Podstawowe problemy psychologii wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP305-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe problemy psychologii wychowawczej |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia wychowawcza stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Kurs specjalizacyjny, obowiązkowy dla studentów IV roku studiów, realizujących specjalizację Psychologia Wychowawcza Stosowana |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w problematykę psychologii wychowania i psychologii wychowawczej jako nauki teoretycznej i stosowanej. Zostaną przedstawione zagadnienia dotyczące ujęcia socjalizacji i wychowania w psychologii, pedagogice i socjologii oraz dyskusja zależności pomiędzy nimi na gruncie wybranych koncepcji. Następnie zostaną omówione najnowsze ujęcia procesu wychowania i socjalizacji, rodzaje metod wychowawczych i mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za efekty wychowawcze. Końcowe wykłady będą dotyczyły problematyki najważniejszych środowisk wychowawczych (rodzina, szkoła i klasa szkolna). |
Pełny opis: | |
Literatura: |
Treści wykładu oraz 1. Brzezińska A. (2000). Psychologia wychowania., w: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (s. 227-257). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2. Jurkowski A. (2003). Specyfika i znaczenie społeczne psychologii wychowawczej, [w:] A. Jurkowski (red. ), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej (s. 11-26). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. 3. Dryll E. (2010). Charakterystyka środowiska szkolnego, [w:] G. Katra, E. Sokołowska (red.), Rola i zadania psychologa szkolnego we współczesnej szkole (s. 33-44). Warszawa: Wolters Kluwer Polska. [s. 33-44]. 4. Gurycka A. (1982). Monografia klasy. Metoda badań psychopedagogicznych. Psychologia Wychowawcza, 2, 145-155. 5. Katra G. (2010). Psycholog szkolny w Polsce i w innych krajach, [w:] G. Katra, E. Sokołowska (red.), Rola i zadania psychologa szkolnego we współczesnej szkole (s. 11 – 20). Warszawa: Wolters Kluwer Polska. 6. Gurycka A. (1979). Struktura i dynamika procesu wychowawczego. Warszawa: PWN. [r. II – Proces wychowawczy] 7. Janowski A. (1980). Psychologia społeczna a zagadnienia wychowania. Wrocław: Ossolineum (str. 35-44 oraz 71-112). 8. Kodeks etyczno-zawodowy psychologa (1992). Warszawa: PTP. Także: Nowiny Psychologiczne - 1991, nr. 5-6 (str. 78-86). 9. Jurkowski. A. (2003). Specyfika i znaczenie społeczne psychologii wychowawczej. W: A. Jurkowski (red). Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej. Wyd. Instytutu Psychologii. PAN. (str. 11 - 27) 10. Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. G. Katra, E. Sokołowska (red). 2010 Wolters Kluwer.: - G. Katra. Model roli psychologa szkolnego - propozycja własna (str.21 - 33). - E. Sokołowska. Psycholog we współczesnej szkole polskiej. Inspiracje teoretyczne. (str. 45 - 59). - E. Dryll. Charakterystyka środowiska szkolnego. (str. 33 - 45). - A. Piekarska. Przemoc i krzywdzenie za szkolną bramą. (str. 113 - 129). - E. Czwartosz. Rola psychologa szkolnego wobec konfliktów. (129 - 141). 11. Brzezińska. A. Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. t. III. 2001. wyd. PWN. (str.227 - 256). 12. Dembo, M. H. 1997. Stosowana psychologia wychowawcza. Wyd. Szkolne i Ped. - Zachowanie nauczyciela (str.168 - 276). - Kierowanie klasą i dyscyplina (str.259 - 291). - Socjalizacja a rodzina (str. 394 - 403). 13. Trusz. S. 2007. Pigmalion i Golem w szkole. Psychologia w Szkole. nr. 4 (16) (str. 85 - 99). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Rozumienie specyfiki psychologii wychowawczej jako dział psychologii i jej powiązań z innymi dziedzinami psychologii. - Wiedza o socjalizacji i wychowaniu. - Znajomość wybranych teorii i modeli wychowania. - Rozumienie podstawowych mechanizmów wychowania. Umiejętności: - Porównanie ujęć socjalizacji i wychowania w psychologii i naukach pokrewnych - Wyjaśnienie mechanizmów psychologicznych leżących u podłoża podstawowych metod wychowawczych - Porównanie modeli wychowania - Wyjaśnienie zależności pomiędzy wychowaniem a rozwojem podstawowych sfer funkcjonowania psychicznego Kompetencje społeczne: - Głębsze rozumienie zasad etyki pracy psychologa szkolnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.