Rodzina z dzieckiem z przewlekłą chorobą lub niepełnosprawnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP306-05 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Rodzina z dzieckiem z przewlekłą chorobą lub niepełnosprawnością |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia zdrowia i rehabilitacji |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Założenia (opisowo): | zajęcia w ramach specjalizacji "Psychologia zdrowia i rehabilitacji", w miarę dostępności miejsc kurs otwarty także dla osób z innych specjalizacji |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień dotyczących: -psychologicznej sytuacji rodziców i rodzeństwa dzieci z zaburzeniami rozwoju; -przekazywania diagnozy rodzicom; -sposobów radzenia sobie przez rodziców i rodzeństwo z obciążeniami wynikającymi z niepełnosprawności jednego z dzieci; -wspierania rodziny. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: - opisuje podstawowe problemy funkcjonowania rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym - wylicza strategie radzenia sobie ze stresem używane przez matki i ojców dzieci z niepełnosprawnością - zna koncepcje opisujące adaptacje rodziców do wychowywania dziecka z niepełnosprawnością - wymienia trudności związane z pracą terapeuty dziecka z niepełnosprawnością - opisuje poszczególne postawy rodzicielskie - definiuje systemowy paradygmat funkcjonowania rodziny Postawa. Student: - dostrzega obszary, w których wsparcie rodzin dzieci z niepełnosprawnością jest najbardziej potrzebne - widzi swoje własne mocne i słabe strony jako przyszłego specjalistę w kontakcie z rodzinami dzieci z niepełnosprawnością - uwzględnia metodologiczną różnorodność badań dotyczących sytuacji rodzin dzieci z niepełnosprawnością w formułowaniu wniosków Umiejętności. Student: - wybiera adekwatną strategię postępowania w kontakcie z rodzicami o zróżnicowanych postawach - używa myślenia systemowego w opisie sytuacji rodzin dzieci z niepełnosprawnością - rozwija świadomość swoich trudności w kontakcie z rodzinami o określonych postawach - pokazuje umiejętność przeprowadzenia wywiadu z rodzicem dziecka z niepełnosprawnością - ilustruje swoją zdolność zaplanowania zajęć dla rodzeństwa dzieci z niepełnosprawnością |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Grzeszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają formę seminarium. Studenci będą proszeni o czytanie literatury wskazanej na konkretne spotkanie. Warunkiem zaliczenia zajęć będzie napisanie kolokwium w formie pytań otwartych na minimum 60%, zrobienie jednego grupowego zadania domowego (dodatkowe 10% do punktacji ogólnej) oraz obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności). |
|
Literatura: |
Liberska, H., Matuszewska, M. (2011). Model rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym, [w:] Liberska, H. (red.) Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – możliwości i ograniczenia rozwoju. Warszawa: Difin (str.41-66). Marvin, R.S., Pianta, R.S. (1996). Mothers’ reaction to their child’s diagnosis: relations to security of attachment. Journal of Clinical Child Psychology, 25(4), 436-445. Twardowski, A. (2008). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych, [w :] Obuchowska, I. (red.) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.(str.18-34). Mikolajczak, M., Raes, M-E., Avalosse, H., Roskam, I. (2018). Exhausted Parents: Sociodemographic, child-related, parenst-related, parenting and family-functioning of parental burnout. Journal of Child and Family Studies, 27(2), 602-614. Weber, J.G. (2011). The ABCX Formula and the Double ABCX Model. [w:] J.G. Weber (ed.) Individual and family stress and crises. USA: Sage. (s. 82-89). Arjan E. R. Bos, John B. Pryor , Glenn D. Reeder & Sarah E. Stutterheim (2013) Stigma: Advances in Theory and Research, Basic and Applied Social Psychology, 35:1, 1-9. Tedeschi, R.G., Shakespeare-Finch, J., Taku, K. & Calhoun, L.G. (2018). What is posttraumatic growth? oraz Posttraumatic growth as a process and an outcome. In: R.G. Tedeschi, J.Shakespeare-Finch, K.Taku & L.G.Calhoun: Posttraumatic growth: theory, research and application. NY:Routledge (s.3-6; s.25-30). Chrzan-Dętkoś, M. (2011). Wcześniaki. Rozwój psychoruchowy w pierwszych latach życia. Gdańsk: Harmonia Uniwersalis (s.17-61). Zielazny, P., Zarzeczna-Baran, M., Wojtecka, A. (2013). System rodzinny a nowotwór wybrane zagadnienia. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 19(4), 439-444. Siwek, S. Mózgowe porażenie dziecięce (2006). [w:] Borkowska, A.R., Domańska, Ł. (red.). Neuropsychologia kliniczna dziecka. PWN: Warszawa. (s.90-108). Pisula, E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: PWN . Rozdział 4.Interakcje rodzic-dziecko z autyzmem. (s. 73-86). Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego ? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Mahmic S, Kern ML and Janson A (2021) Identifying and Shifting Disempowering Paradigms for Families of Children With Disability Through a System Informed Positive Psychology Approach. Front. Psychol. 12:663640. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.