Psychologia w resocjalizacji nieletnich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP304-09 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia w resocjalizacji nieletnich |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia sądowa |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Kryteria naboru - specjalizacja 304 - lata studiów IV-V - kolejność zapisów |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Kurs jest wprowadzeniem do problematyki resocjalizacji nieletnich i młodocianych sprawców przestępstw. Uczestnicy zajęć zapoznają się z praktycznym zastosowaniem psychologii w oddziaływaniach resocjalizacyjno-wychowawczych i profilaktycznych, stosowanych wobec nieletnich w środowisku wolnościowym oraz w placówkach wychowawczych i resocjalizacyjnych. Zapoznają się także ze specyfiką funkcjonowania instytucji pomocowych i wychowawczych dla młodzieży niedostosowanej społecznie. Uczestnicy zajęć opracowują diagnozę psychologiczną wychowanki Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego oraz prowadzą zajęcia z grupą wychowanek placówki. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: • zna specyfikę funkcjonowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych dla młodzieży niedostosowanej społecznie, • posiada wiedzę na temat trudności w funkcjonowaniu w obszarze psychologicznym wychowanków placówek, • posiada pogłębioną wiedzę o powiązaniach miedzy psychologią a pedagogiką resocjalizacyjną, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla tychże dziedzin naukowych. Umiejętności. Student: • potrafi zastosować w praktyce umiejętności psychologiczne w procesie diagnozy psychologicznej osoby nieletniej, • umie zaplanować i przeprowadzić zajęcia psychoedukacyjne z grupą wychowanków placówki wychowawczej / resocjalizacyjnej. Kompetencje społeczne. Student: • jest świadomy różnorodności procesów motywacyjnych i uwarunkowań psychospołecznych zachowań nieletnich niedostosowanych społecznie i popełniających czyny zabronione oraz potrafi je analizować w poszanowaniu godności drugiego człowieka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kruszyńska-Wochna | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kruszyńska-Wochna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: | ||
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami zastosowania psychologii w oddziaływaniach profilaktycznych, wychowawczych i resocjalizacyjnych wobec osób nieletnich. Nakład pracy studenta: 30 godzin kontaktowych 60 godzin - praca własna studenta: - przygotowanie się do zajęć – 20 godzin - przygotowanie pracy zaliczeniowej – 25 godzin - przygotowanie zajęć psychoedukacyjnych dla wychowanek – 15 godzin Liczba godzin ogółem – 90 |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wybrane rozdziały): 1. Greve, W. (2001). Imprisonment of Juveniles and Adolescents: Deficits and Demands for Developmental Research. W: Applied Developmental Science, 5 (1), 21–36. 2. Konopczyński, M. (2008). Metody twórczej resocjalizacji. Teoria i praktyka wychowawcza. Warszawa: Pedagogium, Wydawnictwo Naukowe PWN - rozdz. 2, 3, 4 3. Marczak, M. (red.) (2009). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 4. Ostrowska, K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii. Warszawa: Fraszka Edukacyjna - rozdz. 8, 9, 10, 12, 13, 14 5. Pytka, L. (2005). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej - rozdz. 2, 3 6. Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN - rozdz. 4, 5, 6 7. Kodeks karny z dnia 6 czerwca 1997 (Dz. U. z 06.06.1997 r., nr 88, poz. 553) – wybrane artykuły 8. Kodeks karny wykonawczy z dnia 6 czerwca 1997 (Dz.U. 1997 nr 90 poz. 557) – wybrane artykuły 9. Kodeks postępowania karnego z dnia 6 czerwca 1997 (Dz.U. 1997 nr 89 poz. 555) – wybrane artykuły 10. Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 (Dz.U. z 1982 roku, nr 35, poz. 228) 11. Wybrane artykuły z Kwartalnika Informacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości „Na wokandzie” 12. Wybrane artykuły z czasopisma „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja” Literatura uzupełniająca (dla zainteresowanych): 1. Jędrzejewski, M. (2001). Subkultury a przemoc w perspektywie psychoedukacji, socjalizacji i samorealizacji dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 2. Makowski, R. (2008). Za murami poprawczaka. Refleksje i wspomnienia. Warszawa: Krateczka. 3. Piotrowski, P. (2003). Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 4. Pospiszyl, K. (1998). Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 5. Pospiszyl. I. (2009). Patologie społeczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Sitarczyk. M. (2005). Nieletni sprawcy zabójstw. Sylwetki psychologiczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.