Problemy wychowawcze dzieciństwa – diagnoza, zapobieganie i wczesna interwencja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP305-07 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy wychowawcze dzieciństwa – diagnoza, zapobieganie i wczesna interwencja |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia wychowawcza stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Kryteria naboru: specjalizacja wychowawcza 4 rok pierwszeństwo, studenci inni - powyżej 3 roku studiów |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie się przez studentów z powszechnie występującymi trudnościami, jakich doświadczają dzieci zmagające się z wyzwaniami i zadaniami na różnych etapach rozwoju oraz ich rodzice. Na podstawie studiów przypadków dokładniej analizowane są wybrane problemy dzieci i młodzieży (ich przejawy, przyczyny, metody rozpoznawania, interwencji oraz zapobiegania). Zadania praktyczne są okazją do rozwijania umiejętności praktycznych studentów. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Student potrafi podać definicję i opisać złożoność zagadnienia problemów wychowawczych w odniesieniu do podstawowych pojęć teoretycznych (wychowanie, socjalizacja) - Student potrafi określić różnice, w tym jak omawiane podejścia teoretyczne opisują zjawisko problemów wychowawczych ( behawioralno – poznawcze, humanistyczne, interakcyjne) - Student potrafi opisać różnorodne formy i funkcje diagnozy - Student potrafi wymienić podstawowe kompetencje psychologa pracującego w obszarze diagnozy i interwencji wychowawczej Umiejętności: - Student potrafi scharakteryzować (rozpoznać) najpowszechniej występujące trudności wychowawczych dzieci w różnym wieku oraz opisać ich złożone uwarunkowania. - Student potrafi zaplanować interwencję dla najpowszechniej występujących trudności dzieci w różnym wielu, z uwzględnieniem różnych adresatów interwencji Kompetencje społeczne: - Student jest w stanie formułować pytania diagnostyczne adekwatne dla wieku/kontekstu adresata - Student odnosi się z szacunkiem do wszystkich adresatów oddziaływań (diagnozy/interwencji) - Student zachowuje postawę ciekawości i chęci pomocy, rozpoznając obszary osobiście trudne i poruszające. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Julia Barlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Przegląd typowych trudności dzieci na poszczególnych etapach rozwoju i problemów wychowawczych ich rodziców – spojrzenie z perspektywy zadań i wyzwań rozwojowych na kolejnych etapach rozwoju. 1.1. Wiek niemowlęcy i poniemowlęcy 1.2. Wiek przedszkolny 1.3. Młodszy wiek szkolny 1.4. Starszy wiek szkolny/wczesne dorastanie 1.5. Wiek gimnazjalny/późne dorastanie 2. Analiza wybranych trudności dzieci na podstawie konkretnych przypadków: przejawy, przyczyny, rozpoznawanie, interwencja (metody pracy z dzieckiem i rodzicami), działania zapobiegawcze 2.1. Trudności w radzeniu sobie z gniewem przez dzieci 2.2. Niski poziom umiejętności wykonawczych u dzieci 2.3. Lęki, fobie (w tym fobia szkolna) 2.4. Zaburzenia uwagi i nadmierna aktywność ruchowa (ADD i ADHD) 2.5. Trudności z przystosowaniem społecznym 2.6. Inne (przypadki przygotowane przez studentów) 3. Problemy wychowawcze z dziećmi: rozbieżność między oczekiwaniami rodziców a zachowaniem |
|
Literatura: |
• Dawson, P., Guare, R. (2012). Zdolne, ale rozkojarzone. Wspieranie rozwoju dziecka za pomocą treningu umiejętności wykonawczych. Kraków: Wydawnictwa UJ. • Dryll, E. (1995). Trudności wychowawcze: analiza interakcji matka-dziecko w sytuacjach konfliktowych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza UW. • Elliot, J,, Place, M. (2000). Dzieci i młodzież w kłopocie. Warszawa: WSiP. • Golden, B. (2004). Zdrowy gniew. Jak pomagać dzieciom i nastolatkom w radzeniu sobie z gniewem. Warszawa: Świat Książki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.