcielać się” w różne postacie.

Literatura:

A.Mastalerz–Migas, A.Jankowska, J.Barański „Komunikowanie się lekarza i pacjenta w medycynie rodzinnej”, Wrocław 2021.

M.Nowina-Konopka, W.Feleszko, Ł.Małecki (red.) „Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy”, Kraków 2018.

A. Maryniak. „Pediatryczny medyczny stres traumatyczny u rodziców”. W: Trudności rodzicielstwa. Red. M.Święcicka, A.Maryniak, Warszawa, 2015. s.61-71.

A.Bielawska, A.Rojczyk „Matki noworodków z wrodzonymi wadami serca: co wiedzą? co czują? czego oczekują?” W: Trudności rodzicielstwa. Red. M.Święcicka, A.Maryniak, Warszawa, 2015, s.83-92.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)