Podstawy poradnictwa wychowawczego, część I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP305-20 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy poradnictwa wychowawczego, część I |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia wychowawcza stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Założenia (opisowo): | Kurs jest obowiązkowy dla studentów specjalizacji "psychologia wychowawcza". Przygotowuje do pracy w placówkach oświatowych (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum), w roli psychologa szkolnego, w tej części jego zadań, które związane są z interwencją indywidualną wobec ucznia. Przygotowanie to obejmuje diagnozę przyczyn trudności lub problemów oraz planowanie postępowania terapeutycznego. Kurs obowiązkowy, II rok specjalizacji |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia, w formie ćwiczeń, uczą postępowania diagnostyczno-konsultacyjnego w przypadku problemów lub trudności osobistych dzieci, z perspektywy psychologa pracującego w placówce oświatowej (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum i liceum). Postępowanie diagnostyczne obejmuje kontakt z dzieckiem i jego rodzicami, zastosowanie swobodnych narzędzi diagnostycznych (rozmowa wstępna, rysunek, test projekcyjny, wywiad) oraz innych technik, w celu zaplanowania postępowania korekcyjnego (terapeutycznego). Ponadto przewiduje się sprawdzenie samodzielnie zdobytej wiedzy teoretycznej na temat głównych szkól terapeutycznych (kolokwium z literatury) oraz umiejętności interpretacji wyników badań (prace pisemne). Drugi semestr stanowi kontynuację pierwszego. |
Efekty uczenia się: |
Dwusemestralny przedmiot "Podstawy poradnictwa wychowawczego I" i "Podstawy poradnictwa wychowawczego II" uczy postępowania diagnostyczno-korekcyjnego z dziećmi i rodzinami doświadczającymi indywidualnych problemów czy trudności wychowawczych, z jakimi spotyka się psycholog pracujący w oświacie. Ukończywszy kurs student będzie umiał zastosować narzędzia diagnostyczne, zinterpretować wyniki badań, zaplanować postępowanie korekcyjno-terapeutyczne, zrealizować je i zapewnić kontynuację pracy. Będzie ponadto posiadał wiedzę na temat głównych szkol terapeutycznych i technik psychoterapii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Wiśniewska-Dryll | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Kurs jest obowiązkowy dla studentów specjalizacji ""psychologia wychowawcza"". Przygotowuje do pracy w placówkach oświatowych (przedszkole, szkoła podstawowa i ponadpodstawowa), w roli psychologa szkolnego, w tej części jego zadań, które związane są z interwencją indywidualną wobec ucznia. Przygotowanie to obejmuje diagnozę przyczyn trudności lub problemów oraz planowanie postępowania terapeutycznego. Kurs obowiązkowy, II rok specjalizacji |
|
Literatura: |
Grzesiuk, L. (red). Psychoterapia: Podręcznik akademicki. tom I i II. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.