Podstawy psychologii rehabilitacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP306-03 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii rehabilitacji |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia zdrowia i rehabilitacji |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest omówienie podstawowych zagadnień dotyczących: - definiowania pojęć niepełnosprawności i rehabilitacji; - psychologicznych aspektów niepełnosprawności, - sytuacji prawnej osób niepełnosprawnych w Polsce |
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie. Czym zajmuje się psychologia rehabilitacyjna? Idee psychologiczne w rehabilitacji. Rozwój psychologii rehabilitacyjnej 2.Pojęcie niepełnosprawności. Model indywidualny (medyczny) a model społeczny niepełnosprawności. Konsekwencje przyjęcia określonego sposobu definiowania niepełnosprawności. Definiowanie niepełnosprawności w aspekcie prawnym (orzekanie o niepełnosprawności; stopnie niepełnosprawności) 3,4,5,6. Sytuacja psychologiczna osób z niepełnosprawnością. • (3) Subiektywna reakcja na niepełnosprawność - proces adaptacji do niepełnosprawności: przebieg i uwarunkowania. • (4) Specyfika sytuacji psychologicznej osób z problemami w odbiorze bodźców. Uszkodzenia wzroku. • (5) Specyfika sytuacji psychologicznej osób z problemami w odbiorze bodźców. Uszkodzenia słuchu. • (6) Specyfika sytuacji psychologicznej osób z niepełnosprawnością ruchową. 7. Wokół pojęcia rehabilitacji. Rehabilitacja, terapia czy wspomaganie rozwoju? Psychologiczne aspekty procesu udzielania pomocy. Optymalizacja relacji pomagania. Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji. Rola psychologa w procesie wspomagania osób niepełnosprawnych. 8. Sytuacja prawna osób niepełnosprawnych w Polsce. Akty prawne a niepełnosprawność. |
Literatura: |
Kowalik, S. (2007) Psychologia rehabilitacji. Warszawa, WAiP (rozdział 1; 3; 6) Kowalik, S. (2007) Psychologiczne podstawy niepełnosprawności i rehabilitacji, w: J. Strelau (red) Psychologia. Podręcznik akademicki,(wyd.2) Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Obuchowska, I (red.) (2008) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (wyd.5), Warszawa, WSiP następujące rozdziały: • Kowalewski, L. Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych • Ossowski, R. Wychowanie dzieci niesprawnych sensorycznie. Dzieci niedowidzące i niewidome • Pietrzak, W. Wychowanie dzieci niesprawnych sensorycznie. Dzieci z wadą słuchu. • Szychowiak, B. Wychowanie dzieci niesprawnych ruchowo Gałkowski, T., Pisula, E. (2006) Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN Orkan-Łęcka, M., Dąbrowska, M. (2004) Specyfika rozwoju i jego wspomagania u małych dzieci niewidomych lub słabo widzących. W: G. Kmita, T. Kaczmarek (red.) Wczesna interwencja; miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną. Warszawa: Wyd. EMU. Niepełnosprawni. Rehabilitacja zawodowa i społeczna”. Seria: Poznaj swoje prawa. Wydanie i redakcja: Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2007 Okun, B.F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: IPZ PTP (rozdziały: 2, 8, 9) www.niepelnosprawni.pl www.niepelnosprawni.gov.pl |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Student: - różnicuje indywidualny i społeczny model niepełnosprawności - definiuje pojęcia związane z różnymi rodzajami niepełnosprawności - porównuje sytuację psychologiczną osób o różnych rodzajach niepełnosprawności - identyfikuje etapy adaptacji do niepełnosprawności - opisuje podstawowe akty prawne dotyczące osób niepełnosprawnych POSTAWY: Student: - zachowuje krytycyzm wobec uproszczonego obrazu osób niepełnosprawnych - dostrzega konieczność indywidualnego podejścia do diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych |
Metody i kryteria oceniania: |
- testowy egzamin pisemny - obecność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.