Doradztwo zawodowe dla młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP305-14 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo zawodowe dla młodzieży |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia wychowawcza stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Kryteria nabouru: Kurs dla specjalizacji 305 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna wybrane koncepcje i modele rozwoju zawodowego Wie czym jest doradztwo zawodowe oraz na czym polega specyfika doradztwa dla młodzieży Zna metody stosowane w doradztwie zawodowym Umiejętności: Umie sformułować poradę w zakresie doradztwa zawodowego na podstawie diagnozy predyspozycji i preferencji dziecka Potrafi opracować plan pracy z młodzieżą w różnym wieku na temat świata zawodów i planowania własnej kariery zawodowej Kompetencje społeczne: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Katra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Cel zajęć: Wprowadzenie do doradztwa zawodowego dla młodzieży w celu wspierania i przygotowania dorastających do podejmowania decyzji zawodowych w przyszłości oraz planowania kariery zawodowej. Planowanie kariery zawodowej rozpoczyna się na poziomie wyboru ścieżki edukacji i powinno być dostosowane do preferencji i możliwości dziecka oraz zmieniającego się w dużym tempie rynku pracy. Doradztwo dla młodzieży ma swoją specyfikę, która polega na tym, że powinno mieć ono charakter „otwierający”, to znaczy uwzględniać formowanie się osobowości młodego człowieka w kierunkach aktualnie niedostępnych jego wiedzy i świadomości. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z wybranymi koncepcjami rozwoju zawodowego oraz metodami stosowanymi w doradztwie zawodowym młodzieży. Zadaniem studentów będzie przeprowadzenie badania preferencji i predyspozycji zawodowych wybranego dziecka oraz zaplanowanie pracy z grupą młodzieży na temat planowania przyszłości lub/i kariery zawodowej. Program: 1. Wprowadzenie podstawowych pojęć oraz zapoznanie z celami i specyfiką doradztwa dla młodzieży 2. Wybrane koncepcje wyboru zawodu i. Teoria cech-czynników Franka Parsonsa (1901) ii. Teoria Eli Ginzberga iii. Teoria Anny Roe iv. Model heksagonalny Johna Hollanda v. Teoria Donalda Supera vi. Model Edgara Scheina vii. Współczesne koncepcje - life-design 3. Przygotowanie do wyboru zawodu jako działalność wychowawcza 4. Wybór zawodu i planowanie kariery a wymagania współczesności (globalizacja a charakter i organizacja pracy) 5. Poznanie narzędzi stosowanych w doradztwie zawodowym młodzieży i przeprowadzenie diagnozy preferencji i predyspozycji zawodowych wybranego dziecka 6. Opracowanie planu spotkań rozwijających wiedzę o aktywności zawodowej we współczesnym świecie oraz planowaniu własnej kariery zawodowej przez osobę dorastającą |
|
Literatura: |
Bielak B. (2008). Jaki wybrać zawód? Scenariusze godzin wychowawczych. Gimnazjum. Liceum. Technikum. Warszawa: WSiP. Chirkowska-Smolak T., Hauziński A., Łaciak M., (2011). Drogi kariery. Jak wspomagać rozwój zawodowy dzieci i młodzieży? Warszawa: Wydawnictwa Naukowe Scholar. Paszkowska-Rogacz A. (2002). Warsztat Pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej. Warszawa: Krajowy Ośrodek wspierania Edukacji Zawodowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.