Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Świat osób z niepełnosprawnością i przewlekłą chorobą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP306-01
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Świat osób z niepełnosprawnością i przewlekłą chorobą
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia zdrowia i rehabilitacji
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają formę warsztatową ("zblokowaną"):

Zajęcia mają formę warsztatów, podczas których uczestnicy będą mieli okazję doświadczyć, jak osoby z różnego typu niepełnosprawnościami oraz chronicznymi chorobami odbierają świat oraz z jakimi trudnościami spotykają się na co dzień.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

- wymieni różne rodzaje niepełnosprawności/przewlekłe choroby psychiczne

- zdefiniuje trudności z jakimi spotykają się osoby przewlekle chore/niepełnosprawne na co dzień

- uzasadni rolę psychologa w procesie rehabilitacji osób niepełnosprawnych/przewlekle chorych

- będzie w stanie przewidzieć trudności z jakimi mogą borykać się osoby niepełnosprawne/przewlekle chore

- oceni w jaki sposób psycholog może wspierać te osoby w pokonywaniu codziennych barier

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Kiełb, Joanna Kowalska, Weronika Kurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Praca na zajęciach będzie prowadzona przy pomocy metod odwołujących się do osobistego doświadczenia i refleksji uczestników.

W każdym z bloków omówione zostaną także specyficzne trudności danej grupy osób, konsekwencje tych ograniczeń oraz wskazówki do pracy zarówno z osobami niepełnosprawnymi/chorymi, jak ich rodzinami.

Zajęcia prowadzone będą w formie warsztatów, podczas których uczestnicy będą mieli okazję do doświadczenia, jak osoby z różnego typu deficytami odbierają świat (tj. w jaki sposób specyficzny przebieg procesów percepcyjnych, poznawczych i emocjonalnych wpływa na poznawanie otoczenia fizycznego i społecznego oraz funkcjonowanie w nim). Będą też mieli okazję do refleksji nad specyficznymi trudnościami, z jakimi na co dzień osoby te muszą się zmagać.

Warsztaty mają na celu:

- zapoznanie się z konsekwencjami ograniczeń wynikających z różnych rodzajów chorób przewlekłych/niesprawności oraz trudnościami, jakich doświadczają osoby chore/niepełnosprawne w życiu codziennym.

- rozwijanie wrażliwości wobec specyficznych trudności osób niepełnosprawnych lub chorych oraz zapoznanie z zasadami, których należy przestrzegać w kontakcie z tymi osobami.

Zajęcia odbywają się w formie zblokowanej, z uwagi na charakter zajęć obecność na wszystkich spotkaniach jest obowiązkowa.

Literatura:

- Grandin, T., Scariano M.M. (1995). Byłam dzieckiem autystycznym. Warszawa: PWN.

- Jackson, L. (2005). Świry, dziwadła i Zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

- Keller, H. (1978). Historia mojego życia. Warszawa: Czytelnik.

- Sacks, O. (1998). Zobaczyć głos. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

- Sacks, O. (1999). Antropolog na Marsie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

- Sacks, O. (2000). Wyspa daltonistów i wyspa sagowców. Poznań: Zysk i S-ka.

- Wiliams, D. (2005). Nikt nigdzie. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka edukacyjna.

- Zöller, D. (1995). Gdybym mógł z wami rozmawiać...Warszawa: Fundacja SYNAPSIS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)