Po co komu szkoła? - Pedagogiczne koncepcje pracy nauczyciela
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP305-19 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Po co komu szkoła? - Pedagogiczne koncepcje pracy nauczyciela |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia wychowawcza stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony będzie poznaniu wybranych modeli nauczania i wynikającej z nich roli nauczyciela i jego zadań w procesie dydaktycznym. Postaramy się poddać różnorodne idee nauczania krytycznej analizie z perspektywy wiedzy psychologicznej oraz zidentyfikować obszary współpracy nauczyciela i psychologa w celu wspierania procesu dydaktycznego w placówkach edukacyjnych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Student potrafi opisać wybrane koncepcje pedagogiczne, zdefiniować ich cele oraz wskazać wynikające z nich sposoby oddziaływania wychowawcy na wychowanka. - Student potrafi wskazać jakie konsekwencje dla procesu wychowawczego oraz procesu uczenia, z perspektywy psychologicznej, mają wybrane koncepcje pedagogiczne, w odniesieniu zarówno do osoby ucznia, jak i nauczyciela, odwołując się do pojęć samo skuteczności i nastawienia wzrostowego/skupionego na osiągnięciach(C. Dweck), a także osiągania efektów kształcenia wg taksonomii Blooma. Kompetencje: - Student potrafi rozpoznać stosowane metody wychowawcze/nauczania stosowane przez nauczyciela w odniesieniu do omawianych modeli - Student potrafi zaproponować koncepcję i kierunek zmian w oddziaływaniach systemowych/ nauczycielskich, sprzyjających rozwojowi zarówno uczniów, jak i nauczycieli - Student potrafi krytycznie ocenić aktualnie stosowane/proponowane zmiany i interwencje w procesie kształcenia uczniów Kompetencje społeczne: - Student komunikuje się w sposób facylitujący porozumienie i współpracę. - Student dostrzega i obdarza szacunkiem pola ekspertyzy nauczyciela. - Student poddaje krytycznej refleksji stosowane metody dydaktyczne, uwzględniając złożoność kontekstu edukacyjnego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karolina Małek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
"Stworzone na gruncie pedagogiki modele funkcjonowania zawodowego nauczyciela stanowią ważny element wykształcenia również dla psychologów pracujących w szkole czy innych instytucjach oświatowych – bursach szkolnych, domach dziecka, poradniach. Proces kształcenia nauczycieli umocowany jest bowiem w pedagogice i dydaktykach szczegółowych i bez ich znajomości trudno jest psychologowi odnieść się do wartości, priorytetów, przekonań czy sposobu pracy nauczycieli i wychowawców, których ma za zadanie wspierać. Zajęcia poświęcone będą przejrzeniu podstawowych osiągnięć pedagogiki (w szczególności pedeutologii), próbie sformułowania ich oceny z punktu widzenia psychologii, wreszcie określeniu, w jaki sposób psycholog może pracować z nauczycielami wykształconymi (przy ich większej lub mniejszej świadomości tego faktu) w omawianych nurtach. " |
|
Literatura: |
1. Kwiatkowska H. (2008) Pedeutologia. 2. B. Rogoff, E. Matusov, C. (1998) White Models of Teaching and Learning: Participation in a Community of Learners. w: Handbook of education and human development. Oxford 3. Turska D.(2012) ""Teorie"" inteligencji Carol Dweck i ich edukacyjne implikacje. Psychologia Wychowawcza 1 - 2, 44 - 54. 4. Anderson L.W, Kratchwol D.R. (2001)A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. Longman 5. Tschannen – Moran M, Woolfolk Hoy A., Hoy W.K. (1998) Teacher efficacy : Its Meaning and Measure. Review of Educational Research 68, 2, 202-24 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.