Praca psychologa z nauczycielami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP305-05 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Praca psychologa z nauczycielami |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia wychowawcza stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Kryteria naboru: Specjalizacja wychowawcza 5 rok (pierwszeństwo), poza tym studenci 4/5 roku |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Student potrafi opisać złożoność roli zawodowej nauczyciela ze szczególnym uwzględnieniem obciążeń wynikających ze specyfiki pracy - Student potrafi opisać kolejne stopnie rozwoju zawodowego nauczycieli oraz rozpoznać jego uwarunkowania - Student potrafi zidentyfikować obszary współpracy nauczyciel - psycholog - Student potrafi rozpoznać zadania psychologa, jako osoby wspierającej nauczycieli w określonych obszarach - Student rozpoznaje czynniki ryzyka wypalenia zawodowego nauczycieli i czynniki przed nim chroniące. Umiejętności - Student potrafi przeprowadzić rozmowę diagnostyczną z nauczycielem, - Student potrafi zaplanować oddziaływania skierowane do nauczycieli w obszarze profilaktyki, interwencji, promocji. - Student potrafi adekwatnie korzystać z różnorodnych form pracy z nauczycielami (rozmowa indywidualna, rozmowa w zespole, aktywności grupowe) Kompetencje społeczne: - Student komunikuje się w sposób facylitujący porozumienie i współpracę. - Student dostrzega i obdarza szacunkiem pola ekspertyzy nauczyciela. - Student odnosi się do nauczyciela jako potencjalnego współpracownika/odbiorcę oddziaływań psychologicznych, obdarzając go szacunkiem i wsparciem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karolina Małek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Kurs poświęcony jest specyfice pracy nauczycieli i roli, jaką pełnić może dla nich różnego rodzaju psychologiczne wsparcie . Nauczyciele, stanowiący jeden z filarów sysytemu szkolnego, powinni być koniecznie włączani w obręb zainteresowania psychologa, jako adresaci oddziaływań i interwencji psychologicznych. Zajęcia podzielone zostały na trzy bloki tematyczne. Pierwszy z nich poświęcony jest specyfice zawodu - charakterystykom środowiska pracy, roli zawodowej, a także patologii profesji. Kolejny blok zajęć prezentuje różnorodne formy pracy psychologa z nauczycielem (indywidualne, grupowe) oraz poświęcony jest rozpoznaniu obszarów , w których współpraca psycholog – nauczyciel wydaje się być szczególnie ważna. Tematyka trzeciej części zajęć skupia się wokół umiejętności potrzebnych psychologowi w pracy z gronem nauczycielskim. Jest to część praktyczna, ćwiczeniow część kursu, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z rzeczywistymi szkolnymi sytuacjami i zaplanować adekwatne interwencje. |
|
Literatura: |
Przykładowa bibliografia: 1. Katra G. , Sokołowska E. (2010) Rola i zadania pychologa we współczesnej szkole. Wolters Kluwer 2. Rupar B. (2006). Superwizja jako metoda wspierania rozwoju zawodowego nauczycieli. Kierowanie Szkołą 6, 94. 3. Gonzales J.,E., Nelson R., Gutkin T., B., Shwery C. (2004) Teacher resistance to school – based consultatin with school psychologist a: a survey of teacher perceptions. Journal of emotional ad behavioral disorders, 12, 1, 30 – 37. 4.Farber B., A., Miller J. (1981) Teacher burnout: a psychoeducational perspective. Teacher Collge Record 83, 235 – 244 5. Friedman I.,A. (1991) High and low – burnout schools: school culture aspects of teacher burnout. Journal of Educational Research, 84, 6, 325 – 333. 6.Maslash C. Leiter M. (2011) Prawda o wypaleniu zawodowym. PWN 7. Luftenegger M, Schrober B. Milatz A (2015) Teachers' Relationship Closeness with Students as a Resource for Teacher Wellbeing: A Response Surface Analytical Approach. Frontiers in Psychology, Vol 6, 1-16. 8.Verschueren, K (2015) Middle childhood teacher – child relationships: insights from an attachment perspective and remaining challenges. New directions for child and adolescent development, Vol. 15, 148, 77-91. 9. Bergin, C., Bergin, D. (2009) Attachement in the classroom. Educational Psychology Review. Vol. 21, 2, 141-170. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.