Świat osób z niepełnosprawnością i przewlekłą chorobą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP306-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Świat osób z niepełnosprawnością i przewlekłą chorobą |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia zdrowia i rehabilitacji |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają formę warsztatową ("zblokowaną"): Zajęcia mają formę warsztatów, podczas których uczestnicy będą mieli okazję doświadczyć, jak osoby z różnego typu niepełnosprawnościami oraz chronicznymi chorobami odbierają świat oraz z jakimi trudnościami spotykają się na co dzień. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - wymieni różne rodzaje niepełnosprawności/przewlekłe choroby psychiczne - zdefiniuje trudności z jakimi spotykają się osoby przewlekle chore/niepełnosprawne na co dzień - uzasadni rolę psychologa w procesie rehabilitacji osób niepełnosprawnych/przewlekle chorych - będzie w stanie przewidzieć trudności z jakimi mogą borykać się osoby niepełnosprawne/przewlekle chore - oceni w jaki sposób psycholog może wspierać te osoby w pokonywaniu codziennych barier |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kiełb, Joanna Kowalska, Weronika Kurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Praca na zajęciach będzie prowadzona przy pomocy metod odwołujących się do osobistego doświadczenia i refleksji uczestników. W każdym z bloków omówione zostaną także specyficzne trudności danej grupy osób, konsekwencje tych ograniczeń oraz wskazówki do pracy zarówno z osobami niepełnosprawnymi/chorymi, jak ich rodzinami. Zajęcia prowadzone będą w formie warsztatów, podczas których uczestnicy będą mieli okazję do doświadczenia, jak osoby z różnego typu deficytami odbierają świat (tj. w jaki sposób specyficzny przebieg procesów percepcyjnych, poznawczych i emocjonalnych wpływa na poznawanie otoczenia fizycznego i społecznego oraz funkcjonowanie w nim). Będą też mieli okazję do refleksji nad specyficznymi trudnościami, z jakimi na co dzień osoby te muszą się zmagać. Warsztaty mają na celu: - zapoznanie się z konsekwencjami ograniczeń wynikających z różnych rodzajów chorób przewlekłych/niesprawności oraz trudnościami, jakich doświadczają osoby chore/niepełnosprawne w życiu codziennym. - rozwijanie wrażliwości wobec specyficznych trudności osób niepełnosprawnych lub chorych oraz zapoznanie z zasadami, których należy przestrzegać w kontakcie z tymi osobami. Zajęcia odbywają się w formie zblokowanej, z uwagi na charakter zajęć obecność na wszystkich spotkaniach jest obowiązkowa. |
|
Literatura: |
- Grandin, T., Scariano M.M. (1995). Byłam dzieckiem autystycznym. Warszawa: PWN. - Jackson, L. (2005). Świry, dziwadła i Zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna. - Keller, H. (1978). Historia mojego życia. Warszawa: Czytelnik. - Sacks, O. (1998). Zobaczyć głos. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. - Sacks, O. (1999). Antropolog na Marsie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. - Sacks, O. (2000). Wyspa daltonistów i wyspa sagowców. Poznań: Zysk i S-ka. - Wiliams, D. (2005). Nikt nigdzie. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka edukacyjna. - Zöller, D. (1995). Gdybym mógł z wami rozmawiać...Warszawa: Fundacja SYNAPSIS. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.