Podstawy poradnictwa wychowawczego I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP305-03 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy poradnictwa wychowawczego I |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia wychowawcza stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Założenia (opisowo): | Kurs jest obowiązkowy dla studentów specjalizacji "psychologia wychowawcza". Przygotowuje do pracy w placówkach oświatowych (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum), w roli psychologa szkolnego, w tej części jego zadań, które związane są z interwencją indywidualną wobec ucznia. Przygotowanie to obejmuje diagnozę przyczyn trudności lub problemów oraz planowanie postępowania terapeutycznego. Kurs obowiązkowy, II rok specjalizacji |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia, w formie ćwiczeń, uczą postępowania diagnostyczno-konsultacyjnego w przypadku problemów lub trudności osobistych dzieci, z perspektywy psychologa pracującego w placówce oświatowej (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum i liceum). Postępowanie diagnostyczne obejmuje kontakt z dzieckiem i jego rodzicami, zastosowanie swobodnych narzędzi diagnostycznych (rozmowa wstępna, rysunek, test projekcyjny, wywiad) oraz innych technik, w celu zaplanowania postępowania korekcyjnego (terapeutycznego). Ponadto przewiduje się sprawdzenie samodzielnie zdobytej wiedzy teoretycznej na temat głównych szkól terapeutycznych (kolokwium z literatury) oraz umiejętności interpretacji wyników badań (prace pisemne). Drugi semestr stanowi kontynuację pierwszego. |
Pełny opis: |
Zajęcia w sposób praktyczny uczą postępowania diagnostyczno-konsultacyjnego wobec dzieci w różnym wieku (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum i liceum), w przypadku wystąpienia zgłaszanych przez osoby dorosłe (rodzice, nauczyciele, pedagog szkolny) trudności lub problemów, szczególnie problemów wychowawczych i rodzinnych. Dzieci te rekrutują się z placówek współpracujących z Wydziałem, są typowane przez pracowników szkoły, ale decyzję o współpracy podejmują rodzice. Postępowanie diagnostyczne obejmuje kontakt z dzieckiem i jego rodzicami, zastosowanie swobodnych narzędzi diagnostycznych (rozmowa wstępna, rysunek, test projekcyjny, wywiad), zastosowanie innych, stosownych w danym przypadku technik diagnostycznych, opracowanie diagnozy i zaplanowanie postępowania korekcyjnego (terapeutycznego). W semestrze zimowym przewiduje się ponadto sprawdzenie samodzielnie zdobytej wiedzy teoretycznej na temat głównych szkól terapeutycznych i technik psychoterapii (kolokwium z literatury), co stanowi przygotowanie do pracy przewidzianej jako kontynuacja omawianego przedmiotu w następnym, letnim semestrze. Drugi semestr stanowi bowiem kontynuację kontaktu z diagnozowanym dzieckiem, w celu zrealizowania zaplanowanego postępowania korekcyjnego. |
Literatura: |
literatura obowiązkowa: Grzesiuk L. (red.), (2005). Psychoterapia: Teoria: podręcznik akademicki. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. (wybrane rozdziały) Grzesiuk L. (red.), (2006). Psychoterapia: Praktyka: podręcznik akademicki. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. (wybrane rozdziały) |
Efekty uczenia się: |
Dwusemestralny przedmiot "Podstawy poradnictwa wychowawczego I" i "Podstawy poradnictwa wychowawczego II" uczy postępowania diagnostyczno-korekcyjnego z dziećmi i rodzinami doświadczającymi indywidualnych problemów czy trudności wychowawczych, z jakimi spotyka się psycholog pracujący w oświacie. Ukończywszy kurs student będzie umiał zastosować narzędzia diagnostyczne, zinterpretować wyniki badań, zaplanować postępowanie korekcyjno-terapeutyczne, zrealizować je i zapewnić kontynuację pracy. Będzie ponadto posiadał wiedzę na temat głównych szkol terapeutycznych i technik psychoterapii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu w pierwszym semestrze kursu ("Podstawy poradnictwa wychowawczego I") jest zrealizowanie zaplanowanego postępowania diagnostycznego, opracowanie jego wyników w formie diagnozy, sformułowanie planu postępowania korekcyjnego, zaliczenie sprawdzianów wiedzy z zakresu szkól terapeutycznych i technik psychoterapii. |
Praktyki zawodowe: |
Zdobyte umiejętności będą przydatne przy realizacji zadań w ramach praktyk zawodowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.