Psychologia penitencjarna - ćwiczenia (dla studiów wieczorowych)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP304-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia penitencjarna - ćwiczenia (dla studiów wieczorowych) |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia sądowa |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia obligatoryjne dla studentów specjalizacji z psychologii sądowej, a więc po 3 roku studiów. |
Skrócony opis: |
Prowadzący zajęcia - psycholog penitencjarny omawia z uczestnikami różne praktyczne aspekty swej pracy. W miarę możliwości uczestnicy odwiedzają więzienie. |
Efekty uczenia się: |
Nabycie wiedzy o specyfice funkcjonowania zakładu penitencjarnego, układach społecznych między więźniami, o podkulturze przestępczej i jej wpływie na życie codzienne w zakładzie penitencjarnym i przebieg resocjalizacji. Umiejętność zaplanowania badania diagnostycznego więźnia. Umiejętność przeprowadzenia rozmowy z więźniem o jego problemach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Michałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest poznanie problemów psychologicznych związanych z funkcjonowaniem człowieka w warunkach izolacji więziennej i zadań psychologa penitencjarnego. Treścią zajęć są następujące zagadnienia: - cele kary pozbawienia wolności - społeczność więzienia, przyczyny napięć i konfliktów - więzienie jako instytucja sprzyjająca przemocy (totalitaryzm instytucji, izolacja i związane z nią ograniczenia, przeludnienie, bezczynność i nuda, cechy osobowe więźniów, wzorce zachowania przestępnego, cechy osobowe personelu) - psychologiczne bariery resocjalizacji (rola mechanizmów obronnych, poczucie winy, poczucie krzywdy) - pojęcie sytuacji trudnej i sposoby radzenia sobie przez więźniów z opresją wiezienną - agresja i autoagresja więźniów (uwarunkowania, funkcje) - profilaktyka autoagresji i postępowanie z więźniami autoagresywnymi (charakterystyka więźniów autoagresywnych, samobójstwa więźniów) - zaburzenia reaktywne więźniów (uwarunkowania, obraz kliniczny) - negatywne przejawy podkultury więziennej - zagrożenie wyuczoną bezradnością i prizonizacją - kompetencje psychologa penitencjarnego - cel i zakres diagnozy psychologiczno – penitencjarnej (orzeczenie psychologiczno – penitencjarne, opinia psychologiczna) - indywidualne programy resocjalizacyjne i terapeutyczne - doradzanie psychologiczne w różnego rodzaju sprawach (tworzenia relacji interpersonalnych, higieny psychicznej, planów życiowych itd.) - doradzanie personelowi więziennemu w sprawie postepowania z więźniami - problemy etyczne w pracy psychologa więziennego W ramach ćwiczeń zostanie zorganizowana wizyta w zakładzie penitencjarnym na terenie Warszawy. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Ciosek M. (2001). Psychologia sądowa i penitencjarna. Wydawnictwa Prawnicze PWN Warszawa. 2. Gordon, M. (2010). Psychologiczne bariery resocjalizacji. W: Wiedza – doświadczenie – praktyka. Interdyscyplinarne spojrzenie na problemy społeczne. M. Marczuk, B. Pastwa – Wojciechowska, M. Błażek. (red). Wyd. Impuls Kraków. 3. Górski J. (1984). Podkultura więzienna a problem resocjalizacji skazanych W: Hołyst B. (red.) Problemy współczesnej penitencjarystyki w Polsce. WP Warszawa. 4. Machel H. (2003). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Wyd. ARCHE Gdańsk. 5. Machel, H. (2006). Sens i bezsens resocjalizacji. Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków. 6. Machel, H., (red), (2006), Wykonywanie kary pozbawienia wolności w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Literatura uzupełniająca 1. Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak, W., Toeplitz – Winiewska, M. (2008). Etyka zawodu psychologa. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa. 2. Bulenda, T., Musidłowski, R.(red). (2003). System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce. Instytut Spraw Publicznych Warszawa. 3. Frączek A., Zumkley H. (red. (1993). Socjalizacja a agresja. Wyd. IP PAN i WSPS Warszawa. 4. Gardocka, T. (red). (2006). Kary długoterminowe. Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Handlu i Prawa Warszawa. 5. Gordon, M. (2009). Ciemna strona kobiety – wybrane aspekty kryminologiczne i psychologiczne przestępczości kobiet. W: Chybicka, A., Pastwa – Wojciechowska, B. (red). Kobiecość w obliczu zmian. IMPULS Kraków. 6. Kosewski M. (1985). Ludzie w sytuacji pokusy i upokorzenia. WP Warszawa. 7. Kuć, M. (red) (2008). Kryminologiczne i penitencjarne aspekty wykonywania kary pozbawienia wolności. Towarzystwo Naukowe KUL Lublin. 8. Marczuk, M. (red). (2009). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce. IMPULS Kraków. 9. Porowski, M. (2004). Zarys myśli penitencjarnej w okresie ostatniego stulecia. W: M. Gordon (red). Więzienie Mokotowskie, historia i teraźniejszość. Wyd. Drukarnia nr 1 Warszawa. 10. Szaszkiewicz M. (1997). Tajemnice grypserki. Wyd. Instytutu Ekspertyz Sądowych Kraków. 11. Szymanowska A. (2003). Więzienie i co dalej. Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 12. Zimbardo P. G. (2008). Efekt Lucyfera. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa. 13. Przegląd Więziennictwa Polskiego. Kwartalnik poświęcony zagadnieniom kryminalnym i penitencjarnym. Wyd. Centralny Zarząd Służby więziennej Ministerstwa Sprawiedliwości. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.