Edukacja a psychopatologia. Organizacja środowiska uczenia się osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP305-17 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja a psychopatologia. Organizacja środowiska uczenia się osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia wychowawcza stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z wybranymi zaburzeniami psychopatologii dziecięcej, których występowanie może prowadzić do pierwotnych i wtórnych niepowodzeń szkolnych oraz przedstawienie kolejnych kroków dostosowania środowiska uczenia się do potrzeb uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Podczas zajęć zostaną omówione opisy diagnostyczne najczęściej obserwowanych zaburzeń okresu dziecięcego, których występowanie utrudnia proces uczenia się ujęty w trzy typy: OD, Z POMOCĄ i RAZEM (zarówno w relacji pionowej: nauczyciel – uczeń, jak i poziomej: uczeń – uczeń). Zwrócenie uwagi na organizację społecznego środowiska uczenia się pozwoli także na podkreślenie roli organizacji interakcji edukacyjnych w czasie i przestrzeni. Podczas zajęć zostaną omówione polietiologiczne uwarunkowania trudności w uczeniu się, a także problemy, na które trafia psycholog. W czasie kursu studenci poznają sposoby diagnozowania dziecięcej psychopatologii rozwojowej w ujęciu systemowym (obserwacja uczestnicząca i nieuczestnicząca, wywiad z rodzicami i nauczycielami dziecka, diagnoza indywidualna, zastosowanie narzędzi diagnostycznych). Nauczą się dostosowywać ofertę terapeutyczną do zapotrzebowania dziecka oraz przedstawiać i weryfikować sformułowane zalecenia terapeutyczne. ZAJĘCIA 1, 2 Zaburzenia okresu dzieciństwa 1. ASD - Autyzm, a Zespół Aspergera 2. ADHD – myśli oderwane od zadania 3. SLD (Specific Learning Difficulties) – dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia 4. RAD – Zespół zaburzenia więzi i FAS – Alkoholowy zespół płodowy 5. Zaburzenia samoregulacji 6. Zaburzenia kontaktów interpersonalnych o zróżnicowanej etiologii ZAJĘCIA 3 Diagnoza systemowa – dziecko i środowisko 1. Wywiad z rodzicem i nauczycielem 2. Wybrane narzędzia diagnostyczne ZAJĘCIA 4, 5 Tworzenie indywidualnego programu terapeutycznego z uwzględnieniem: 1. Organizacji procesu nauczania (czas i miejsce nauki) 2. Treści nauczania 3. Metod i form nauki 4. Stosowanych pomocy dydaktycznych 5. Udzielania informacji zwrotnych, systemu kar i nagród ZAJĘCIA 6, 7 Informacja zwrotna dla opiekunów dziecka dotycząca diagnozy i planu terapii 1. Zasoby i ograniczenia środowiska szkolnego i domowego 2. Koordynacja przebiegu terapii, a współpraca między domem a szkołą Kontrola przebiegu terapii 1. Analiza skutków krótkotrwałych (dla dalszej kariery edukacyjnej ucznia) oraz długotrwałych (dla kolejnych faz rozwojowych, wykraczających poza dzieciństwo i dorastanie) 2. Skutki dla funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego i społecznego |
Literatura: |
1. Turska, D. (2006). Skuteczność ucznia. Od czego zależy udana realizacja wymogów edukacyjnych ? Lublin: UMCS 2. Brzezińska, A. (1991). Dzieci z trudnościami w uczeniu się. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (s. 176 – 199). Warszawa: WSiP. 3. Spionek, H. (1985). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne (s. 113-185 i s. 225-333). Warszawa: PWN. 4. Wygotski, L. S. (1971). Nauczanie a rozwój w wieku przedszkolnym. W: L. S. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne (s. 517-530). Warszawa: PWN. 5. Smykowski, B. (2003). Porządek rozwoju funkcji psychicznych a dynamika form działalności dziecka. Edukacja, 1 (81), 19-32. 6. Smykowski, B. (1995). Specyficzne potrzeby edukacyjne człowieka. W: A. Brzezińska, G. Lutomski, B. Smykowski (red.). Dziecko wśród rówieśników i dorosłych (s. 246 – 274). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. 7. Wiśniewska, M. (2015). Profil Sensoryczny Dziecka PSD. Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych 8. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa: DC: 0-3R. Wydanie zrewidowane. 2003 9. Kendall, P., C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne. Gdańsk: GWP. 10. Bryńska, A., Pisula, A., Skotnicka, M., Wolańczyk, T., Kołakowski, A. (2015). ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk: GWP 11. Frydrychowicz, S. (1993). Na co w procesie interakcji komunikacyjnej mogą sobie pozwolić dzieci, a na co nie powinny sobie pozwalać osoby dorosłe? Studia Psychologiczne. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy, z. 9, 31-42 12. Brzezińska, A. (2003). Dzieci z układu ryzyka. W: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa (s. 11-37). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. 13. Mickiewicz, J. (1996). Jedynka z ortografii? Rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii w starszym wieku szkolnym. Toruń: TNOiK „Dom Organizatota”. 14. Biel Lindsay, (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Kraków: Wydawnictwo UJ. 15. Pecyna, M. (2001). Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Po ukończeniu kursu Student: - wie jakie są najczęściej diagnozowane zaburzenia psychopatologii dziecięcej i opisuje ich obraz kliniczny - zna metody diagnozy trudności w zakresie uczenia się obejmujące czynniki biologiczne i społeczne - wymienia pierwotne i wtórne trudności w uczeniu się Umiejętności Po ukończeniu kursu Student potrafi: - dobrać odpowiednie metody diagnostyczne i zastosować je wobec dziecka oraz jego rodziny i otoczenia - sformułować zalecenia terapeutyczne w oparciu o przeprowadzoną diagnozę - uzasadnić zastosowanie wybranej techniki terapeutycznej Kompetencje społeczne Po ukończeniu kursu Student: - formułuje opinie nt. trudności w uczeniu się dziecka w sposób wyważony, bazując na wielu uwarunkowaniach - wskazuje zastosowania poznanych technik diagnostycznych i terapeutycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Test wiadomości (na ostatnich zajęciach) oraz przygotowanie raportu (na ostatnie zajęcia; 4-5 stron) opisującego sugerowane zmiany w środowisku edukacyjnym dziecka na podstawie dostarczonych informacji obejmujących: opis zachowania dziecka, specyfikę funkcjonowania dziecka na terenie domu, szkoły i wśród rówieśników, opis trudności szkolnych. Raport powinien zawierać i uzasadniać: - sugerowane metody diagnozy - hipotezy diagnostyczne - hipotezy dotyczące programu terapeutycznego - przewidywany sposób wdrożenia zmian w otoczeniu dziecka - oczekiwane efekty terapii opisane w odniesieniu do stwierdzonych trudności edukacyjnych Opisy przypadków zostaną dostarczone przez prowadzącą w drugiej połowie kursu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.